Nadheim Startet 26.September.2003 Del på Facebook Startet 26.September.2003 For noen uker siden hadde jeg knapt sett innsiden av en motor. I går monterte jeg begge toppene på min AQ200D etter å ha skiftet toppakning. Utrolig hva man kan gjøre bare noen forteller deg at det er mulig. Utfordringen nå er at en av boltene til toppen "slipper". Jeg bruker momentnøkkel, men bolten blir ikke stram. Har skiftet bolt, men til ingen nytte. Min antagelse er at gjengene er ødelagte, og min første tanke var at jeg bare kunne dumpe hele dritten på sjøen. Etter å ha samlet tankene og snakket med noen, kom det frem at det er mulig å "gjenge opp" i blokka. Jeg var på Biltema, sjekket verktøy for gjenging, men hvordan i huleste skal dette verktøyet benyttes? Er det noen som har erfaring med å gjenge opp, og kan komme med tips? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Gjengetappen brukes slik at du skrur den ned i det hullet du skal gjenge opp. Men vær forsiktig så ikke tappen knekker. Når jeg gjenger bruker jeg og skru ned et par omdreininger og så opp igjen, dette for og bli kvitt spon. Slik er det bare og fortsette til du har dreid opp hullet. Du må nok kanskje gå opp en størrelse på bolten for og få skikkelige gjenger. Men forhandleren svare deg på det! Kjøp gjengetapp med kvalitet. Gjengehåndtak for og feste tappen i er og foretrekke. Noen med mer utfyllende svar? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Hei Nadheim Ikke for å helle malurt i begeret, men selv ville jeg vært litt forsiktig med denne operasjonen. Gjør du en feil her, som f.eks knekke gjengetappen i blokka, kan det bli vanskelig å berge blokka. Kanskje er jeg litt forsiktig, men dersom mulighetene er gode for at blokka må kasseres, er det vel en liten pris å få en mekaniker til å gjøre jobben. Tror jeg ville hyret en fra det lokale volv (eller annet) verkstedet, og heller spandert den tusenlappen dette bør komme på. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Ingar Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Vil tro den beste løsningen er å få et verksted til å montere en heli-coil, koster ca 200kr. Dette er en stål-spiral som settes inn etter at man har gjenget opp til en overdimensjon. Da kan du benytte den originale bolten. Se her http://www.emhart.com/products/helicoil.html (Biltema har dette, men kun for tennplugg-gjenger) Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Enig med Ingar...benytt HeliCoil... Hvis gjengene i blokka er defekte må du opp minst en dimensjon for at gjengene skal bli gode i det nye hullet. Dette medfører da selvføgelig tykkere bolt...hvordan blir det da med hullet i toppen? Gå for HeliCoil og få noen med erfaring til å gjøre det for deg...det er nok det tryggeste. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
JRK Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Hei, Har gjort dette selv ved en anledning. Da benyttet jeg "HELICOIL", en GJENGEINNSATS med samme innvendige gjenger som du har i bolten i dag og litt større utvendige gjenger (Ca 2 mm). Den ser omentrent ut som en fjær. Fordelen med gjengeinnsats er at du borer ut de gamle gjengene slik at ikke gjengetappen låser seg i disse. TIPS: Sjekk først at det er PLASS for gjengeinsats. Bruk skikkelig SKJÆREOLJE i hullet. Dette både smører og avkjøler bor/gjengetapp slik at hullet/gjengene blir fine. Bor opp til nødvendig diameter for gjengetapp for gjengeinnsats, Hold boremaskin VINKELRETT på hullet. Hold også gjengetappen vinkelrett. Den minste skevhet her så ryker gjengetappen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Piruto Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Jeg gjorde samme jobben på en aq115a i sommer mens motoren sto i båten. (selfølgelig den bakerste bolten.....) Boret først vekk de defekte gjengene, gjenget opp med tre forskjellige gjengetapper. Alle selfølgelig i samme dimensjon (M-14) men med forskjellige tupper. En nesten uten gjengeskjæring, en med litt mer og dypere skjæring og en med fullskalaskjæring slik at du får gjenger helt ned til bunnen. VIKTIG: HUSK Å BORE STØRRE HULL I TOPPAKNINGEN!! ( jeg glemte det og plundret i timesvis) Husk også å bruke godt med smøring når du gjenger. Helst skikkelig skjæreolje, men WD40 eller CRC 565 fungerer. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Da, Piruto, har du gått opp i boltediameter. Hvis HeliCoil benyttes, beholder man original boltediameter, følgelig er det ikke nødvendig å borre opp hullene i toppakningen. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
GeirFrode Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 VIKTIG: HUSK Å BORE STØRRE HULL I TOPPAKNINGEN!! ( jeg glemte det og plundret i timesvis) Husk også å bruke godt med smøring når du gjenger. Helst skikkelig skjæreolje, men WD40 eller CRC 565 fungerer. Mvh Roger ------------------------------------------------ Mulig det må bores større hull i toppakningen for å få plass til gjengetapp for Helicoil. Men er du sikker på at ikke toppakningen svekkes når du borer større hull i den? Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 26.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2003 OK Nytt spørsmål: Hva er sannsynligheten for at jeg klarer å putre 200m på tomgang, og ferksvannskjøre motoren på land med en av 17 bolter i toppen løs uten at det blir problemer? Bolten er ikke skikkelig løs, den sitter fast men når jeg skal stramme fra 50nm til 100 slipper den. Har brukt så mye tid på motoren de siste ukene at jeg kunne tenke meg å få den på land for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 OK Nytt spørsmål: Hva er sannsynligheten for at jeg klarer å putre 200m på tomgang, og ferksvannskjøre motoren på land med en av 17 bolter i toppen løs uten at det blir problemer? Bolten er ikke skikkelig løs, den sitter fast men når jeg skal stramme fra 50nm til 100 slipper den. Har brukt så mye tid på motoren de siste ukene at jeg kunne tenke meg å få den på land for vinteren. Uten at jeg kan garantere deg noe, så kan det gå bra. Det er vel neppe aluminiumstopp på den motoren, da ville jeg ikke gjort det. Den største faren er at toppakningen kan ryke, men det er vel ikke den helt store utgiften på en så liten motor Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
880 Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 OK Nytt spørsmål: Hva er sannsynligheten for at jeg klarer å putre 200m på tomgang, og ferksvannskjøre motoren på land med en av 17 bolter i toppen løs uten at det blir problemer? Bolten er ikke skikkelig løs, den sitter fast men når jeg skal stramme fra 50nm til 100 slipper den. Har brukt så mye tid på motoren de siste ukene at jeg kunne tenke meg å få den på land for vinteren. 200 mtr. ???? kjøp deg en padleåre............... Ikke ødelegg det du allerede har gjort. Prøv med ny toppakning og "blindgjenger" til den bolten som svikter. Som du beskriver: DEN SITTER ER IKKE SKIKKELIG LØS. Dette er løst nok til å skade toppen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
BK Svart 27.September.2003 Del på Facebook Svart 27.September.2003 ikke glemm at toppen din er skjeivtrekt nå, det sitter en del spenninger ut mot bolten som bare er tukket med halve kraften, om båten står på land en stund uten ferskvannsgjennomspyling skulle da ikke bety alverden. Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 27.September.2003 Del på Facebook Svart 27.September.2003 Enig med de som enbefaler Helicoil. Dette er godt som nytt når det gjøres etter boka og ganske sikkert sterkere enn originalt. Helicoil er ikke en nødløsning, du får en bedre løsning enn det du har originalt, banna bein. Men som en var inne på, du må sjekke at du har tilstrekkelig gods, for Helicoil trenger litt mer gods enn de opprinnelige gjengene. Men du kan bruke original bolt, du trenger ikke gå opp til en større boltdimensjon. Nordisk Kartro er importør og distributør av Helicoil, de kan sikkert oppgi en forhandler i ditt nærområde. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.September.2003 Del på Facebook Svart 29.September.2003 Hei, Nå kjenner ikke jeg hvilken motor dette gjelder, men kan det tenkes at en kan lime en "pinnebolt" ved hjelp av locktite i de gamle ødelagte gjengene i toppen, for så å bruke en mutter på toppen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.