Jump to content

Batteriladere med flere ladekretser


Larspo

Recommended Posts

Flere marineladere har 2 og 3 utganger til å lade separate batteribanker. Har snakket med noen som forhandler Sleipner ladere (tror det er mascot som lager disse), og disse finnes kun i versjoner med en utgang. På forespørsel om hvorfor dette, så fikk jeg til svar at det i dag ikke var så lett å styre strømstyrken til alle batteriene individuelt i den graden det er ønskelig. Resultatet ble dårlig utnyttet ladere og pr. dags dato liten hensikt (så fremt du ikke hadde en godt overdimmensjonert lader).

 

Er det i det hele tatt nødvendig med flere utganger?

 

Ønsker erfaringer og synpunkter om disse laderene.

Link to post
Share on other sites

Svaret som du fikk er bare tull.

"Vanskelig" er det, når man ikke "kan".

Jeg er opptatt akkurat nå, men kommer om noen få minutter til å forklare dette til deg,

hvis ikke andre gjør det raskere allerede.

Les litt om ladere fra Sterling her så lenge.

Andre produsenter kan dette også, spørs er bare forskjellen om pris, kvalitet og divers detaljer.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så, begynner vi diskusjonen.

Jeg vet ikke hva han selgeren mener med "i dag", men ladere som styrer hvert uttak separat

finnes allerede siden mange år.

 

Med "tull" mener jeg at det kanskje mangler argumenter fra selgeren, eller at han ikke vet det bedre, eller at det mangler utvalg, eller at selgeren ønsker bare å selge det som han gjør mest profit med.

 

Men til å si at det er vanskelig til å holde styre på uttakene er ikke klok av selgeren,

fordi det finnes jo steder der man kan får andre informasjoner også.

F.eks. her på båtplassen :flag: ...og andre steder :smiley:

 

 

Til å styre flere uttak uavhengig fra hverandre er ikke bare mulig,

men både fysisk og kemisk nødvendig, hvis man ønsker best og tilpasset ladning av hver batteribenk.

Avskillt ladning skåner batteriene også, fordi disse får strøm og spennig bare etter behov.

Her skal man også huske at batteriets liv er avhengig bl.a. av antall utlading og ladning

som er forskjellig fra type til type batteri.

 

Tar vi et eksempel.

Startbatteri, servicebatterier, batterier for baugtruster og ankervinsj.

 

Startbatterier trenger bare lite, eller noen ganger ikke noe etterladning.

Servicebatterier trenger flest mye etterladning, fordi disse forsyner vanligvis store forbrukere.

Batterier for baugtruster og vinsj trenger vanligvis lit mer etterladning enn startbatterier.

 

Men alle er av forskjellig størrelse og kanskje også aldre i tillegg.

 

Hvis man nå bruker en lader med bare en uttak (eller flere uttak som ikke er styrt hvert for seg)

så får også disse batterier full ladning som ikke behøver ladning.

Resultat: disse batterier som ikke behøver ladning kan overlades, eller også "kokes" i hjel over tida.

 

Mht. teknisk bruk av en lader er det best, t.o.m. i dag, hvis laderen kan hele programmet.

Men dette går bare hvis laderen er bl.a. "intelligent nok" for både

a) å skille batterier fra hverandre

b) å utspekulere hva behov av hver batteriebenk er

c) å gi et batteri akkurat det som behov av batteriet er (bl.a. inkl. riktig vedlikeholdsladning)

d) til å forsyne strømkretsen med strøm og spenning slik at batteriene blir brukt minst mulig.

 

Dette alt er ikke noe spesiellt lengre, men vanlig for produsenter som ønsker å skille seg fra

såkalt "teknikk av gamle dager".

 

Forresten:

en såkalt "overdimensjonert" lader finnes vanligvis ikke,

minst ikke i vår båtverden der batterier begynner med størrelsen 50Ah, men slutter med 1000Ah og mer.

Omvent er det riktig:

stooor og enda større må en lader være, men også intelligent nok til å hantere kraften riktig :smiley:

 

Så kommer nå sikkert antydning i rettning pris.

Ladere som er store og intelligente er dyrere enn "vanlige" ladere, ja.

Men batterier som dør pga. dårlig ladningsstyring er heller ikke billige.

Og sluttendelig kjøper man med en stor og intelligent lader en stykke glede,

fordi man må ikke lengre bryr seg om kontrolle og kontrolle igjen.

Dette betaler man for en gangs skyld med kjøp av "intelligens"

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har selv vært innom sidene dine og vurdert en Sterling (uten å kjenne noen erfaring). Jeg forstår fordelene med flere porter, men må forsvare kilden min ved å si at dette er importør av produkter som daglig får henvendelser fra kunder som spør om det samme som meg. Disse spm. har igjen blitt rettet direkte til Mascot som kom noe med overnenvte svar. Skulle jo tro disse har peil på ladere da disse har vært på markedet i en mannsalder (og kanskje mer). Har heller ikke noe med "profitt" å gjøre.

 

Ta et eksempel. Man har en 40 amp lader, 2 porter. Port A kobles til batteri A, og B til batteri B. B begynner å bli dårlig, og dette får man aldri fulladet helt. Typiskt så vil spenningen ligge noe under topp hele tiden, og følgelig lade,lade, lade og lade. Til dette så går det 10 amp hele tiden. Batteri A er fullt fungerende. Vil det si at når laderen tilkobles, så vil max strøm til A bare være 30? Da mister jeg 25% av effekten hele tiden pga. mitt defekte batteri. Det vil selvfølgelig ikke bli noe bedre med en port på laderen, men var mer ment som et eksempel på at det blir vanskelig å utnytte effektiviteten og man kanskje må beregne litt høyere enn anbefalt.

 

Rett meg opp :) Kanskje du overtaler meg til en Sterling.

Link to post
Share on other sites

Larspo :smiley: , jeg vil fremvise noe, men ikke overtale noen til noe.

Jeg forsvarer bare det som er for minskyld best for kundene mine.

Og så har ikke jeg funnet noe annet på markedet i mange år og til nå

som er både bedre og billigere mht. forholdet av pris/funksjon.

Spesiellt CED-ladere kan nesten ikke overtreffes.

Sammenligner man det som disse ladere tilbyr med andre ladere så finnes det ikke noe "bedre",

men bare dyrere ladere/navn, eller en annen prinsipp som man må diskutere om prinsippet virkelig er bedre.

 

Men, finnes det noe som kan overbevise meg, så selger jeg dette.

Garantert. :yesnod:

 

Til eksempelen din, med CED.

Hvis det finnes en batteri som ikke tar strøm, har kortsluttning, sulfatering eller lign.

så ignorerer en CED-lader batteriet mer eller mindre.

Men CED har automatikk mot sulfatering og viser også hvis batteriene ikke kan lades.

CED-ladere lader heller ikke "blind", men måler tilstands av batteriene og lader deretter etter beregning.

Hver kanal uavhengig fra hverandre og så også kanal A.

 

Fullstendig ladning er ikke avhengig bare av "effekt", men i høyest grad avhengig av måte ladning.

Disse software for analysering finnes forresten også på regulatoren PDAR.

Så, din batteri A blir garantert toppladet uansett, selv om kanal B bråker, fordi kanal A får fullstendig IUoUo ladning likevel.

 

Men sammenligner vi eksemplet også med en-kanal lader, som ikke kan skjønne at det finnes to batterier.

Din Mascot har bare to muligheter i så fall.

Enten slår laderen av, eller den pumper maks ladning på begge to batterier.

Resultatet i siste tilfeldighet er antakeligvis at laderen overlader også batteri A.

Er det ikke sånt, slik at laderen skifter spenningen ned før overladning, så kommer batteri A heller ikke til å bli ladet fullstendig.

 

Jeg ville foretrekke minst en batteri som blir ladet skikkelig, selv hvis jeg taper litt av laderens effekt og med det bare hastighet, enn batterier som enten blir overladet eller ikke ladet.

 

Hvis du har lest på websidene mine så har du sikkert også oppdaget tabellen for sammenligning

av CED med andre ladere.

 

Kan du uttale at det finnes en lader på markedet som tilbyr "mer", eller, hvis den tilbyr det samme,

til en pris som bare kommer i nærheten til prisen av en Sterling CED ?

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har ikke sammenlignet priser noe særlig. Maritimt er dyrt uansett, så om det er noen kroner den ene eller andre veier er ikke så viktig. Det viktiste er at det er rett utstyr og at det fungerer.

 

Hva mener om ladning av en batteribank som er koblet sammen i parallell? Eks. bank A består av 2 batterier parallell koblet. Disse er av samme type, alder og bruk, men det vil altid være forskjeller på materialene. Finnes det noen løsning for det?

Link to post
Share on other sites

Jeg studerer heller ikke alle priser, fordi jeg hører hva kundene mine forteller til meg.

Men forskjellen mellom en produkt fra en velkjent norsk produsent, med samme amperetall, og en 1230CED er vel noe med ca. 1000,- kroner

Jeg synes disse "noen kroner" i form av en tusenlapp kan man sikkert bruke for andre ting enn å kaste disse ut av vinduet

Spesiellt når den ikke-Sterling ikke kan "halvparten" som Sterling-CED kan.

 

Ang. parallellkopling.

Det er det jeg ville forklare, men antakeligvis ha det ikke vært forståelig.

Det er helt egal om du kobler en 40Ah batteri på kanal A, 300Ah på kanal B og 100Ah på kanal C.

Hver kanal jobber uavhengig fra andre og får 4-trinns-ladning hver for seg.

Det eneste som ble oppdaget er at laderen reagerer kjapere hvis man bruker to kanaler på servicebenken (som er ofte større enn startbatterier) når det er bare to batterier/ -benk tilkoblet laderen.

Men dette er en erfaringsverdi som ikke gjelder alle tilfeldighetene og som kan testes ut.

 

:seeya:

Jørg

 

red. med noe ord i tillegg for at innlegget kan forstås tydeliger.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...