Jump to content

Epoxyprimer, eller epoxylim?


Marna

Recommended Posts

Hei, og det går mot høst.

 

Merket at lystjagten lå litt dypt i vannet i dag, og tok en titt nede i "kjølsvinet", og ganske riktig der var det fuktig. Antar at skroget har trukket seg full og mett på sjøvann gjennom sommeren. I og for seg ingen katastrofe, men slik kan det jo ikke fortsette.

 

Hva er best tro? Epoxyprimer, eller rett og slett smøre hele bunnen med epoxylim, noen som har erfaringer med dette?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Med Epoxylim tenker jeg på Araldite ol. stoff. Som ikke er egnet til bruk under vannlinjen på en båt. Men jeg anntar at du tenker på ren Epoxy fra f.eks. West Systems. Den er nok minst like tett som epoxyprimeren som ulike leverandører har, men den er nok noe tykkere og kansje litt vanskeligere å jobbe med en epoxyprimeren.

Link to post
Share on other sites

Det høres usansynlig ut at laminatet har sugd inn så mye vann gjennom skroget at kjølsvinet fylles av det. Høres ut som du har en lekkasje. Er laminatet så gjennomfuktig som du beskriver bør uansett båten på land en sesong for tørk, og du har god tid til å pønske på hva du behandler den med..... :nonod:

 

Min oppfatning er at det er bedre med ingen behandling enn å epoxybehandle et fortsatt fuktig skrog.

 

Om båten skal på land hver vinter, ville jeg vurdert en epoxyprimer. Om den ligger ute hele året: behandling med ren epoxy.

Link to post
Share on other sites

Hvordan jeg skal behandle har jeg rimelig oversikt over, det er med hva jeg ønsker å ta en debatt :smiley: !

 

Om det er lekkasje eller ikke er vanskelig å se før jeg har fått den på land. Jeg har ikke gått på noe, men skroget er gammelt og gelcoaten er sikkert ganske så sprukken.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

OK. Litt mere synsing fra min side. . Epoxyprimer er klart lettest å påføre, men inneholder (nettopp derfor) mye løsemiddel. Slik jeg forstår det fører dette til en marginal reduksjon av tettheten i epoxien. Ren epoxy har langt mindre grad av løsemidel, og er dermed tettere. Den er derimot vanskeligere å arbeide med, og når jeg behandlet min Vega med dette måtte jeg godta endel ujevnheter. Om man er 2 som samarbeider om å legge den på burde man kunne få overflaten helt jevn.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så har West System et tilsetningsstoff for epoxyen som skal gjøre den tettere og dermed bedre egnet som "antipestsmøring". Ville jo tro at f.eks. Jotun AntiPest er tett nok til dette bruk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

..kommer an på hva som er "dette bruk". En normal eldre båt som tas opp om vinteren: helt ok med primer. På en båt med alvorlig svekket laminat (om vannet i kjølsvinet virkelig har kommet gjennom laminatet) må det etter min mening andre ting til enn 1/2 mm utrullet primer. Ren epoxy vil bli hardere og sterkere enn primeren, i tillegg til at den vil være tettere.

Link to post
Share on other sites

Du har et poeng her Sofaseileren, på den annen side er det jo slik at en hver båt trekker vann i løpet av en sesong, hvor mye avhenger av flere ting. Om vannet i min båt virkelig kommer gjennom laminatet vet jeg jo ikke, men det var en viss saltsmak på vannet, dog tok jeg ingen store slurker :-)

 

Ancas'en har en viss kjøl, og skroget er meget sterkt bygget rett over denne. Det var i midten av båten, hvor jeg har en inspeksjonsluke, jeg oppdaget noe vann. Laminatet kjentes hardt og helt. Min mistanke går til at båten er gammel, og at gelcoaten ikke lenger holder tett grunnet krakilering og sikkert noen småskader. Etter noen måneder på sjøen vil et slikt skrog trekke noen liter vann, hvor mye er dog vanskelig å si.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har byttet drevplata på båten min i sommer. Skulle prime den først, tenkte da at jeg skulle prøve Biltemas primer før jeg påførte antigroe. Jeg er vanligvis skeptisk til endel produkter fra Biltema men tenkte at på drevplata var det ikke så farlig å teste ut.

 

Biltemas primer er en tokomponent alminiumpigmertert uretanepoxifarge for plast, alu og stål båter (leser på boksen). Jeg synes primeren ble tykkere og dekket bedre enn f.eks Jotun sin. Synes den virket litt seigere i herdet tilstand enn tilsvarende produkt. Jeg kan ikke finne primeren i BT katalogen men den har Art nr; 36-531. Husker ikke hva jeg betalte for boksen(e). Du kan jo skaffe en liter og teste ut. Antar at du slipper adskillig billigere unna med Biltema.

 

Hvis du har forbindelse i shippingbransjen tror Jeg Jotun har et annet produkt enn antipest. Husker ikke navnet på det. Det er mye brukt på store skip og sikkert til en helt annen literpris. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg søkt ytterligere etter "vannkilden", og kommet til at det nok ikke var saltvann, men regnvann. Godt er det, puh.

 

Men, tror nok ikke det er så dumt med en omgang under uansett. så hvis noen har innspill så er jeg takknemlig for det. Et moment for primer er nok prisen, og kanskje et bedre heft for bunnstoff.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...