Jump to content

Amatør som må gjenge opp


Nadheim

Recommended Posts

For noen uker siden hadde jeg knapt sett innsiden av en motor.

I går monterte jeg begge toppene på min AQ200D etter å ha skiftet toppakning. Utrolig hva man kan gjøre bare noen forteller deg at det er mulig.

 

Utfordringen nå er at en av boltene til toppen "slipper". Jeg bruker momentnøkkel, men bolten blir ikke stram. Har skiftet bolt, men til ingen nytte. Min antagelse er at gjengene er ødelagte, og min første tanke var at jeg bare kunne dumpe hele dritten på sjøen.

 

Etter å ha samlet tankene og snakket med noen, kom det frem at det er mulig å "gjenge opp" i blokka.

 

Jeg var på Biltema, sjekket verktøy for gjenging, men hvordan i huleste skal dette verktøyet benyttes?

Er det noen som har erfaring med å gjenge opp, og kan komme med tips?

Link to post
Share on other sites

Gjengetappen brukes slik at du skrur den ned i det hullet du skal gjenge opp.

Men vær forsiktig så ikke tappen knekker.

 

Når jeg gjenger bruker jeg og skru ned et par omdreininger og så opp igjen, dette for og bli kvitt spon.

Slik er det bare og fortsette til du har dreid opp hullet.

 

Du må nok kanskje gå opp en størrelse på bolten for og få skikkelige gjenger.

Men forhandleren svare deg på det!

Kjøp gjengetapp med kvalitet. Gjengehåndtak for og feste tappen i er og foretrekke.

 

Noen med mer utfyllende svar?

Link to post
Share on other sites

Hei Nadheim

 

Ikke for å helle malurt i begeret, men selv ville jeg vært litt forsiktig med denne operasjonen.  Gjør du en feil her, som f.eks knekke gjengetappen i blokka, kan det bli vanskelig å berge blokka.  Kanskje er jeg litt forsiktig, men dersom mulighetene er gode for at blokka må kasseres, er det vel en liten pris å få en mekaniker til å gjøre jobben.  Tror jeg ville hyret en fra det lokale volv (eller annet) verkstedet, og heller spandert den tusenlappen dette bør komme på.

 

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Vil tro den beste løsningen er å få et verksted til å montere en heli-coil, koster ca 200kr.

Dette er en stål-spiral som settes inn etter at man har gjenget opp til en overdimensjon.

Da kan du benytte den originale bolten.

 

Se her http://www.emhart.com/products/helicoil.html

 

(Biltema har dette, men kun for tennplugg-gjenger)

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar...benytt HeliCoil...

 

Hvis gjengene i blokka er defekte må du opp minst en dimensjon for at gjengene skal bli gode i det nye hullet.

Dette medfører da selvføgelig tykkere bolt...hvordan blir det da med hullet i toppen?

 

Gå for HeliCoil og få noen med erfaring til å gjøre det for deg...det er nok det tryggeste.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har gjort dette selv ved en anledning. Da benyttet jeg "HELICOIL", en GJENGEINNSATS med samme innvendige gjenger som du har i bolten i dag og litt større utvendige gjenger (Ca 2 mm). Den ser omentrent ut som en fjær. Fordelen med gjengeinnsats er at du borer ut de gamle gjengene slik at ikke gjengetappen låser seg i disse.

TIPS:

Sjekk først at det er PLASS for gjengeinsats.

Bruk skikkelig SKJÆREOLJE i hullet. Dette både smører og avkjøler bor/gjengetapp slik at hullet/gjengene blir fine.

Bor opp til nødvendig diameter for gjengetapp for gjengeinnsats, Hold boremaskin VINKELRETT på hullet. Hold også gjengetappen vinkelrett. Den minste skevhet her så ryker gjengetappen.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde samme jobben på en aq115a i sommer mens motoren sto i båten.

(selfølgelig den bakerste bolten.....)

Boret først vekk de defekte gjengene, gjenget opp med tre forskjellige gjengetapper.

Alle selfølgelig i samme dimensjon (M-14) men med forskjellige tupper.

En nesten uten gjengeskjæring, en med litt mer og dypere skjæring og en med fullskalaskjæring slik at du får gjenger helt ned til bunnen.

VIKTIG: HUSK Å BORE STØRRE HULL I TOPPAKNINGEN!!

( jeg glemte det og plundret i timesvis)

Husk også å bruke godt med smøring når du gjenger. Helst skikkelig skjæreolje, men WD40 eller CRC 565 fungerer.

 

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

VIKTIG: HUSK Å BORE STØRRE HULL I TOPPAKNINGEN!!

( jeg glemte det og plundret i timesvis)

Husk også å bruke godt med smøring når du gjenger. Helst skikkelig skjæreolje, men WD40 eller CRC 565 fungerer.

 

Mvh Roger

 

------------------------------------------------

 

Mulig det må bores større hull i toppakningen for å få plass til gjengetapp for Helicoil.

Men er du sikker på at ikke toppakningen svekkes når du borer større hull i den?

Link to post
Share on other sites

OK

 

Nytt spørsmål:

Hva er sannsynligheten for at jeg klarer å putre 200m på tomgang, og ferksvannskjøre motoren på land med en av 17 bolter i toppen løs uten at det blir problemer? Bolten er ikke skikkelig løs, den sitter fast men når jeg skal stramme fra 50nm til 100 slipper den.

 

Har brukt så mye tid på motoren de siste ukene at jeg kunne tenke meg å få den på land for vinteren.

Link to post
Share on other sites

OK

 

Nytt spørsmål:

Hva er sannsynligheten for at jeg klarer å putre 200m på tomgang, og ferksvannskjøre motoren på land med en av 17 bolter i toppen løs uten at det blir problemer? Bolten er ikke skikkelig løs, den sitter fast men når jeg skal stramme fra 50nm til 100 slipper den.

 

Har brukt så mye tid på motoren de siste ukene at jeg kunne tenke meg å få den på land for vinteren.

Uten at jeg kan garantere deg noe, så kan det gå bra.  Det er vel neppe aluminiumstopp på den motoren, da ville jeg ikke gjort det.  

 

Den største faren er at toppakningen kan ryke, men det er vel ikke den helt store utgiften på en så liten motor

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

OK

 

Nytt spørsmål:

Hva er sannsynligheten for at jeg klarer å putre 200m på tomgang, og ferksvannskjøre motoren på land med en av 17 bolter i toppen løs uten at det blir problemer? Bolten er ikke skikkelig løs, den sitter fast men når jeg skal stramme fra 50nm til 100 slipper den.

 

Har brukt så mye tid på motoren de siste ukene at jeg kunne tenke meg å få den på land for vinteren.

200 mtr. ???? kjøp deg en padleåre...............

 

 

 

Ikke ødelegg det du allerede har gjort. Prøv med ny toppakning og "blindgjenger" til den bolten som svikter.

 

Som du beskriver: DEN SITTER ER IKKE SKIKKELIG LØS. Dette er løst nok til å skade toppen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Enig med de som enbefaler Helicoil. Dette er godt som nytt når det gjøres etter boka og ganske sikkert sterkere enn originalt.

Helicoil er ikke en nødløsning, du får en bedre løsning enn det du har originalt, banna bein. Men som en var inne på, du må sjekke at du har tilstrekkelig gods, for Helicoil trenger litt mer gods enn de opprinnelige gjengene. Men du kan bruke original bolt, du trenger ikke gå opp til en større boltdimensjon.

Nordisk Kartro er importør og distributør av Helicoil, de kan sikkert oppgi en forhandler i ditt nærområde.

Lykke til!!

:sailing::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...