Jump to content

Min erfaring PC kontra Plotter


jutul

Recommended Posts

Har i flere år brukt en Garmin 182c, oppdaterte kartene i sommer samt at Garmin har lagt inn kart som før gikk til Porsgrunn helt til Haugesund. Samt at jeg bruker papirkart som kontroll og for å få den store oversikten.

:lol: Kjøpte ny båt i våres hvor det fulgte med opplegg for PC en Garmin 128 gps samt alle PC kartene, Jeg gikk til verket med å innstalere disse og jaggu fikk jeg alt til å virke.

 

Så skulle jeg begynne å bruke PC det var større skjerm noe jeg likte, men jeg fikk straks problemer med å plassere PC`n, rett foran meg tok den mye av utsikten og satte jeg den lengere mot babord ble den for langt unna.

Men hovedpoenget er at jeg har flybridge den bruker jeg omtrent hele tiden og der er det enda mindre plass pluss sollys og sjøsprøyt.

 

Så konklusjonene er at jeg ikke har brukt PC`n men kjører videre med plotter og papirkart som støtte.

Jeg må si det at jeg er fornøyd med plotter det står ingen skjær på papirkartene som ikke står der og når man har lært seg å bruke plotter går navigasjon som en drøm.

Link to post
Share on other sites

Valv av PC kontra plotter avhenger nok en del av båttype, hastighet og farvann.

 

Etter min mening er det ingenting som er så bra osm en stor nok plotter i en rask,åpen båt. Man får en skjerm som kan leses i sollys og man har ikke noe problem med plasseringen om dashbordet er fornufig lagd. Problemet mitt er definisjonen av stor nok. Jeg synes 10" Simrad som vi har i dag godt kunne vært 5" større - men da er det ikke plass i dashbordet også koster jo bare plotteren veldig mange penger.

 

Så jeg kjører med et detaljkart og radarbilde på CX 44 og store sjøkart (ikke båtsportkart) for å holde oversikt. Fungerer utmerket for oss.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til de momenter som nevnes av Bitteliten er min erfaring at båtførerens interesse for navigasjonshjelpemidlet også spiller stor rolle. Jeg har gjennom diskusjon med en del forskjellige småbåtførere erfart at holdningen og interessen for navigasjonshjepemidler varierer fra å vite hvor av/på knapp befinner seg til interesse for alle mulige justeringer som finnes i programvaren. Etter mitt skjønn innebærer dette at diskusjonen om hva som er "best" navigasjonsverktøy må inkludere kompetansen og interessen til brukeren.

Link to post
Share on other sites

helt enig med roaldbj. Et ferkst eksempel på dette er en kar jeg kjenner som har en Raychart 435. Han var ikke fornøyd med denne - så jeg spurte - har du lest bruksanvisningen for å lære deg å tilpasse plotteren til dine ønsker.

Nei, det hadde han ikke for det var jo ikke bruksanvisning med andre kart :rolleyes:

 

Men nå har han lest bruksanvisningen, og jammen er han fornøyd. Nå ser han det han vil se :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...