Jump to content

Ødelagt propell, kan den fikses?


Xlnt

Recommended Posts

Hei

Monterte en ny propell på mitt Bravo 2 drev i går. Tok en test-tur med den nye propellen som er 3 hakk større en den som satt på tidligere. Den som satt der var en 16-3/4X21 og den nye er en 19-1/2X23. Alt hørtes greit ut helt til jeg skulle legge båten opp i plan, plutselig smalt det og motoren økte turtall samtidig som båten falt ut av plan. Jeg dro umiddelbart tilbake gassen, satte den forsiktig i gir igjen og gikk på tomgang inn til brygga igjen. Er ikke helt sikker enda på hva som skjedde men min teori er at det må være vulkaniseringen i propellen som har gått føyken. Spørsmålet da er om det går an å fikse propellen eller er det bare å kaste den?

 

Tror ikke det er koblingsplata på svinghjulet som er feilen for den drepte jeg i fjor så den er helt ny. Men nye deler kan jo ryke de også da. Og hverken plata eller propellen er vel egentlig nye, de er vel heller såkalt NOS parts, new old stock.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Er det mulig at propellen holder igjen for mye i forhold til størrelsen på motor slik at motoren vil kunne dra i stykker en helt ny og fin propell? Alstå kan jeg ha overdimensjonert propellen i forhold til hestekrefter og utveksling i drevet?

 

Ps. kjøpte propellen av privat person på ebay så reklamasjon er nok utelukket. (ga ikke stort for den så det er ikke all verdens tap) Er ikke ute etter å reklamere heller ville bare vite om jeg skal kaste den og om jeg gjør dumt i å prøve en tilsvarende propell en gang til.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Er det mulig at propellen holder igjen for mye i forhold til størrelsen på motor slik at motoren vil kunne dra i stykker en helt ny og fin propell? Alstå kan jeg ha overdimensjonert propellen i forhold til hestekrefter og utveksling i drevet?

 

-Knut

 

Nei, det er ikke mulig

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

SF: Er propellen for stor og holder for mye igjen i forhold til din motor, så er den egentlig beregnet for enda større motorer (som får mer fart på propellen). Ergo så skal ikke propellen bli ødelagt så fremt den ikke kommer over vannflaten, treffer noe, eller det er noe sinnsykt med turtall på den.

Link to post
Share on other sites

Smart resonert, burde egentlig ha tenkt den tanken jeg også men var litt fastlåst i hode mitt på at den var for stor i forhold til motoren. Men den var kanskje gåen fra start av siden jeg fikk kjøpt den så billig, 45 dollar.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Snakket med winrace og de skal ha 1650,- for å fikse den, men de ga ingen form for garanti da de mente at dette var et helt vanlig problem med bravo 2 propeller og drev. Vanligvis skyldes visstnok groing i eksosutgangen i transomplata at all eksos går ut gjennom propell og da blir gummien varm og slipper. Men i mitt tilfelle kan ikke gummien ha rukket å bli varm siden dette skjedde etter bare noen få minutter og på vei opp i plan. Begynner kanskje å tro at det var noe annet som røk, huffamei - Dette lukter det dyrt av. :headbang:

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Det kunne jo være at propellen faktisk var defekt når du kjøpte den? Reparert av en petter smart med karlsonslim. US$ 45 er jo bare 10% av markedspris for en kliss ny.

Bor du i nærheten av Tjøme kan du kontakte meg på IM, så kan du komme innom å låne en 17 3/4 x 21 for testing.

 

Ser når innlegget er lagt inn at du bor i Sarpsborg. Kommer du forbi, kan du nok låne den med deg likevel.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...