Jump to content

Varmgang VP md2b


New Attitude

Recommended Posts

Jeg har søkt på forum, men er ikke blitt klokere, så derfor undrer jeg på:

 

Har en Maxi 95 m/VP md2b (med ferskvannskjøling), som er nyerveret og hentet i helga. Motor ble prøvekjørt før kjøp, og intet tegn til noe galt.

 

Så, etter litt gange så ble det konstatert at ved turtall over 2.200 gikk nåla på rødt. Etter 10-12 timer ut i ferden ble det gradvis nødvendig å redusere turtallet for å holde nåla unna rød-feltet.

 

I Rørvik ble det pit-stop, hvor det ble funnet at sinkanoden var tæret helt bort. Kjørte radiatorrens gjennom systemet, tappet ut og fyllte opp med kjølevæske/vann.

 

Motoren går nå fint på 2.200 rpm over lang tid.

 

Er det rett å anta at det framdeles kan være restriksjoner i kjølekanaler?

 

 

Så pussighet nummer 2, som jeg skjønner null av:

 

Jeg hadde meg en blund i ruffen da motoren plutselig stoppet. Stormer opp i cockpit og får høre at "vi er tom for diesel". Tankmåleren er ustabil, men jeg mente at vi hadde nok til turen (viste seg at det var 50 l igjen...)

 

Kommer oss til land, og får diesel fra en kamerat 03:00 på morrakvisten. Starter opp - temp på rødfeltet, og ladelampa slukker ikke.

 

Finner luft i kjølesystemet, etterfyller og lufter ut. Motor går som ei klokke de siste 4 timene hjem. Lading kontrollert med voltmeter.

 

 

Mistenker at karen til rors har gitt litt mer gass for å tjene inn tid - men en dieselmotor stopper vel ikke sånn uten videre hvis den går varm? Mulig at det har vært montert noen form for temperatur sikring som kutter ut dieslpumpa når motr går varm?? Det er enken til tidligere eier som solgte båten, og hun ville ikke ha visst om mannen hennes hadde montert noe slikt.

 

Har noen vært borti noe liknende?

 

 

PS

Skal slangen med saltvann fra varmeveksler til eksos være kald? Det kommer vann ut med eksosen, så det er sirkulasjon... (Da er det kanskje varmeveksleren som er moden for ett eller annet?

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Hei,

kan virke som kjente problemer på disse gamle VP motorene. Sjekk først at ikke termostaten din spiller deg et puss.

Problemet kan være at du har avleirninger av rust og annen dritt i kjøleinntaket på motorblokken. Innløpet der kjølevannet går inn på toppene fra eksosmanifolden er ganske trangt og tetter seg forholdsvis lett. Rett innenfor dette ligger innsugingsventilen, og du kan tydelig se "rørene" som denne ligger i om du demonterer toppen(e). Om toppen ikke får tilstrekkelig kjøling vil ventilstyringene bli opphetet slik at innsugingsventilene vil gå dårlig. Disse vil da ofte låse seg i åpen stilling og motoren mister kompresjon og stanser. Det tar forholdsvis kort tid å kjøle disse ned etter at motor er stanset, og du kan starte normalt. Skjer oftest kun med stor belastning. Hadde tilsvarende problemer og kunne da kjøre timesvis på kosefart, men kun 10-15 min på høyere hastighet. Send en IM om du ønsker en mer detaljert beskrivelse av problemet og hva jeg gjorde. Har også kjennskap til andre motorer av samme typen med samme symptom og problem.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...