Jump to content

Bruk av polyester/glassfiber i vanntank

terron

Recommended Posts

Har over lengre tid letet etter en egnet ferskvannstank til båten på ca. 50 liter. Egnede "plasseringssteder" i båten er imidlertid assymetriske - vurderer derfor å selv støpe en "skreddersydd tank" ved hjelp av polyester/glassfiber (rundt en pappmal). Lurer på om det er "farlig" å benytte en tank av denne typen til drikkevann? 90% av vannforbruket er dusjing/oppvask. Men så er det disse kaffekoppene da.......... Regner med at det enkleste å "overflatebehandle" tanken med er å benytte standard topcoat.

TR

Vi hadde en diskusjon om dette sist vinter engang. På min seilbåt har jeg en innstøpt vanntank. Gjennom årene har gelcoaten krakilert slik at det så ikke så innbydene innvendig på tanken. Vurderte å male med epoxy, etter mange gode råd her på båtplassen så kjøpte jeg rett og slett en fleksibel tank/sekk og plasserte inni tanken. Dette er jeg godt fornøyd med, lett å rengjøre - lett å montere. Dette burde du vurdere, bare pass på at det ikke er noen skarpe kanter o.l som kan skade sekken. Dette vil spare deg for alt arbeidet med støping/tilpassing av en tank i plast.

Hei terron

Har original montert glassfiberstøpt vanntank ombord. Har ikke merket forskjell på drikkevannet på denne kontra syrefast.

Det du bør være opppmerksom på er vannet i havnene som langtfra er rent. Det er montert 3 stk "mannlokk" på glassfibertanken for rengjøring, til trass for full vask av denne i våres er bunnen nå igjen møkkete. Det ville den selvsagt også vært med andre materialer i tanken.

Bruk det som passer deg best til din tank og prioriter heller et kullfilter etter tanken.

MVH

Jolla

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...