Jump to content

Skal jeg bruke vaselin olje


jutul

Recommended Posts

Hei!

 

Som du bl.a. vil se her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=vaselinolje

er det sprikende meninger om bruken av vaselinolje.

 

Selv har jeg brukt det hver høst i flere år og syns det har vært en grei løsning. Smører oljen på med ei fille etter at båten er vasket om høsten. Møkka og oljerestene vaskes enkelt av med grønnsåpevann neste vår før båten poleres.

 

Du trenger i hvert fall ikke mer enn et par liter til båten din (for min 18-foter holder ei litersflaske i 3-4 år).

Link to post
Share on other sites

Greit nok med god erfaring med å bruke det

men har dere prøvd å reparere båten etterpå?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Brukte det på vår forrige båt fordi den føltes tørr i skroget på noen plasser. Brukte det bare på skroget og ikke over fenderlisten. Båten ble blankere på de nevnte partier og det føltes positivt. Greit å vaske av også etter endt vintersesong.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen sier at det ikke skal benyttes på gummipakninger, det er jo stikk i strid med tiligere diskusjoner her, vaselinolje på gummi sies jo og være bra, men mathilde hva skjedde med dine pakninger?????

 

Merkelig.... :crazy:

Jeg smører inn mine gummi vinduspakninger en gang på våren, en gang i løpet av sommeren, og en gang på høsten etter opptak av båt inn med vaselinolje for å hindre at de sprekker samt å hindre at de sverter så mye.... Kommer helt sikkert til å fortsette med dette....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt var det ikke benyttet gummipakninger mellom vinduslister og overbygg, men derimot noe som kalles Butylbånd. Regner med at dette er vanlig på andre båter også. Dette er i utgangspunktet en noe klissete affære, og er man borti det med løsemidler så griser det til rimelig ille. Så jeg kan godt tenke meg at disse vil løse seg mer eller mindre opp om de får vaselinolje på seg. Selve gummipakningene derimot vil vel bare ha godt av det, som Hebbe nevner.

 

Har ikke prøvd vaselinolje selv, da båten ligger ute hele året. Blir så forb.. glatt på dekk med vaselinolje på da! :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har fra båtbygger hørt at vaselinolje trekker inn i overflaten og reparasjoner blir mer problemmatiske vdr. vedheft -nytt mot gammelt.

Cirkeline

Var dette jeg prøvde å påpeke i innlegg 4 hvor jeg spurte om de fornøyde har prøvd å reparere noe etterpå?

Det ser ut som ingen vil svare på dette eller vedkjenne seg det kanskje :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Var dette jeg prøvde å påpeke i innlegg 4 hvor jeg spurte om de fornøyde har prøvd å reparere noe etterpå?

Det ser ut som ingen vil svare på dette eller vedkjenne seg det kanskje :rolleyes:

Som en av "de fornøyde"... :wink: kan jeg bare si at den eneste erfaringen jeg har med reparasjoner er gjenfylling av et lite hakk med gelcoatsparkel. Jeg gjorde godt rent med rødsprit før jeg fylte sparkel i, og dette var det i hvert fall ingen problemer med. Jeg vet følgelig ikke hvordan dette virker dersom det er snakk om større reparasjoner.
Link to post
Share on other sites

De ble rett og slett omdannet til seigtflytende masse. Ble forferdelig kilissete og kunne ikke berøres uten en masse søl og gris. Heller ikke ved vask.

 

Merkelig.... :crazy:

Jeg smører inn mine gummi vinduspakninger en gang på våren, en gang i løpet av sommeren, og en gang på høsten etter opptak av båt inn med vaselinolje for å hindre at de sprekker samt å hindre at de sverter så mye.... Kommer helt sikkert til å fortsette med dette....

Kan det være at dere har brukt 2 forskjellige typer, kan den ene inneholde noe den andre ikke gjør?

Hva merke brukte dere?

Jeg har 2 flasker stående i garasjen som jeg ikke vet om tør bruke, de er innkjøpt på maritim???

Mvh

Link to post
Share on other sites

Vaselinoljen jeg brukte er samme type som selges på Maritim.

 

Tilfeldigvis fikk jeg ny info om bruk av vaselinolje nå i helgen. Denne skal visstnok ikke brukes på enkelte nyere båter p.g.a. lakktypen som ikke tåler dette. Forholdet gjelder bl.a. for Bavaria-båter. Noen som vet mer om dette?

Link to post
Share on other sites

Tilfeldigvis fikk jeg ny info om bruk av vaselinolje nå i helgen. Denne skal visstnok ikke brukes på enkelte nyere båter p.g.a. lakktypen som ikke tåler dette. Forholdet gjelder bl.a. for Bavaria-båter. Noen som vet mer om dette?

Hei

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Det snakkes vel om å sett inn utsiden av båten med vaselinolje? Ikke har jeg sett mye lakk på min, eller andres Bavariaer. Med untak av innredningen da.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Flere og flere har gått over til å bruke Autosol om høsten. Gjør man det har man en enkel jobb når våren kommer. En lett puss over sørgerendene, og et siste lag med hardvoks.

 

Luften er ofte varmere om høsten enn om våren og dermed gjør man jobben enkelre.

 

Det samme gjelder bunnstoffing eller flekking som fler og fler har gått over til. Da slipper man å ligge i rester av gammel snø og ta det værste jobben på båten. Når høsten kommer og båten skal opp ser man ikke forskjell på de som har stoffet vår eller høst.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder bunnstoffing eller flekking som fler og fler har gått over til. Da slipper man å ligge i rester av gammel snø og ta det værste jobben på båten. Når høsten kommer og båten skal opp ser man ikke forskjell på de som har stoffet vår eller høst.

Men er det ikke slik at med noen typer bunnstoff må båten sjøsettes innen kort tid? mener å ha hørt maks en mnd.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Det snakkes vel om å sett inn utsiden av båten med vaselinolje? Ikke har jeg sett mye lakk på min, eller andres Bavariaer. Med untak av innredningen da.

:blush: Oooops. Det var vel helst gelcoaten jeg tenkte på. Kunne bli misfarget ved bruk av vaselinolje :confused: Tror også jeg velger vask og voks på den "nye" båten.

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i at de har brukt to forskjellige typer, det finnes syrefri og syreholdig vaselin. Til sjøs bruker vi syrefri til alt av gummipakninger som brannslanger, dørtetninger o.l. og det funker fint, mens den syreholdige er bannlyst p.g.a. oppløsningen av gummi. Ser Butyl er nevnt her og kan si at den er heller ikke særlig begeistret for den syreholdige. Husker ikke i farten hvem som leverer dette, men det går an å prøve Unitor eller andre kjemikalieprodusenter.

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket brukerveiledningen på flasken - hvor det fremgår at den er beregnet for glassfiberskrog på båter i vinteropplag. Muligens finnes det flere forskjellige vaselinoljer - men det er nok mer nærliggende å tenke at det finnes flere forskjellige GUMMIPAKNINGER. Ikke alle tåler denne oljen - det kan jeg bekrefte!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...