Jump to content

Erfaring med el mening om ballast i Sollux 24


evenR4u

Recommended Posts

Har en Sollux 24 AC, som jeg har gått med noen tanker om å legge ballast foran midtskips i.

 

Grunnen ER IKKE at båten er rank eller for å motvirke rulling. Jeg synes båten er (overraskende) stødig på de områdene.

 

Grunnen ER at båten (som tilnærmet halvplaner) reiser seg en del når jeg passerer skrogfarten. OG når jeg ser hvordan båten blir lastet under bruk - folk, forsyninger, vann, diesel, motor, tre batterier osv, alt befinner seg akter om midtskips - har jeg syslet med tanken om å plassere noe ballast under dørken forut (i kabinen) for å motvirke reisningen (oi-oi!!). men ikke så mye at båten henger med gjeipen under skrogfart eller stille. I så fall ville den nok også bli relativt uryddig å styre.

 

Opprinnelig tanke var å plassere vanntette sandsekker. Nå har jeg fått tilgang til veldig mye blybarrer, og vurderer å bruke slike i steden. Tenkte meg å plassere blybarrene i små sandsekker for å sikre kot at de flytter seg ved sjøgang eller slag.

 

Erfaringer med ballast og Sollux 24 AC eller oppfatninger om ideen ? Meningsløst ? Bly eller sand ? Mengde (vekt) ?

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Solux spesielt, men jeg tror du skal tenke deg om før øker vekten når det ikke er behov for mer stabilitet. For en halvplanende båt er som du sikkert vet vekten en avgjørende faktor for farten. Se om det er muligheten for å trimme båten mer forover med eksisterende vekter

ombord som batteri, ferskvann ol., eller mulighet for å miske vekt akterut.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

En bekjent hadde samme tanker som du har. han la inn en vanntank (type baug pose) i baugen for å kunne justere litt i sin søken etter riktig vekt. Problemet med hans båt var at: det er ikke baugen som hever seg, men "rumpa" som graver seg ned. hjalp ikke noe i hans tilfelle.

 

Affe

Kanskje traff du blink- burde jeg ha tenkt på. Det er som du sier antakelig "rumpa" som setter seg og ikke baugen som hever seg. Skal prøve å observere litt på det på neste tur ut.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hvis "rumpa" setter seg, kan det være en idé å tenke på mere bæring akterut... (Trimmeplan e.l.)

Noen har øket motorstørrelsen og fått denne båten opp i 18-20 knop. men da har du sjanse til kjølplaning, noe som ikke er helt bra! :nono:

18-20 knop høres voldsomt ut. Trur ikke jeg ville vært styrmann ombord i den farta. Men sånn 13-15 knop tror jeg nok den kunne greie trygt med omkring 70 hk. Jeg har 33 hk Yanmar og får ikke mer enn 9 knop (vel, har greid 10,5 knop SOG ut Østerelva (Glomma), men det teller vel ikke??).

 

Det er montert "original" støpt bæring/flaps på båten. Ikke så svære greiene og under vann. Er ikke motivert for å modifisere med noe "anheng". Får leve med det jeg har. Hvis jeg skal ha fart så får jeg heller bytte til en båt som er grunnkonstruert for den slags. Forrige båten - Fjord Weekender - gjorde sine 30++. Liker farta jeg, men liker meg også veldig godt "underveis". Blir to forskjellige tur-opplevelser. Hver med sin sjarm.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

De gamle Sollux'ene er rett og slett ikke laget for større fart enn ca max 8 knop. Over 7 reiser de seg, selv med trimplan (som vi har).

Har forsøkt med ballast (les 150 l vann i pose) i baugrommet, uten at båten gikk hverken raskere eller med baugen noe lavere. Så nå ligger vannposen midtskips, for der hadde vi mest ledig plass.

En bryggenabo m Nidelv 24 får en knop ekstra i toppfart med fruen på dekk, noe tilsvarende oppnår man ikke med Sollux 24, selv om det er forsøkt med både to og tre karer på dekk...

 

En liten kuriositet: I Mjøsa gikk det for noen år tilbake en Sollux 24 AC med DIGER (husker ikke antall HK) motor. Denne dro de faktisk opp folk på vannski etter!!! :crazy:

Jeg ville aldri i verden ha vært hverken vannskikjører eller kaptein i det tilfellet... Båten gjorde visstnok 21 knop, kunne kun kjøres rett fram, mens kapteinen tviholdt i roret, og håpet ingen båter eller bølger skulle komme i hans veg...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde selv sollux 24, og la inn ballast under dørken fremme (tunge gravemaskintenner...). Synes dette ble bedre og båten slapp vannet finere ved litt fart. Hadde den over 11 knop med 34hk og med halvfulle tanker og 2 personer. marsjet somregel fint i 8 knop på ferietur (2800rpm). Min hadde ikke akterkabin, noe som gjorde den en del lettere bak...

 

En kjempebåt som fortjener større motor!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Hadde selv sollux 24, og la inn ballast under dørken fremme (tunge gravemaskintenner...). Synes dette ble bedre og båten slapp vannet finere ved litt fart. Hadde den over 11 knop med 34hk og med halvfulle tanker og 2 personer. marsjet somregel fint i 8 knop på ferietur (2800rpm). Min hadde ikke akterkabin, noe som gjorde den en del lettere bak...

 

En kjempebåt som fortjener større motor!

 

Ca hvor menge kg la du inn?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...