pit Svart 17.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2006 Hva slags distanse-måler bruker du? Jeg bruker kartplotterens tripteller for distansemåling. Derfor får jeg ikke med eventuell driftstid når båt ligger i ro, men i mitt eksempel utgjør det svært lite. Veldig interessant å se kurvene for Avanti'en. Denne båten kan vel også sammenlignes med min da toppfarten er noenlunde lik. Ut fra de kurvene burde jeg hatt et snittforbruk på ca 1,3 - 1.4, og ivhertfall ikke 1.8. Når det gjelder forbruk pr time ligger det i snitt på ca 20-25 l/time for blandet kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 (redigert) synes det er utrolig mye tull med disse volvomotorene - tqm har de visst aldri hørt om og har noen av dere noengang kalibrert forbruksgiverene? tenkte det nei. ville ikke hatt en volvo diesel om jeg fikk den gratis. av erfaring. Redigert 17.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 tar de i mot jeg...alltids noen som vil kjøpe...og da tjener jeg nok til å kjøpe no annet som virker bedre..... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 ville ikke hatt en volvo diesel om jeg fikk den gratis. av erfaring. Nei fri og bevares, tenke seg til en dieselmotor som faktisk bruker diesel!Skulle du komme over noen slike grønne motorer som gnufler i seg diesel slik at en skulle tru at dommedag var nær er det bare å droppe meg en IM så skal jeg sende en bil og plukke de opp. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Hva er tqm? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Fantino Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Regner med at Scrutinizer snakker om "Total Quality Management", noe som tydeligvis ikke forhindrer at det oppstår problemer med alle motortyper fra tid til annen.. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) 1) ingen båtmotor er bedre enn deres eiere uansett merke 2) båtmotorer er omtrent så bra som de er designet fra ubrukelig til ekstremt bra. TQM "Total Quality Management" (produksjon/design) = TQC "Total Quality Control" (kvalitetsikring av produktet Real Life fra produksjon til drift) ut fra hva jeg selv har erfart og sett førstehånds - bør man - om man vil kaste bort penger på volvoer - holde seg innaskjærs. snakket med en i sommer som haddde med vedlikehold av motorer i den svenske sjøredningen og han ga seg ende over mht driftsikkerheten på Yanmarmotorene de brukte - som jeg ikke har noen erfaring med - derimot, har jeg gjennom 20 år samarbeid fått en enorm erfaring med japansk designfilosofi - kunnskap og kvalitetsikring - på høyeste nivå fra mekanikk til elektronikk eller omvendt gjennom direkte samarbeid med japanske ingeniører innenfor en lang rekke fagområder. men, betydningen av slikt vil dere aldri forstå - desverre. Redigert 19.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Takk, det høres sannsynlig ut. Mr. Scrutinizer har en lei tendens til å slå om seg med noen kryptiske fagutrykk så en stakkar blir helt satt ut av og til! Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Nøtterøy Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) For ikke å snakke om hans ENORME erfaringe fra Japansk designfilosofi, les. KOPIERING! Redigert 19.August.2006 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 1) ingen båtmotor er bedre enn deres eiere uansett merke 2) båtmotorer er omtrent så bra som de er designet fra ubrukelig til ekstremt bra. Jeg er enig i de to utsagnene ovenfor, men ellers synes jeg det kommer mye rølp fra The Scrutinizer. Over 1000 innlegg på mindre enn 4 måneder sier vel sitt! Jeg har i hvert fall ved altfor mange anledninger konstantert at han ikke samsvarer nmed det navnet han har valgt! Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 ka nskje hos kan si noe om sine forbruksdata på sin N300 - han har KAD 300 motorJa, nå har jeg sjekket litt i loggboken. Ved de første fyllingene ble ikke tanken(e) fyllt helt opp, så jeg har ikke snittverdier for hele sesongen. Men for to forskjellige "etapper" av ferien har jeg kommet fram til følgende: "Etappe 1": l/nm = 1.83, l/time = 11.82, snittfart = 6.43 knop "Etappe 2" l/nm = 1.70, l/time = 11.87, snittfart = 6.99 knop (i etterkant av hver av disse "etappene" ble det fylt ca 280 liter.) Dette betyr at våre forbrukstall ligger i nærheten av det pit har opplevd i år. Vi har ikke på noen måte prøvd å optimalisere forbruket. Båten har vært tungt ferielastet (to voksne og tre barn, jolle, påhenger og masse bagasje). Det har blitt en del tomgangskjøring, noe veldig rolig kjøring, en god del kjøring i 7-8 knop (da går det en del diesel pr nm), og en del kjøring i 20-26 knop. Sammenliknet med KOB sin tidligere båt, Windy 32 Scirocco, ligger forbruket vårt noe lavere, men Windyen er klart større/tyngre enn Nidelven vår, og han opererte med vesentlig høyere gjennomsnittsfart, så det er ikke unaturlig. Totalt sett synes jeg forbruket virker helt greit, og jeg synes KAD300 er en motor som går stille og pent. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Blue_Dragon Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Kan det være feil propell? Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Kan det være feil propell? Nei, jeg har ikke feil propell (hvis det var meg spørsmålet var rettet mot). Maks turtall på motoren min skal ligge i området 3700-3900 O/min, og jeg når i overkant av 3800 O/min (og ca 32.7 knop) når båten er fullt ferieutstyrt, og ved utsett med relativt tom båt gjør den ca 34 knop på ca 3950 =/min. Mine forbrukstall er beregnet ut fra kartplotterens/GPS-ens distansemåler, så det er ingen kompensasjon for eventuell motstrøm. I tillegg har jeg Bi-data fra Simrad, men den har ikke distansemåler. Hvis den hadde hatt det, ville nok den ha vist for mye (for lang strekning), for når fartsdelen av Bi-dataen er justert etter GPS-en ved rolig kjøring (f.eks. 5-6 knop), viser den klart for mye når jeg ligger i 25 knop. Blue_Dragon, hva slags forbrukstall og "prestasjoner" har din båt? Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Blue_Dragon Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 (redigert) Ca 29 l/t på 3000rpm og 25knop. Dvs ca 1.16 l/nm Ca 42 l/t på 3550rpm og 31.5knop. Dvs ca 1.33 l/nm Jeg kan se om jeg får tatt med de nøyaktige tallene i morgen. KAD300 skal normalt ha følgende forbruk 3000rpm - ca 32 l/t 3400rpm - ca 40 l/t 3950rpm - ca 65 l/t Redigert 29.August.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pit Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Hos: Ser at dine snittdata stemmer bra med mine. Bortsett fra at jeg har en høyrere snittfart. Likevel synes jeg også dine tall virker høye da det utfra div. tester viser seg at dieseldrevne planende båter faktisk har lavest forbruk (l/nm) ved lave turtall (tomgangskjøring). Normalt er det kun ved kjøring i halvplan og ved høye rpm at forbruket (i l/nm) blir høyere enn vanlig cruising speed. Så med mindre du kjører mye på halvplan, synes jeg også dine tall virker høye. Interessant å se på tallene fra Blue_Dragon. Hvor har du (blue_dragon) disse "normale" KAD 300 forbrukstallene fra? Egne målinger eller hva VP har oppgitt. Stemmer ihvertfall dårlig med mine erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 (redigert) KAD300 forbruket må tas med minst en klype salt. Et gjennsnitt av diverse tester. Forbruk er ikke oppgitt i "Produkt bulletin". Ser blant annet også 38 l/t på 3000rpm. Dette er nok avhengig av tyngde på båt, 1/2 motorer etc. Redigert 29.August.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Jeg synes drivstoffkurven til TF i innlegg #25 er interessant. Denne tråden dreier seg om Volvomotor, men vil gjerne presentere tall fra en av Yanmars motorer, 6 LYA STE som har 370 HK på svinghjul og 340 HK på aksel. Målt forbruk er utført av Yanmar Norge for forskjellige turtall: Turtall (RPM) Forbruk i liter pr time 1800 ------ 15 2000 ------ 20 2200 ------ 26 2400 ------ 32 2600 ------ 38 2800 ------ 46 3000 ------ 55 3200 ------ 72 3300 ------ 80 Jeg har i løpet av sommeren kjørt lange avstander med 2800 rpm med båt (13 tonn pluss) som har to slike motorer ombord. Farten er da typisk 18 - 19 knop, hovedsakelig 19 knop målt med GPS over lange avstander (inntil 60 nm). Ifølge Yanmars måling skulle dette gi timebrobruk på 46 l/time x 2 = 92 liter, tilsvarende 92 l : 19 knop = 4.8 l/nm. De faktiske målingene har vist et forbruk på 4.22 l/nm ved 2800 rpm (19 knop), dvs. at forbruket ligger lavere enn målt for en motor isolert i testbenk. I tidligere båt (Scand Atlantic) med samme motor og 3000 RPM (tilsvarende 20 knop) var det faktiske forbruket gangske nøyaktig 3.0 liter/nm, dvs. høyere enn tallene fra testbenkkjøringen skulle tilsi. Antar at mange faktorer, hvorav skrogform og vektfordeling ikke er uvesentlige momenter i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Hos: Ser at dine snittdata stemmer bra med mine. Bortsett fra at jeg har en høyrere snittfart. Likevel synes jeg også dine tall virker høye da det utfra div. tester viser seg at dieseldrevne planende båter faktisk har lavest forbruk (l/nm) ved lave turtall (tomgangskjøring). Normalt er det kun ved kjøring i halvplan og ved høye rpm at forbruket (i l/nm) blir høyere enn vanlig cruising speed. Så med mindre du kjører mye på halvplan, synes jeg også dine tall virker høye. Vi kjører mange korte turer - typisk del-etapper er kanskje på et par timer. Litt tomgangskjøring før vi legger ut, deretter noen minutter på langsom fart, deretter en stund med marsjfart eller evnt halvplan hvis bølger/værforhold skulle tilsi det. Selv om forbruket pr time er lavt ved tomgangskjøring, blir jo forbruket pr nm relativt høyt, og i tillegg tror jeg nok at kjøringen i langsom halvplanerfart drar opp forbruket en del. Hvis jeg hadde ligget i "snill" planefart i lengre perioder av etappene tror jeg nok forbruket hadde gått noe ned - kanskje ned mot 1.5 l/nm. På jomfruturen fra Arendal til Oslo var mannskapet mer voksent og da lå vi mellom 22 og 26 knop mesteparten av tiden, og da har jeg inntrykk av at forbruket lå en del lavere enn gjennomsnittsforbruket jeg opplevde i ferien, men dessverre var ikke tanken full da jeg startet i Arendal, så det er vanskelig å kvantifisere forbruket på den turen skikkelig. Ca 29 l/t på 3000rpm og 25knop. Dvs ca 1.16 l/nm Ca 42 l/t på 3550rpm og 31.5knop. Dvs ca 1.33 l/nm Jeg kan se om jeg får tatt med de nøyaktige tallene i morgen. KAD300 skal normalt ha følgende forbruk 3000rpm - ca 32 l/t 3400rpm - ca 40 l/t 3950rpm - ca 65 l/t De oppgitte KAD-tallene er nok ikke så gale (selv om de avhenger av båtens skrog, vekt osv). Ved 3000 O/min går båten vår i ca 22.7 knop, og 32 l/time skulle da tilsi i underkant av 1.5 l/nm, og jeg tror ikke det er så galt. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
REM Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Selv om forbruket pr time er lavt ved tomgangskjøring, blir jo forbruket pr nm relativt høyt, og i tillegg tror jeg nok at kjøringen i langsom halvplanerfart drar opp forbruket en del. Hvis jeg hadde ligget i "snill" planefart i lengre perioder av etappene tror jeg nok forbruket hadde gått noe ned - kanskje ned mot 1.5 l/nm.De klart laveste forbrukstallene vil du finne i desplasementsfart, dvs før båten din begynner å pløye vann og løfte nesa. Jeg vil tro at for din båt vil dette være et sted mellom 5 og 7 kn. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hos Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 De klart laveste forbrukstallene vil du finne i desplasementsfart, dvs før båten din begynner å pløye vann og løfte nesa. Jeg vil tro at for din båt vil dette være et sted mellom 5 og 7 kn. Ja, opp til 5-6 knop er forbruket lavere enn i andre fartsområder. Ved 7 knop har motstanden begynt å øke. Poenget mitt er at jeg tror forbruket pr nm er lavere når jeg kjører i snaut 25 knopp enn når jeg kjører i 8-10 knop. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
REM Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Ja, helt enig. Planende båter har ingenting å gjøre i 10 kn. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Ja, helt enig. Planende båter har ingenting å gjøre i 10 kn.Vel - det er vel litt unyansert kanskje? Om været er dårlig og det er krapp motsjø kan 10 knop være en passende fart ettersom båten da går litt tungt mot bølgene Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Jeg er vel egentlig ute etter en båt som fungerer bra i alle fartsområder. Trivselfart er mere viktig en l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Vel - det er vel litt unyansert kanskje? Om været er dårlig og det er krapp motsjø kan 10 knop være en passende fart ettersom båten da går litt tungt mot bølgeneEnig i det. Det hender at vi også trimmer båten for å gå ned mot 10 kn i dårlig vær. Nå snakket vi drivstofføkonomi her, og økonomisk sett er dette en disaster. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Her er de nøyaktige forbrukstallene for min båt. (NS 290 D4-210) Turtall Knop L/nm l/t DBA 1000 5,7 0,52 3 63 1500 7,4 0,94 7 68 2000 9,6 1,77 17 72 2500 16,3 1,41 23 70 2800 22,0 1,18 26 78 3000 24,8 1,20 30 80 3200 27,5 1,23 34 80 3570 31,5 1,36 43 81 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.