Jump to content

Klukking


chiko

Recommended Posts

Nei, det er ikke høns dette skal handle om, selv om det kan virke sånn på tittelen. Klukkingen jeg referer til er den, hvertfall for meg, grusomt irriterende lyden som oppstår når småbølge slår under steglistene på skroget akkurat i vannflaten og leger klukkelyder i hele båten. På dagtid er ikke disse lydene noe plagsomme, men når kvelden kommer og en skal legge seg og forhåpentligvis få en god natts søvn, går disse klukkelydene meg langt inn i sjelen. Og jo lenger jeg ligger og ikke får sove, jo høyere og mer irriretende blir de :headbang: Regner med at andre også har det slik, eller er jeg overfølsom? Hører disse lydene egentlig til kosen med å være på sjøen? Ikke for meg! Noen som har gode råd for hvordan disse lydene kan fjernes ?(bortsett fra sov-i-ro i ørene, hypnose, stort alkoholinntak før leggetid eller slå hodet i noe hardt så en svimer av).

Link to post
Share on other sites

dette er vel avhengig av hvordan båten er utformet rett over vannlinjen. Selv plages jeg kun skjeldne ganger av dette, men opplever at det er forskjell på om sjøen kommer inn bakfra eller forfra. Jeg bruker derfor oftest å ligge på dreggen bak, og ikke den foran, da hører jeg også lyden av selve ankerkjettingen dårligere.

 

Et annet alternativ er å endre hvordan sjøen kommer i kontakt med skroget, enten ved å endre selve skroget, eller legge ut en eller annen form for bølgedemper. Jeg kan ikke tro at det blir særlig vellykket, så kanskje er det like greit å velge en annen skrogform (dvs. skifte båt...)?

 

Et tips jeg ofte bruker når jeg plages av støy på reiser o.l. er å sette på min MP3 spiller med støydempende hodetelefoner. Litt klassisk på øret da, så sovner jeg nesten overalt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

mange gode svar og muligheter her. En blir litt paranoid når en kommer til kai, og det første som slår en i hodet er hvordan en skal plassere båten på beste måte for å unngå klukkingen. Løsningen til seatronik var kasnje ikke så dum, men tror nok den egner seg best for seilbåter. Uansett hvordan jeg trimmer båten eller ligger med den, så klukker det så lenge det er krasse nok bevegelser under steglistene. Skulle jeg finne en løsning så skal dere få beskjed. Hørte forresten i dag at scand baltic lager forferdelig med klukkelyder akter fordi badeplattformen ligger såvidt over vannlinjen. Noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Hører disse lydene egentlig til kosen med å være på sjøen?

:yesnod::yesnod::yesnod:

Skjønner ikke problemet jeg. Det er jo det som er sommer og båtliv...

 

Får si som andre:

Kjøp campingbil istedet :wink::diving:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om denne klukkingen i plast båter men når det gjelder klinkbygd trebåt er den jo rene balsamen :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

eller en trebåt.....själv tycker jag det er rogivende, somna i en folkbåt, hur dejligt som helst..... :yesnod::yesnod:

 

men jag tror din klukking er mer sådana enstake splash, splash......

 

fick det i min snekke sen jag monterte ett sådan stor trimflap i aktern, det kan vara enerverande! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal innrømme at jeg fra tid til annen har våknet av slik klukking.

På Nor Star'n er akterplattformen heldigvis et stykke over vannflaten, så det blir sjelden klukkelyder lyder hvis vinden kommer bakfra.

Men her i sommer, hvor vi forøvrig hadde rømt fra dette "Toget" i Fjällbacka, og lagt oss på svai midt i bassenget på Gluppan. Da fikk jeg denne glupe ideen at jeg skulle trekke ankerlina fra hekken og feste det i baugen. Da ligger vi så mye bedre, forklarte jeg kona.

 

Og da merket jeg at det klukker ganske mye fra steglistene. Dog rene balsamen i forhold til fjortiss disco. Men neste gang lar jeg dreggen være der den er, i hekken.

 

For det ble faktisk litt dårlig søvn denne natten. Er heller ikke særlig glad for å ligge på svai.

Likevel, hovedårsaken var nok at jeg oppi alt styret glemte ankerdrammen! Tenke seg til.

Det er imidlertid svært sjelden slikt skjer, og det skal ikke gjenta seg! :drink:

 

Ut ifra rent empiriske memorerte data, vil jeg med dette da fremsette følgende postulat:

Klukkelyder fra båt og resulterende ubehag, representert i Db, er omvendt proposjonalt med antall ankerdrammer. :lol:

 

Her vil den erfarne sjømann sikkert komme med innsigelser og for eksempel prøve å hevde at det her ikke tas hensyn til hverken vindstyrke, mengde eller "prosent". Men slike usakeligheter vil jeg ha meg frabedt og sender de rett og slett på båten :sailing:

 

:wink:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Mitt eneste problem med klukking og båtens bevegelser i bølgene er at om jeg ikke står opp når vekkerklokka ringer, og det gjør den dessverre de dagene jeg skal på jobb, så sovner jeg raskt inn igjen og kommer for seint til alle avtaler. :sleep:

 

I akterkabinen er det mer merkbart at båten er såpass flatunnet at bølgeskvulp kan bli kraftig klasking i skroget. Det kan nok kalles ulyd enkelte ganger.

 

Å bruke ørepropper eller annet er ikke aktuelt ettersom det er veldig praktisk å vokne opp dersom vær og vind øker på og skaper et behov for å sjekke anker eller fortøying. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den beste løsningen er nok å kjøpe en båt som ikke "klukker" :lol:

Nyere seilbåter med bred hekk klukker betydelig mer enn eldre seilbåter alla den Lasse har. Kjenner noen som gikk fra HR 29 til HR 31 som merket stor forskjell på dette. De sover ikke i akterkabinenen pga dette.

 

På vår forrige båt - Nidelv 300 - var badeplatformen ganske lav (stor motor og lav konstruksjon). Der slå sjøen oppi hel etiden. På Windyen er badeplatformen betydleig høyere og der er det helt stille om natta. Veldig deilig synes vi :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også til tider (spesiellt når vi ligger til kai) vært plaget av klukking. Heller ikke jeg legger egg (for ordens skyld).

 

Jeg har tenkt og fundert en stund på hvordan å løse problemet, og ser at Seatronic's "Sleeper" er løsningen.

 

Alternativet blir å sparkle i steglistene (suene) og det frister ikke særlig.

 

Slik jeg ser det vil seatronic's dings løse problemet

 

J :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...