Jump to content

Kuleventil som går tregt


geko

Recommended Posts

Kan du komme til slangen som går inn til krana? En liten skvett med matolje som du heller nedi har jeg erfart smører delene. Sett på igjen slangen og pump litt mens hendelen beveges. Vær forsiktig med bruk av mye makt, dette kan jo brekke hvis der ikke er mye bevegelse. :wink: Ny kran tar du som et vinterarbeide. :yesnod:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problemet.

Gjorde da følgende;

1. Satte ventilen i 3/4 lukket stilling (sett en rørstump på ventilhåndtaket så er det lettere å stenge).

2. Helte 3-4 dl. med matolje i toalettet. Kjørte deretter tørt i toalettet.

3. Ventet i 5. minutter, og gjorde det samme igjen (matolje i toalettet osv.)

4. Ventet i 5. minutter og begynte vri på håndtaket. Stengte og åpnet flere ganger. Det ble lettere og lettere etter hvert.

5. Stengte ventilen og tok deretter resten resten av flasken og helte i toalettet. Kjørte igjen tørt.

6. Lot dette stå en stund og åpnet deretter ventilen. Stengte og åpnet flere ganger.

 

Etter dette går den som smurt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også samme problemet med tilsvarende kran for et par år siden.

Ved vinteropplag smurte jeg kranen utenfra med olje og vannbestandig fett rundt på innsiden kranen når kranen var åpen.

Deretter lukket jeg og åpnet den flere ganger, og smurte noen ganger til kranen ble lett å håndtere.

Den fungerer veldig greit ennå den, men jeg merker at den er blitt litt tregere etter disse årene.

Det blir ny smøring ved opplag nå til høsten, og kranen blir nesten like fin som ny.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...