Jump to content

Verktøy for impellerskifte


Nøtterøy

Recommended Posts

Det funker sikkert helt fint det verktøyet der. Ser at du har en Batlic og da har du kanskje et "grønt dyr" i kjelleren også?

Jeg har samme båt med en TAMD 40 ombord. Det blir litt trangt mellom impellerhuset og varmtvannstanken når jeg skal sjekke impelleren. Jeg fant meg derfor 2 stenger på Ø 10 mm og 300 mm lange. Disse slipte jeg en "mothake" på i enden. Sånn omtrent 50 mm mm fra mothakenene bøyde jeg de i ca 45 grader. Det var nok til at det ble plenty plass til å vippe ut impelleren på samme måte som om du brukte to skrutrekkere.

Dessverre har jeg ikke et bilde av dette.

Fordelen med det verktøyet du beskriver er at du slipper å ha anlegg på kanten av impellerhuset slik at du risiskerer å få en liten grad der, men det har ikke vært noe problem. Går alltid over anleggflaten med et fint bryne uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik liggende klar i båten! Det er utrolig trangt å komme til impelleren hos meg, og forsøk med tenger, skrujern m.m. førte ikke frem. Men McPeller'en fikset dette greit som bare det, og er nå en fast følgesvenn i verktøykassen ombord. Nå mangler bare et sånn hurtiglokk med fingerskruer, så blir impellerskifte en ren lek...

 

Men som sagt, McPeller kan anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt, jeg, det så genialt ut til å begynne med men så leste jeg videre og kom over dette megetsigende argumentet:

 

«En inspeksjon før sesongen starter vil være en god forsikring mot at sesongen skal bli minst mulig problemmatisk. » :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Både VP og Yanmar har nå begynt å levere nye motorer med verktøy inkludert. Består av en bolt inni en bolt, skrur den ytre inn på senter av impelleren, og så dras den ut ved å skru inn den indre bolten. Har ikke hatt anledning til å teste løsningen ennå, bank i bordskiva.

 

Er interessert i "fingerskruene", det medfølger bolter som skrus inn i pumpehuset og som vingemutrene passer på, stimmt?

 

mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt uklart, hm ja....det er den fysiske tilgjengeligheten på motoren som jeg tenkte på.

 

Siden tersen har en sentertapp og er relativt "høy" ved innmontering i pumpehuset så trenger man mye plass rundt pumpa. Min klype har ikke sentertapp og er derfor ikke så plasstrengende som de andre. Det var dette som var mitt problem fra begynnelsen av, plassen fra skottet til pumpehuset pluss at der ligger noen kjølerør rett utenfor pumpa. Hadde der vært rikelig med plass så hadde jeg neppe satt meg ned for å lage et slikt verktøy. Terser fra andre er der ikke problemer med å skaffe, det må vel muligens bestilles.

 

Var det litt oppklarende? :rolleyes:

 

Mange mennesker, deriblandt meg selv får av og til noen ideer oppe sitt lille hode. Man har et problem i båten, tenker mens man kjører hjem, ned i kjelleren, skyver bort rotet på benken med armen og så begynner man å arbeide. Naboen tenker.... lys i kjelleren hos han nå, den er jo 02.15? :sleep: Dette er reultatet av et slikt "stunt". : :smiley:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Nå har overnevnte impellerklype vært forsøkt brukt og det med meget dårlig resultat. Det eneste som kom ut av impellerhuset var klypa! Etter mitt skjønn er "klørene" som skal ta tak i impelleren for små. Jobben ble gjort med litt lirking med en skrutrekker, så det var ikke impelleren som satt håpløst fast...Andre med lignende erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Har selv Yanmar 4JHE og vet hvor trangt det er rundt pumpen. Har selv dette verktøyet, men har ikke brukt det ennå. Men hva var problemet Haba? Var det de to lange styrepinnene og den gjengede stangen som var for lange? I så tilfelle må det da være mulig å kutte de slik at det passer for din impellerplassering?

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Merkelig! Jeg har brukt min mange ganger, og synes den er helt suveren! Har du strammet godt nok til?

Jeg brukte tang på vigemutteren å strammet så mye jeg kunne, men når jeg ser på bilde av klypa i en annen tråd her så er klørene på denne mye større en på min. På klypa jeg har er det bare to små hakk i enden av stengene.

Link to post
Share on other sites

Jabsco sin variant, pluss en fra Ancor kan man finne fram til via innlegg #26 og #27 i denne tråden.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry558287

 

Jeg betalte over fem hundre for Jabsco varianten, men jeg mener å ha snakket med noen som hadde kjøpt en klin lik uten Jabsco logo for en mye lavere pris på Wærners Båtbu i Sandefjord.

Mot slutten av tråden fins et lurt tips for å gjøre det lettvindt å åpne/lukke pumpa også, vha. vingemuttre og pinneskruer m/unbraco.

 

Cirkeline sin "impellerklype" tar vel minst plass rett ut fra pumpa. Ancor sin tar vel minst plass på tvers av pumpeakselen, mens Jabsco sin tar litt plass begge veier. (Ancor sin variant mener jeg må være lett å finne maken til andre steder. Mener å ha sett lignende flere ganger.)

 

Bare til informsjon, sånn i tilfelle du ikke får noe greie på impellerklypa.

 

 

Mvh Arne Armoa

 

PS

Jeg fikk aldri prøvd min fra Jabsco fordi jeg solgte Iveco'n ved slutten av sesongen. Nå er jeg igrunn litt spent på om det er plass til den på "nymotor'n" (Yanmar 6LP-STE)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...