thomasoe Startet 15.August.2006 Del på Facebook Startet 15.August.2006 Hei, jeg er ny her men prøver lykken :). En 2001 modell suzuki 70 hk firetakt lader med ca. 20 ah. på standard batteriet som er på 75 ah. Jeg skal montere en del komponenter som kjøleboks, ekkolodd og noen lamper og vil gjerne ha strøm nok. Jeg vurderer å montere et ekstra batteri på 110 ah til dette. Er det noen som vet hvordan man legger opp til lading på begge batteriene, fra en påhengsmotor ? Jeg har hørt snakk om skillekonverter / diodebro men er usikker på hvordan dette fungerer i praksik og om noe er montert i motoren fra før. Svar mottas med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Hei, og velkommen! Først skal jeg av naturlige grunner henvise deg til emneoversikten hvor du finner frem til de fleste emner som er blitt skrevet her. Du finner der ikke minst haugevis med emner om ladingen. Du kunne begynne her. Når det gjelder ladingen med påhengsmotor så må man huske at du får ikke (uten videre skilt ladeledningen og startledningen. Dette medfører at en del løsninger som finnes for innombordsmotor med dynamo ikke passer. Skilledioder f eks. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 ...men en hovedstrømbryter der du velger om batteri 1, batteri 1 og 2 eller bare batteri 2 skal være tilkoblet fungerer fremdeles fint Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
thomasoe Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Har du (eller noen andre) noe erfaring med Secure volt ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Lading av 2 batterier kan ordnes ved å montere en ekstra likeretter i parallell med den eksisterende. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Mest sannsynlig skyldes problemet dårlig kontakt.Problemet? To likerettere, hovedbryter eller også andre varianter er det vel mest ting som smak og behag og hvor langt man har kommet med Alzheimer light som avgjør Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ingar Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Sorry, blandet sammen med en annen posting ang. ladeproblem... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.