evenR4u Startet 15.August.2006 Del på Facebook Startet 15.August.2006 (redigert) Har en Sollux 24 AC, som jeg har gått med noen tanker om å legge ballast foran midtskips i. Grunnen ER IKKE at båten er rank eller for å motvirke rulling. Jeg synes båten er (overraskende) stødig på de områdene. Grunnen ER at båten (som tilnærmet halvplaner) reiser seg en del når jeg passerer skrogfarten. OG når jeg ser hvordan båten blir lastet under bruk - folk, forsyninger, vann, diesel, motor, tre batterier osv, alt befinner seg akter om midtskips - har jeg syslet med tanken om å plassere noe ballast under dørken forut (i kabinen) for å motvirke reisningen (oi-oi!!). men ikke så mye at båten henger med gjeipen under skrogfart eller stille. I så fall ville den nok også bli relativt uryddig å styre. Opprinnelig tanke var å plassere vanntette sandsekker. Nå har jeg fått tilgang til veldig mye blybarrer, og vurderer å bruke slike i steden. Tenkte meg å plassere blybarrene i små sandsekker for å sikre kot at de flytter seg ved sjøgang eller slag. Erfaringer med ballast og Sollux 24 AC eller oppfatninger om ideen ? Meningsløst ? Bly eller sand ? Mengde (vekt) ? Redigert 15.August.2006 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Jeg kjenner ikke Solux spesielt, men jeg tror du skal tenke deg om før øker vekten når det ikke er behov for mer stabilitet. For en halvplanende båt er som du sikkert vet vekten en avgjørende faktor for farten. Se om det er muligheten for å trimme båten mer forover med eksisterende vekter ombord som batteri, ferskvann ol., eller mulighet for å miske vekt akterut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Hei! En bekjent hadde samme tanker som du har. han la inn en vanntank (type baug pose) i baugen for å kunne justere litt i sin søken etter riktig vekt. Problemet med hans båt var at: det er ikke baugen som hever seg, men "rumpa" som graver seg ned. hjalp ikke noe i hans tilfelle. Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Hei! En bekjent hadde samme tanker som du har. han la inn en vanntank (type baug pose) i baugen for å kunne justere litt i sin søken etter riktig vekt. Problemet med hans båt var at: det er ikke baugen som hever seg, men "rumpa" som graver seg ned. hjalp ikke noe i hans tilfelle. Affe Kanskje traff du blink- burde jeg ha tenkt på. Det er som du sier antakelig "rumpa" som setter seg og ikke baugen som hever seg. Skal prøve å observere litt på det på neste tur ut. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Hvis "rumpa" setter seg, kan det være en idé å tenke på mere bæring akterut... (Trimmeplan e.l.) Noen har øket motorstørrelsen og fått denne båten opp i 18-20 knop. men da har du sjanse til kjølplaning, noe som ikke er helt bra! :nono: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 22.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2006 Hvis "rumpa" setter seg, kan det være en idé å tenke på mere bæring akterut... (Trimmeplan e.l.) Noen har øket motorstørrelsen og fått denne båten opp i 18-20 knop. men da har du sjanse til kjølplaning, noe som ikke er helt bra! :nono: 18-20 knop høres voldsomt ut. Trur ikke jeg ville vært styrmann ombord i den farta. Men sånn 13-15 knop tror jeg nok den kunne greie trygt med omkring 70 hk. Jeg har 33 hk Yanmar og får ikke mer enn 9 knop (vel, har greid 10,5 knop SOG ut Østerelva (Glomma), men det teller vel ikke??). Det er montert "original" støpt bæring/flaps på båten. Ikke så svære greiene og under vann. Er ikke motivert for å modifisere med noe "anheng". Får leve med det jeg har. Hvis jeg skal ha fart så får jeg heller bytte til en båt som er grunnkonstruert for den slags. Forrige båten - Fjord Weekender - gjorde sine 30++. Liker farta jeg, men liker meg også veldig godt "underveis". Blir to forskjellige tur-opplevelser. Hver med sin sjarm. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 23.August.2006 Del på Facebook Svart 23.August.2006 Mener jeg leste om en motorinstallasjon med 128 Hk; Båten ble vanskelig / farlig å kjøre i den farten (18-20) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Snoopy Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 De gamle Sollux'ene er rett og slett ikke laget for større fart enn ca max 8 knop. Over 7 reiser de seg, selv med trimplan (som vi har). Har forsøkt med ballast (les 150 l vann i pose) i baugrommet, uten at båten gikk hverken raskere eller med baugen noe lavere. Så nå ligger vannposen midtskips, for der hadde vi mest ledig plass. En bryggenabo m Nidelv 24 får en knop ekstra i toppfart med fruen på dekk, noe tilsvarende oppnår man ikke med Sollux 24, selv om det er forsøkt med både to og tre karer på dekk... En liten kuriositet: I Mjøsa gikk det for noen år tilbake en Sollux 24 AC med DIGER (husker ikke antall HK) motor. Denne dro de faktisk opp folk på vannski etter!!! Jeg ville aldri i verden ha vært hverken vannskikjører eller kaptein i det tilfellet... Båten gjorde visstnok 21 knop, kunne kun kjøres rett fram, mens kapteinen tviholdt i roret, og håpet ingen båter eller bølger skulle komme i hans veg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Hadde selv sollux 24, og la inn ballast under dørken fremme (tunge gravemaskintenner...). Synes dette ble bedre og båten slapp vannet finere ved litt fart. Hadde den over 11 knop med 34hk og med halvfulle tanker og 2 personer. marsjet somregel fint i 8 knop på ferietur (2800rpm). Min hadde ikke akterkabin, noe som gjorde den en del lettere bak... En kjempebåt som fortjener større motor! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Hadde selv sollux 24, og la inn ballast under dørken fremme (tunge gravemaskintenner...). Synes dette ble bedre og båten slapp vannet finere ved litt fart. Hadde den over 11 knop med 34hk og med halvfulle tanker og 2 personer. marsjet somregel fint i 8 knop på ferietur (2800rpm). Min hadde ikke akterkabin, noe som gjorde den en del lettere bak... En kjempebåt som fortjener større motor! Ca hvor menge kg la du inn? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 tipper 70-100kg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.