Jump to content

Fra MD21B til Peugeot 2,1 TD?


Trond C

Recommended Posts

Jeg har en MD21B i Sagaen min. Motoren går som en klokke, er godt vedlikeholdt, fikk ny topp/toppakning og andre deler tidlig i sitt liv, men det er litt enerverende å kjøre båten over strekninger av noen betydning. Det går ikke i mer enn 9 knop +/- med turtall jevnt på 3800. Kunne godt tenkt meg mer fart, og båten tåler helt greit mer.

 

Jeg hadde i seks år en Peugeot 406 1998 modell med 2,1 liter turbodiesel med ladeluftkjøler. Var svært fornøyd med den, var vel oppgitt til ca. 110 hk. Dette er så vidt jeg vet?! samme grunnmotoren som i md21b, i alle fall ut fra sylindervolum og det jeg har skjønt. Forkammerdiesel raffinert helt frem til 1998 før de kom med commonrailmotor. Bilmotoren har tre ventiler pr sylinder og elektronisk styring mv.

 

Er det på trynet, nærmest, å tenke seg at mariniseringsdelene til md21b, i alle fall til en viss grad, kan la seg bruke hvis jeg får fatt i en brukt slik bilmotor og får plukket med meg motorstyring, kabling mv? Blokken er vel mye den samme, men kanskje motorfester og annet er modifisert, f.eks. overgangen til gear mv. der bak?

 

Motorens elektroniske styring, det er sikkert en del følere som gir signaler til innsprøytningskontrollen, følere som ikke nødvendigvis kan overføres til båtbruk, hastighet f.eks., møter jeg kjempeproblemer med dette? Kan jo være at motoren er så avhengig av hjernen sin, som kanskje må omprogrammeres med programvare som ikke finnes osv.

 

Egentlig en fascinerende tanke, men sikkert vanskeligere "enn som så". I alle fall for en i beste fall hobbymekker uten utdanning i nærheten av skruing. Nevnte det for min voksne og påtagelig lite båtinteresserte datter, som spurte om jeg hadde tenkt meg på sjøen med en Frankensteinmotor, om jeg mente det var trygt! :smash: Sikkert fornuftig jente, men er det noen som har noen tanker om dette? Grunnent til tanken er selvsagt også at brukte motorer er så uforskammet dyre i forhold til sjansen man tar med dem, og nye er bare uforskammet dyre........... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trond C, jeg har stor respekt for deg, men dette mener du ikke!! Hør på din datter. Hun har de analytiske evner i behold!!

 

Indenor-motorene blir ofte til "brukog-kast" fordi ingen vil ha dem. Trøsten er at på drevet eller giret klarer du fint å plassere en større, kraftigere, bedre VP motor. Ta deg en titt på alt det brukte på finn.no så finner du nok noe som passer. Hjelp til å få det på plass skaffer vi på no time.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville sett etter en noe eldre bilmotor uten elektronisk hjerne. De må da finnes med lav km, er selv litt på utkikk etter en hiace motor eller lignende. Vet ikke noe særlig om din vp motor men slik jeg har forstått det er det sjøvannspumpe, varmeveksler, demperplate, oljekjøler, eksosmanifoil og svinghjulshus som må til på en bilmotor for at du skal kunne bruke denne i båt. Du må vel og ha en svinhjulskåpe som passer. Den motoren jeg har nå er en marinisert toyota dyna motor og her ser det ut som om det er disse tingene som er forandret. Slik jeg finner det ut kan jeg bruke alt fra den gamle motoren untatt eksosmanifoil og overgang til svinghjulskåpa. Det blir jo da fristende å kjøpe en bilmotor til mellom 5-10 000,- og forsøke

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er ikke bygd over samme blokk. VP MD21 er en 4.90 motor mens Peugeot 406 er en 2,1 TD, XUD11 blokk. Se deg heller rundt etter en motor som er komplett marinisert og som er i god stand.

Det var synd at VP`s ingeniører fikk kjøpe Indenor sine blokker til fremstilling av marinemotorer. Deres uvitenhet om maksturtall ødela renomeet for denne motorfabrikkens gode og slitesterke dieselmotorer. I bilverdenen oppfattes de som uslitelige :yesnod:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tanker og råd, og ja, min datter er nok fornuftig, av og til irriterende å bli irettesatt av sine barn, de skal jo liksom ta hensyn til sitt opphavs følelse av å være den som vet best!

 

Vel, da blir det ikke Frankensteinmotor på meg - det hadde vel vært lite tilrådelig selv om blokken hadde vært den samme.

 

Har nettop kommet meg på nett igjen. Før ferien krasjet jobb pc'en grunnet virus fra et annet ikke båtrelatert forum jeg frekventerer. For mye skadet og ny skal anskaffes. Fikk koblet laptopen opp til nettverket istedenfor, med tilgang til de viktigste av programmene. Mandag morgen på jobb etter fire ukers ferie (!) koblet jeg laptopen til nettverket, og sølte en kopp kaffe ut over den. Det kom noen gnistrelyder, og verkstedet ble neste stopp. Utrolig hvor avhengig man blir av data, alt man har gjort er registrert der, kontaktlister og alt mulig nødvendig. Har kavet rundt helt til nå, da datamannen klarte å koble til en lånepc og finne igjen filene mine. Og så selvsagt abstinens uten Baatplassen da, til min mer eller mindre bedre halvdels skadefryd..........

 

Vel, båten - jeg må gruble litt på hva jeg gjør.........Det er jo det at doen ikke blir større av ny motor, da......kunne vært greit å lukke døren (det går an nå også, men ikke uten å krølle seg sammen hvis man er mer enn 160 cm) eller slippe å sitte, eller skade knærne, når man som mann skal bruke det til lettere gjøremål. Litt mer båtlengde hadde også tatt bølgene bedre osv. Så, kanskje trefotssyken har tatt meg, mer eller mindre indirekte? Time will show.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...