Jump to content

Påskeøya/Pitcarin eller Marquesas?


broska

Recommended Posts

Hallo igjen!

 

Dette dreier seg om rutevalg på en jordomseiling.

 

Ruten frem til Galapagos via Kanariøyne/Kapp Verde, Karibien og Panama er grei. Men fra Galapagos er det mange som velger å dra direkte til Fransk Polynesia og Marquesas, fordi dette er kortere, i steden for å legge ruten om Påskeøya og Pitcairn.

 

Egentlig høres både Påskeøya og Pitcairn veldig fristende ut, og det har lenge vært det største ønsket. Men det er både lengre ditt, og det kan være hardt vær og vanskelig å få lagt til kai, så...

 

Jeg er i tvil i hva som er det beste rutealternativet. Derfor ber jeg om deres meninger og tanker rundt det.

Link to post
Share on other sites

Har gått den veien noen ganger med stor båt. Skulle da ned til New Zeeland. Hadde da stopp på Tahiti. Turen fra Panama til Tahiti gikk i et område med fint vær så og si hele turen i og med at du holder deg nordenfor uværs områdene lenger sør.

 

Går du rett ned til Pitcairn, eventuellt storsirkel vil du vel havne langt sør, med hva det medfører av lavtrykk og vind!

Link to post
Share on other sites

Det er alltid kortere å gå storsirkel! Dermed er det bare hvor mye en gidder å gjøre ut av det, m.h.t kursendringer for å korte ned på distansen.

Vi gikk alltid storsirkel over Stillehavet, og Atlanteren. Men ofte avbrutt storsirkel da vi ikke ville komme lengre Nord enn 48 grader (Stillehavet) eller lenger sør enn 40 grader (f.eks. fra Syd Afrika til Australia). Til og med i Middelhavet, fra Gibralter til Port Said, lønte det seg å gå storsirkel (selv om en da kom farlig nær araberene!)

 

Som du sikkert vet er det kun øst/vest kurser en går storsirkel, i og med at lengde gradene er storsirkler i utgangspunktet.

 

Nå husker jeg ikke helt formelen, og har ikke formelsamlingen foran meg, men for å finne ut om det lønner seg er det bare å regne littt på det

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker beregner GPSen min (Garmin 128) ut en storsirkel hvis du lager en rute tvers over f.eks Atlanteren med kun start- og målpunkt. I praksis er det likevel relativt uinteresssant. Fra gammelt av het det at man skulle seile sørover fra Kanariøyene "until the butter melts", deretter vestover. Da får du god bør hele veien. Det betyr at du seiler 2/3 av veien til Kapp Verde før du dreier vest. Da er det jo like greit å lage et landfall på en av de mest interesssante øygruppene i Atlanteren.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke refletert så mye over dette storsirkel fenomenet, annet enn at jeg legger merke til det når en flyr fra Europa til uniten...

 

Men effekten av dette er vel ikke alltid like stor vil jeg tro eller har jeg ikke skjønt dette.. Om en krysser langs ekvator, det vil si skal fra ekvator 0° i afrika og til samme bredde 0° i Sør Amerika blir det da kortere å bruke storsirkel?

 

Vidre ble det nevt her at om en seiler fra Gibraltar til Port Said ved hjelp av stor sirkel, da hvaner man farlig nært araberne.... emn etter som jeg ka se så er middelhavet på den nordlige halvkule og en storsirkel vil vel da gå mot nord og man kommer heller farlig nært mafian på Sicilia.. slik som jeg kan se dette så er strosirkel på den nordlige halvkule "sur" mens på den sørlige halvkule "blid" ikke så ulikt kvinnene... :lol:

 

Men som sagt dette er jo ikke nødvendigvis riktig, men jeg forsøker å lære dette... Jeg minns sist jeg fløy fra Amsterdam og til Memphis så fløy vi over Grønland..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om en krysser langs ekvator, det vil si skal fra ekvator 0° i afrika og til samme bredde 0° i Sør Amerika blir det da kortere å bruke storsirkel?

Ekvator er i seg selv en storsirkel. Det blir definitivt lenger å IKKE gå langs en storsirkel (ekvator)

slik som jeg kan se dette så er strosirkel på den nordlige halvkule "sur" mens på den sørlige halvkule "blid"

Nettop, da har du jo skjønt det. Se på en globus, så blir det helt klart for deg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men, det er alltd det... Om en seiler fra Gran Canaria og til Karibien som begge steder er på den nordlige halvkule, da kan det neppe vær storsirkel betrakninger som ligger til grunn for smørsmeltingen rett nord om Kapp Verde... for der blir jo distansen lengere... men det jo mulig at vinforholdene og strømforhold gjør seilasen raskere... enn det å gå nordut fra Gran Canaria..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

men det jo mulig at vinforholdene og strømforhold gjør seilasen raskere... enn det å gå nordut fra Gran Canaria..

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Hjelper ikke å gå korteste vei, hvis du får motvind hele veien. Man følger stort sett den samme ruta som Columbus fulgte da han trodde han var den første til å oppdage Amerika.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...