Jump to content

Draco 20 for sid i serken


Qrt

Recommended Posts

Har lenge søkt etter svar på noen spørsmål jeg har rundt Dreacoen min, men har ikke funnet så mye relevant. Derfor prøver jeg lykken her.

Det er første år jeg har den på vannet, og det er min første båterfaring. Har hatt mange fantastisk flotte turer med den i sommer :cool::diving: , men det et en del som jeg tror ikke er helt som det skal. :cryin:

 

Båten er en Draco 20 HT med VP AQ140 motor og VP280 drev. Gear ratioen er jeg ikke sikker på. (Et av spørsmålene er hvor det er oppgitt. Tror det må være under flere lag bunnstoff.)

 

Slik den er nå går den veldig sent opp i plan. Må i praksis bruke trimflapsene for å få den opp hvis vi er flere enn 2 i båten. :headbang: Ved 3300 rpm holder den ca 23 knop ved flatt vann ( noe jeg her kommet frem til at er en grei crusing speed). Ved fullt pådrag kommer den opp i 3800rpm og 26 knop (Etter laaaaaang tid) :headbang: . Dette må da være for lavt? :confused: Når jeg ruser den opp på tomgang går den lett opp i 5000 rpm +, uten at jeg tror at det er direkte overførbart.

 

Propellen er 17 x 1* siste tallet er borte, men ved sammenligning med en 17 x 17 propell virket min brattere. 17 x 19 ? :confused:

Min egen foreløbige konklusjon er at propellen er for stor, men hadde vært morsomt å vite hvilke ytelser den EGENTLIG skal ha, eller har jeg skrudd opp mine egne forventninger for mye? :confused:

 

Bruker i underkant av 30l i timen ved 3300 rpm

 

 

Håper noen har noen relevante svar å gi!!! :flag:

Redigert av Qrt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Draco 2000 i 4 år med VP AQ145B og 280 drev. Riktignok var ikke dette en HT, men skrogmessig er de det samme.

 

Vanlig utveksling er 2.05:1 (eller typ D som det også omtales som) på drevet. Dette blir vanligvis levert med disse motorene, og ut fra den propellen du beskriver og symptomene, så virker det slik. Synes også propellen din virker noe stor. Mener å husket at min størrelse var 15x17 og da virket det OK. Men det skal sies at disse båtene er tunge i hekken og jeg synes de generelt sett er vanskelige å få opp i plan med litt last i. Jeg hadde lykke med å legge litt vekt i baugen på båten (rundt 50 kg), dette hjalp en god del.

 

Siden du har en AQ140 som er noen HK mindre, tror jeg at jeg ville ha startet med en propell som er 15x16L. Å ha noe mindre propell kan være en fordel å få den lettere i plan (men du mister litt toppfart).

Link to post
Share on other sites

Dette kan skyldes at "vektene" i fordeler har satt seg og ikke greier å fremskynde tenningen ved pådrag.

Ta av lokket på fordeleren og vri på rotor. Den bør kunne vries 7-10 millimeter i medurs retning tror jeg å huske. Sitter denne fast får du dårlig med trekkraft og turtall bortsett fra når du ruser opp i fri.

 

Gearratio er 2,15:1 og de burde greide rundt 30 knuter med en 15x17 stigning.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan skyldes at "vektene" i fordeler har satt seg og ikke greier å fremskynde tenningen ved pådrag.

Ta av lokket på fordeleren og vri på rotor. Den bør kunne vries 7-10 millimeter i medurs retning tror jeg å huske. Sitter denne fast får du dårlig med trekkraft og turtall bortsett fra når du ruser opp i fri.

Det skal sjekkes i morgen. Hvis det viser seg at den har satt seg, hva må gjøres/byttes for å fikse problemet? Kun smøring, eller må det byttes noen deler?

Link to post
Share on other sites

Har nettopp "renset" en Draco 25 med 2 x 140A som heller ikke gikk i plan. Jeg demonterte fordeler (husk og merk rotorposisjon i forhold til veiv og kam) tok av platen med stift og fikk god oversikt over funksjonen til disse vektene som satt rustet fast. Her er crc 5-65 el 6-66 el WD40 en hjelpsom greie. Spray godt og vri litt frem og tilbake til at ting går lett og ledig.

 

Flere ting som gjør at motor ikke yder 100%:

-feil tenning.

-feil stiftåpning

-feil forgasser justering event pådragsspjeldet sitter fast (i bunn avfordeler hvis Solex (rens forgassere))

 

 

Lykke til.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som det er svart her har du anatgelig en 2,15 utveksling. Det er det vanligste på en 4 sylindret bensinmotor. Hva som er faktisk utveklsing står stemplet på undervannshuset innforbi propellen. Anoden som står mellom propell og undervannshuset må av.

Om du har propell med 19" stigning er dette kanskje i meste laget. Jeg hadde en AQ140/280 på en Mørebas 7200 og gikk enten med 17" eller 15" stigning på propellen. Disse gamle båtene med godt med bunnstoff og litt slitt motor trenger gjerne drahjelp med trimflaps for å komme i plan. Merk at du også har tre faste innstillinger på drevet mhp tilting. Normalt står du i midtre posisjon. men om du har problemer med å komme i plan kan du jo prøve å justere. Det er en aksling som står på drevplaten og holder drevet ut fra skroget som kan flyttes på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...