KG Startet 27.September.2003 Del på Facebook Startet 27.September.2003 Hei! Lurte på om noen kan hjelpe meg ang. vinterkoservering av Yanmar 33 hk fra 1984 med saltvannkjøling? Er det noen som kan dette her? Har hørt litt on zinkanoder og oljeskift osv., men trenger litt mere! Noen erfaringer med denne motoren? På forhånd takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 27.September.2003 Del på Facebook Svart 27.September.2003 Ta ut termostatene og sett lokket på huset på igjen. Tøm motoren for vann. Bland ut mye frostvæske og skru av slangen for vannintak ved skroggjennomføringen. Putt slangen i frostvæsken å start opp. La motoren gå til du er sikker på at du har fått fylt opp motor og manifold med væske. Husk også frostvæske i toalett og septiktank. Termostatene setter du inn igjen til våren. Lykke til. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Anabelle Svart 29.September.2003 Del på Facebook Svart 29.September.2003 Jeg gjorde det samme, altså kjørte mellom først ferskvann, deretter frostvæske. MEN jeg tok ikke ut termostaten - tenkte ikke over det. Kan det bety at frostvæsken kan ha gått rett forbi uten å komme seg inn i blokkas kjølekanaler? Motoren gikk kanskje 4 minutter til sammen. Spyttet selvsagt skikkelig blått i eksosen. Bør jeg kjøre på nytt? Har dessverre pakket bort båten og fjernet batteri Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Batdilla Svart 29.September.2003 Del på Facebook Svart 29.September.2003 ...Bør jeg kjøre på nytt? Har dessverre pakket bort båten og fjernet batteriDa vi klargjorde 2GM20'n i fjor høst, koblet vi av kjølevannsinntaket og stappet slangen nedi ei bøtte med kjølevann (Båten var alt på land). Og så stod jeg i andre enden der eksosen kom ut igjen og samlet opp kjølevannet. Da bøtta med utgående kjølevann var full, stoppet vi motoren, byttet bøtter, startet igjen og samme prosedyre. Jeg mener å huske at vi kjørte igjennom 8 ganger før vi ble enige om at motoren ganske sikkert var så varm at termostaten var åpen. Så gjentok vi prosedyren med 2 bøtter frostvæske/vann. Antar at du kanskje kjørte motoren din mens båten fremdeles lå på vannet. Hvis du klargjorde motoren mens båten fremdeles lå på vannet, var det vel kaldt kjølevann du kjørte igjennom hele tiden (I motsetning til metoden vår hvor kjølevannet ble varmere og varmere), og da høres 4 minutter ørlitt lite ut, uten at jeg kjenner eksakt til hvor lenge man bør kjøre for å være sikker på at termostaten åpner. Batteri er vel fort gjort å hive i. Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg ville gjentatt prosedyren og varmkjørt motoren litt lengre, hvis det ikke dukker opp innlegg som helt klart sier noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 29.September.2003 Del på Facebook Svart 29.September.2003 Det enkleste for Anabelle er vel å tappe ut vannet...(toppen, manifolden og impellerhus)? Da skulle man slippe å bekymre seg for frostsprenging. Det er jo slik man gjør det dersom båten ligger ute i sprengkulda på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 29.September.2003 Del på Facebook Svart 29.September.2003 Du får aldri ut alt vannet ved å bare tømme motor for vann. Gjør som jeg sa og du slipper å kjøre motor varm å hele greia er unnagjort på noen få minutter. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.