Jump to content

Scand Baltic, dekkstativ og presenning


topa

Recommended Posts

Jeg har ikke noe svar, egentlig, men er litt i samme "båt" da jeg har kastetr det gamle stativet og høsten er snart over oss. Nytt stativ skal kjøpes. Hvilket?

Mitt forrige var nettopp et ILA stativ, bakkemontert. Det var veldig lealaust i sammenføyningene. Disse plastikk-beslagene som forbinder beina til vertikalen var for svake, slik at beina hadde en lei tendens til å gli litt på topp-røret.

Dette gir slapp presenning etterhvert, med dertil tilhørende glipper og vann inn.

 

Så mitt neste blir et stativ med sammenføyninger av mer solid kaliber, gjerne noe som kan strammes. Tenkete å sjekke ut dette på første og beste båt messe i Østlands området (Båter i sjøen- Sandvika?)

 

 

Ellers vurderer jeg også dekkmontering, som "TTTPA".

Ikke meningen å stjele srengen, tenkte bare at dette blir felles sak.

 

Så rent konkret vil jeg spørre TTTPA, hvorfor du allerede har valgt ILA.

Dernest om anbefalinger til et mer solid stativ og til slutt om erfaringer med dekk kontra bakkemontering.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Hei!

Til dere som vurderer nye stativ. Jeg var for 2 år siden på leit etter et solid stativ for min nye presenning og båt (22 fot). Sjekket opp og synes det generellt var dyre saker.

 

Tok en tur innom en jern og metall omsetning (bilhogger) der lå det av uviss grunn et 10 talls meter med alu rør til en 100 lapp for hver lengde. Lengdene var noe ulike rundt 4-6 meter. Hadde på forhånd sjekket ut at de passet til O.B. Wiik sitt system. Kjøpte bare det mest nødvendige av skjøtemuffer og klammer. Vips! så et rimelig og solid stativ for min tunge PWC presenning

 

Tips! Er det en "hoggær" i nærheten - sjekk den. :smiley:

Rørene kan kanskje være kassert fra markiseproduksjon el. lign.

Link to post
Share on other sites

Til "Morty" grunnen til at jeg har tenkt å kjøpe ILAS er at jeg ser mange selger dette ( bl. a. Maritim) og jeg trodde det var god kvalitet. Hvis det er mange som ikke er førnøyd med dette stativet så er det fint å høre det.

Men vil gjerne også ha lengde og bredde på presenning fra andre med Baltic.

Link to post
Share on other sites

Til Mr Muscle!

 

Når du sier for kort mener du da at den ikke dekker foran og bak, eller at den ikke går langt nok ned på sidene?

 

Jeg tenkte faktisk på en på 7x10 men det holder kanskje ikke det da? Er jo ikke så nøye om presenningen ikke deker så langt ned på skutesiden tenkte jeg!

Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på 8x12 m presenning, men har noen av dere erfaring med dekkstativ fra ILAS som står på dollbordet,

:smiley:

 

Hei,

 

Kjøpte nytt ILAS dekkstativ for 2 år siden til min Viksund 900 F. Dette fordi jeg også ønsker opplag i sjøen av og til. Har ligget en vinter på land og en vinter i sjøen hittil.

 

Tror jeg betalte 3500,- for et stativ med 10,5 meter lengde (?). Alle støttene er i samme dimensjon som mønerøret og er meget kraftig. Jeg har noen ben som passer i rekkestøttene og noen som klamres til rekkerørene + flere som har gummiben og kan stå på dekk.

Fikk med flere bein ekstra da jeg kjøpte hos Ilas direkte.

 

Trer en karabinhake i hver ende av mønerøret og lager et "spring" til motsatt ende av båten slik at det står støtt når jeg dra pressenningen over.

 

Jeg er meget godt fornøyd.

 

Sammelignet med dekkstativ hos f.eks. Malfix i Oslo er Ilas vesentlig kraftigere.

 

Lykke til!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en tviler "Harald L" er veldig fornøyd med ILAS stativ , mens "Morty" og "Mulligan" hadde dårlig erfaring, For meg ser OPI og ILAS stativene ganske like ut . koplingen mellom ben og drager ser like ut. . Kan det være forskjell mellom gamle og nye stativ som er årsaken til de foskjellige meningene kanskje. Regner med det er mange andre som har synspunkter på dette

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...