geko Startet 14.August.2006 Del på Facebook Startet 14.August.2006 Har en bavaria 39 der mantauholderne har fått brune flekker. Vet ikke om det er syrefritt eller aluminium ? Hvordan får jeg bort dette ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Antagelig syrefast stål. Rustflekkene fjernes lettest med Autosol på en fille. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geko Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 Hvor får man kjøpt Autosol og skal man bruke stålul ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 skulle ikke använt stålull Autosol kjöper du ex. hos Clas O eller bensinstasjon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 (redigert) Det er sikkert rustflekker på syrefast stål som ikke er syrevasket. Disse flekkene vil du nok bli kvitt midlertidig med f. eks. Autosol eller Hugos, etc. Men, skal du få dem bort slik at de ikke kommer tilbake, så hjelper det ikke noe annet en syre-behandling (noe disse rekkestøttene skulle ha vært behandlet med fra fabrikken / leverandør). Det finnes et gelé-aktige spesialmiddel som industrien bruker (en blanding av saltsyre + en syre til - mener det var fosforsyre, men husler ikke 100% - oppløst i en gjennomsiktig gelé). Poenget med gelé'en er at syren ikke renner av og samtidig stenger ute oksygen mens prosessen pågår - middelet bør sitte på minst 20 minutter. Har selv gjordt forsøk med vanlig vannløselig tapetklister, tilsatt saltsyre, men det blir gjerne litt mere "rennete"..... Har du god tid og tålmodighet kan du bare pensle 15% saltsyre på flekkene, gjentagende ganger, for så å spyle av med mye ferskvann til slutt. Saltsyren SPISER nemlig opp rester etter stål (fra sveising, drei'ing, polering, osv.) , ørsmå partikler som sitter i overflaten på rekkestøttene. OBS! Denne syrebehandlingen med gelé bør foretas under overskyet himmel - sollys tar knekken på prosessen (ikke spør meg hvordan, men har sett resulatet). OBS en gang til! Må ALDRI bruke stålull eller slike poleringsrondeller av stål på syrefast - da har du virkelig lagt egget! Har vanligvis ikke særlig kunnskaper om metaller og slikt, men var med en båtkompis som jobbet med nettop syrefast i mange år. Rekkverket på gode gamle "Morild" ble sveiset av han. Tyrkleifer redigert! :o) Redigert 14.August.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Syrevasking av rustfritt er vel og bra, men bruk for all del vernebriller og skikkelige hansker. Saltsyre, fosforsyre og annnet er ikke noe man tar lett på. Søl litt fosforsyre på huden og du må rett på legevakta! Dette er heftige saker! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 vill man ha ett riktigt proffs resultat så lämnar man in grejjerna för Elektropolering, relativt billigt, tror jag betalde 300 SEK för en reltaivt stor badbrygga+stege ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.