Jump to content

Mere Hk


Jeje2

Recommended Posts

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Dette har jeg egentlig ikke noe greie på - men et par tanker

1. Du har trimma fra 9,9 til 15 hk - antakelig ved å endre mengden bensin

2. Det som gjenstår da er vel klassisk, gammeldags trimming, dvs borre sylindere for større volum, porte toppen for mer luft, bytte kamaksel for andre ventiltider. Er antakelig billigere å kjøpe deg en annen motor

Link to post
Share on other sites

Du kan gjøre det som Bitteliten skriver, men siden det antagelig er snakk om en 2-takter må det gjøres på en litt annen måte :wink: .

 

Borring kan du glemme, hvis da sylinderene IKKE er utslitte, er ikke noe kubikk å hente der .

Toppen kan planes, hvor mye er vanskelig å si da jeg kjenner ikke motoren, dette vil gi høyrere kompressjon, som igjen fører til krav om høyere oktan på bensinen .

 

Neste trinn er å endre innsug og eksos tider ( samme som å bytte kam på en 4-takter ), her bør du vite hva du gjør, har du port spesifikasjoner til en trimma motor bør du bruke det( kan forhøre deg innen racing miljøer ) , gjør du noe feil, kan du bruke blokka som papirvekt .

 

Reed ventil kan og bør byttes til fiber, ikke nødvendigvis pga effekten ( liten effekt ) men pga sikkerheten, ryker en reed ventil av stål ...... kan stempel/sylinder gå til hel**te, en fiber ventil vil passere uten å gjør så mye skade .

 

Ballangsere hele motoren, alle roterende dele bør ballangseres, stempler lettes og vektjusteres ( veier 99,9% likt ), kan også gøres med rådene .

 

Blueprinting av blokka, rense opp og runde av alt som kan hindre luftstrømmen inn/ut av blokka, pollering er kan være en fordel på eksos siden ( sota fester seg ikke ), innsugs siden bør ha en røff overflate ( gir bedre luft/bensin blanding )

 

Montering av større forgasser, kan hende du må lage til noen overganger/addaptere for å få en større forgasser til å passe .

 

Når motoren blir montert igjen etter dette ( selvsagt med nye lagere/ringer/pakninger )burde den yte mere, men for å hente ut mere effekt må du opp i turtall, rundt 8000 > 10000 rpm( her kommer ballanseringen virkelig inn, + fiber reed ventilene, stål vil svikter relativt fort ved disse turtallene )

 

Tilslutt oppsett , her må en bare prøve prøve og prøve, forsellige dyser ,propeller,plugger +++

 

Levetiden på motoren kortes ned for hver ekstra hest du tar ut, men kan holde en god stund HVIS du har gjort en god jobb .

 

OBS bensinforbruket vil øke, du kan også glemme å få hjelp på verksted hvis noe går galt .

No pain, no gain :wink:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...