Jump to content

Cockpittelt


Annabella

Recommended Posts

Jeg fikk laget ny sprayhood hos Alf Hansen i våres og da tok han samtidig mål med tanke på å lage cockpittelt. M.a.o. så er Alf Hansen et sted å henvende seg, men finnes mange andre.

GibSea er vel Dufour så hør med

 

D-Yachts, Okesenøyvn 85

1324 Lysaker

Telefon 67 58 71 52

Mobil 928 266 88

Hans Wang

 

Har sett noen kommentere at Alf Hansen ikke gjorde noen god jobb, men er selv fornøyd. De brukte ikke den gamle sprayhooden som mal, men laget ny mal på stedet (jeg var med under hele prosessen) og den passer meget bra!

 

Tror nok at det blir cockpittelt under juletreet i år!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg du skal gjøre Mouche. Jeg har et ombygd svensk telt fra Sjøbergs Kapellsömnad, dette er mine best investerte båtkroner ever.

Et ekstra rom for 3-4000kr. Jeg var imidlertid ikke fornøyd med løsningen der man henger det i akterstaget, og gjorde det derfor om til bruk med bøyler som sitter på sargen.

Hele greia tulles rundt bøylene, som felles bakover neddimellom akterstaget og cockpitsargen når det ikke er i bruk.

 

Når dette er oppslått ( som vil si alltid når vi ligger stille og været ikke er maks ), så sitter vi ute å spiser, lager mat, leser avisa, fisker ( ! ) og koser oss.

Vårt er av typen der du legger det oppå sprayhooden, og trekker strikker / tau frem til grabberekke eller til masta et sted for å spenne det forover. Idag er vel de ferdigtygde løsningene utstyrt med glidelås så man setter det sammen med sprayhooden, det har altså ikke vårt, men det er veldig fint allikevel.

Bak på cockpittsargen er det festet med trykknapper som er skrudd / limt fast.

Vi har store vinduer på siden, samt bak. Sidestykkene og bakstykket er utstyrt med glidelås, sånn at de kan rulles sammen og henges opp enkeltvis. Ligger vi for svai, så åpner vi på en side, da blir det lunt og godt.

 

Rossykapell i Smøgen lager veldig fine Oneoff løsninger, Kapell&Annat har veldig fine til bla. Bavaria.

Alf Hansen har to typer, enten med bøyler, eller med sånne teltstenger som spennes opp. Studerte en som monterte en sånn på Skjærhallen i 12ms, underholdende...

Den typer med bøyler kan du få hvor høy du vil, har sett de som ser ut som høyhus, de er ...... praktiske ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Idag er vel de ferdigtygde løsningene utstyrt med glidelås så man setter det sammen med sprayhooden, det har altså ikke vårt, men det er veldig fint allikevel.

Takk for fine tilbakemeldinger!

 

Spurte om vi like gjerne skulle få forberedt glidelås på sprayhooden når den ble laget, men han anbefalte at vi gjorde som du har gjort det m.a.o. ingen glidelås.

Vi har jo, etter dagens målestokk, en liten båt på 27 fot, men cockpitten er stor, jeg kan ligge utstrakt med mine 190cm på benken, så vi får helt klart et stort nytt rom.

 

Ja, jeg er vel strengt tatt overbevist for lengst!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er vel strengt tatt overbevist for lengst!

 

:sailing:

Deler ditt synspunkt.

 

Første bomteltet familien hadde var på vår første seilbåt for 30 år siden. Det var en Marieholm MS 20. Mamma og pappa sov ute i cockpit, ungene som under dekk. Vi var ute 3 uker hver sommer i den båten. Gode barndomsminner vekkes til live hver gang jeg ser en slik båt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg telte mye på knappene da jeg skulle handle telt til sittebrønnen.

Hadde vel egentlig lyst på faste bøyler, men fant ikke noe god måte uten at det ble konflikt med bom og lensetakler. Så jeg handlet Alf Hansens med igloobøyler. Har ikke angret på det. Når du har vendt deg til den, setter og tar du den på 5 minutter.

Det er lurt å alltid brette den på samme måten og slik at den blir liggende oppe på sprayhood. Så fester du den på fire punkter foran, ruller den ut, hekter i akterstaget og så stenger og kroking.

Jeg ser det som en fordel at jeg kan hive den ned i benken når den ikke er i bruk.

Og med rorkulten opp langs akterstaget og løygangen nede i benken får jeg et ekstra, digert, rom i båten.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja - jeg tror vel kanskje mer at det er foreldrene som tror at ungene krever det. Min erfaring er at ungene er fornøyde så lenge foreldrene er fornøyde. Det var ikke ungene våre som ville bytte til større båt , de var fornøyde de.

 

Suzuki - dette med "så høy du vil ha telt" kan du se på det - hva gjør man med bommen? Tar man av bommen før man setter på høyhuset?

Link to post
Share on other sites

Suzuki - dette med "så høy du vil ha telt" kan du se på det - hva gjør man med bommen? Tar man av bommen før man setter på høyhuset?

 

Tja si det. Haler med bomløften kanskje ? De båtene jeg har sett med komisk høye telt, har vel vært mest `70 tallere. Og da er ofte bommen ganske kort også ( Mastehead.. )

 

Har egentlig ikke reflektert så veldig over akkurat DET, bare at det ikke ser veldig pent ut..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette bildet står et annet sted her på baatpassen også, men siden diskusjonen er oppe igjen;

Her er min Bavaria 34 med Alf Hansens cockpittelt, type sammenleggbare bøyler:

Posted Image

Godt fornøyd med den. Holder seg på plass selv om det blåser en del.

Ser noen har vært underveis med teltet oppe. Prøvde det en gang for motor, men fikk nesten panikk pga manglende oversikt over farvannet rundt. Er noe med å stå ute i all slags vær også, bevisstheten om hva som er rundt en er uovertruffen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har den med faste bøyler. I sammenslått tilstand pleier jeg å ha den i stående posisjon foran akterstaget, men den kan også legges helt ned bak roret. Det krever imidlertid litt mer sjauing, og siden den stort sett er i bruk utover kvelden, har jeg lært meg å leve med den sånn.

 

Enig i at det å dra ut på tur med kalesjen oppslått ikke er helt optimalt, men for kortere strekk, i beskjeden vind innaskjærs, er det fullt mulig. Fast bøyle-versjonen kan også skrelles for sidetrekkene, slik at den kan brukes som "bimini".

 

Alt i alt er dette en bra investering for oss som ikke synes det er like godt å ha det vondt på sjøen lenger.

Link to post
Share on other sites

Heisan, ser diskuskusjonen går om cokpittelt, vi har en Bavaria 39 cruiser og har vurdert Biminitak som går fra sprayhood og godt ut på sidene og så langt bak som mulig, denne løsningen er vel mere utbredt i mere solrike områder en Norge, men mine tanker om dette var ar dette taket vil holde utearealt tørt bedre oversikt, tenkte jeg skulle legge ut et bilde fra noe jeg har sett men det blir litt for komplisert for meg. Om noen har synspunkter/bilde så kom gjerne med det.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Noen som vet hvordan det er å få tak i cockpittelt til 28 fot GibSea

Langt til Eidsvoll kanskje, men Kalesjemakeren der er billig og bra. Men han vil nok gjerne se båten for å lage noe. Men det hender at han reiser rundt og tar mål..

 

MEN! GibSea 28? Årsmodell på denne? Meg vitendes var det kun 3 av denne som ble importert hit til landet, vi hadde den ene. Den brant opp for to år siden. Savner den båten... Altså kun to igjen..? (forutsatt at det er snakk om samme båten da.) Vår var en 1982 mod, med Yanmar YSB12. Masta ligger fortsatt i havna... Har du bilder av den?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...