Jump to content

Kad 300 Høyt drivstoff forbruk?


pit

Recommended Posts

Hei

Har en Scand Adriatic 27 med 1 stk VP Kad 300.

Toppfart på båten er ca 36 knop, så båten er meget lett-drevet.

Ved blandet kjøring i sommer har snittforbuket vært på over 1.8 l/nm! Dette er mye mer enn forventet.

Har da en marsjfart på ca 3000 RPM. Det blir også endel saktekjøring, som burde trekke snittforbruket ned.

Ellers går motoren som en drøm. Ingen røyk som tyder på dårlig forbrenning.

Hva med andres erfaringer med denne motoren?

Kan motoren være feiljustert / kalibrert?

 

Hadde tidligere en Draco 25 TC med VP AQAD40B. For tilsvarende kjøring lå denne på ca 1.45 l/nm

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet !

Det høres tilsynelatende mye ut med et snitt forbruk på 1,8l/nm for en såpass "liten" og lett båt som denne 27 foteren er...

 

KAD 300 er jo en moderne styrt sak slik som jeg kjenner den og dermed burde jo ikke denne bruke uforholsmessig mye drivstoff..

 

Hva var sniuttfarten da med dette forbruket om du har en logg som ka gi svar på det da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nja, jeg synes vel det høres ganske normalt ut. Har selv et snittforbruk på 2,8 med mine 2 KAD44, og en lettere båt med en motor vil normalt ha et forbruk på på noe over halvparten av en båt med dobbeltinstallasjon. Kjørestilen har selvfølgelig også mye å si, og dersom du stadig drar opp i plan og ned igjen vil det påvirke forbruket betydelig.

Link to post
Share on other sites

Tja, 1,8 på "blandet kjøring" synes jo jeg høres svært høyt ut. Jeg bruker 1,5 på blandet kjøring, 2,8 på konstant marsj (18kn/3200RPM) og 0,5 på kosefart (6kn/1500RPM)

Hva den enkelte legger i "blandet kjøring" kan jo gjøre store utslag på forbrukstallene selvfølgelig. Selv definerer vi blandet kjøring som 6kn. i fint vær/flat sjø og 18-20 kn. i regn/bølger. Da begrepet "blandet kjøring" er så ullent og dårlig definert er det også vanskelig å si om forbruket ditt er unormalt høyt. Men, som sakt ut fra vårt ståsted synes vi det høres høyt ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan jo regne litt på dette for moro skyld også...

med en antatt vekt 2500 kg og 272 hk... kommer jeg frem til følgende tall.. har også lagt et cruising turtall på 3000 o/min..

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 258.4 SAE hp ( 192.7 kW) @ 3900 RPM

Max Speed: 33.6 kts

Fuel: 16 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 127 SAE hp ( 94.9 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 23.6 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

 

Som en ser så 16 Gal som er ca. 60 l/time og en hastighet på 33 knop skulle git et maks forbruk på 1,84 l/nm..

 

Ved 3000 o/min så blir jo tallene 1,15 l/nm

 

Så jeg tror nok det er noe galt som ikke er rett her....

 

Ser jo også at innlegget beskriver en Draco 25 med en 40 motor som jo ikke er noe økonomisk maskin(forkammer) med tanke på spesifikt forbruk... der gir samme kjøring et forbruk 1,45 ved tilsvarende kjøring.... Jeg vil ikke tro at Dracoen har et så mye mere effektivt skorg..

 

Nå vet ikke jeg hva en slik Scand veier så vekten er kun ren gjetning fra min side

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som kanskje er noe feil som ikke er helt rett i din beregning er at KAD 300 har 285 hk på motoren og 272 hk på propellen?

 

Også stusser jeg litt på at det marsjes på 3000Omin på denne motoren. Topp turtal ligger vel på ca 3900 og jeg ville ha marsjet på et høyere turtall med denne motoren. Kanskje rundt 3400. Kan det være at skroget brøyter litt ekstra i akkurat 3000Omin? Våre D4 har maks turtall på 3550 og jeg pleier å marsje rundt 2900-3100.

Link to post
Share on other sites

Ikke umulig det.... men det utgjør nesten ingenting, nå er det 285 på motoren.. er mere usikker på vekten jeg da... samt skrogformen... har tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig planenede båt.... hva nå det kan bety :rolleyes:

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 270.8 SAE hp ( 201.9 kW) @ 3900 RPM

Max Speed: 34.4 kts

Fuel: 17 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 133 SAE hp ( 99.4 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 24.1 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men basert på de beregningene dine skulle motoren da bruke ca 1,5 liter/nm på 3000Omin.

 

En Nidelv 300 (skroglengde 28 fot) topper ca 34 knop med KAD 300. Kan se ut til at Scanden er litt mer lettdrevet enn den da ettersom den topper 36 knop (dne er kanskje lettere).

 

ka nskje hos kan si noe om sine forbruksdata på sin N300 - han har KAD 300 motor

Link to post
Share on other sites

Kan jo regne litt på dette for moro skyld også...

med en antatt vekt 2500 kg og 272 hk... kommer jeg frem til følgende tall.. har også lagt et cruising turtall på 3000 o/min..

 

Nå vet ikke jeg hva en slik Scand veier så vekten er kun ren gjetning fra min side

Jeg kjenner heller ikke vekten på denne, og på scand.no fant jeg ikke tekniske opplysninger om de utgåtte modellene. Men på finn.no ligger det flere slike båter, og da oppgis typisk vekten til å være ca 3300 kg, så 2500 kg som du har antatt, er nok for lite

 

Det som kanskje er noe feil som ikke er helt rett i din beregning er at KAD 300 har 285 hk på motoren og 272 hk på propellen?

 

Også stusser jeg litt på at det marsjes på 3000Omin på denne motoren. Topp turtal ligger vel på ca 3900 og jeg ville ha marsjet på et høyere turtall med denne motoren. Kanskje rundt 3400. Kan det være at skroget brøyter litt ekstra i akkurat 3000Omin? Våre D4 har maks turtall på 3550 og jeg pleier å marsje rundt 2900-3100.

I instruksjonsboken min står det at toppturtall bør ligge mellom 3700 og 3900 O/min (fullt ferielastet når vi litt over 3800 Omin, ca 32.5 knop, men ca 34 knop for tommere båt om våren), så 3000 er et veldig "snilt" marsjturtall. Vi pleier å ligge på ca 3200 Omin når værforholdene tilsier det. Volvo skriver at maksimalt marsjturtall skal være 10% under maks, så motorene har sikkert ikke vondt av å kjøres på 3300 O/min - 3400 O/min over tid, men jeg synes det er ok å legge seg noe under dette.

 

Men basert på de beregningene dine skulle motoren da bruke ca 1,5 liter/nm på 3000Omin.

 

En Nidelv 300 (skroglengde 28 fot) topper ca 34 knop med KAD 300. Kan se ut til at Scanden er litt mer lettdrevet enn den da ettersom den topper 36 knop (dne er kanskje lettere).

 

ka nskje hos kan si noe om sine forbruksdata på sin N300 - han har KAD 300 motor

Jeg har dessverre ikke instrumenter som gjør at jeg kan lese av momentane forbrukstall, og bi-data-instrumentet har ikke nm-teller, så jeg baserer meg på distansemål fra GPS/kartplotter. Jeg har loggboken i båten, så jeg husker ikke tallene helt (skal sjekke om noen dager), men så vidt jeg husker har vi et snittforbruk omtrent som pit (noe under 2 l/nm). Da er det en del tomgangskjøring, noe veldig rolig kjøring (5-6 knop, da bruker den nok lite), en del litt raskere kjøring (ca ca 7.5 -9 knop, da begynner motstanden å bli stor, så da bruker vi sikkert over 2 l/nm, og en god del planefart (20 - 25 knop). Ut fra egen erfaring vil jeg tippe at forbruket vårt på marsjfart (3200 O/min og ca 25.5 knop) er ca 1.5 l/nm, men med en minstemann på 1 år ombord som våkner lett, skal det ikke så mye sjø til før jeg får beskjed om å dempe farten betraktelig, så det har blitt mer kjøring i langsom halvplanerfart enn det som er optimalt for forbrukstallene.

 

Nidelv oppgir en vekt på 3500 kg (litt tyngre enn Scanden). Med fulle tanker (400 liter diesel og 240 liter vann), mannskap, jolle, påhenger og veldig mye annet feriepakk ligger vi nok godt over 4500 kg, så det er ikke rart at det går med litt diesel.

 

Jeg skal komme tilbake med mer presise tall når jeg har fått sjekket i boken.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Mine antagelser av vekten er som sagt ren og skjær gjeting og det passet bra med de faktiske oppgitta data... når det opplysyse at en topper på 36 knop... men jeg har nå justert opp vekten til 3300 kg og samtidig endre skrogformen "fast planning"

 

 

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 270.8 SAE hp ( 201.9 kW) @ 3900 RPM

Max Speed: 35.7 kts

Fuel: 17 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 133 SAE hp ( 99.4 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 25.0 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

 

Som en kan se så er forbruket pr. time det samme og hastigheten også.... mulig dette er en mere korrekt skrogform i beregniongen da..

 

Men medfører jo at forbruksatellene blir tilnærmet like..

 

17 US Gallon er ca. 64 liter og med 36 knop gir dette ca 1,78 l/nm

for 3000 o/min er det

(8 x 3,78)/25 som gir ca. 1,2 l/nm

 

I alletifelle så er det nok noe som ikke stemmer om en har et snitt forbruk 1,8 l/nm ved blandet kjøring med denne ekvipasjen.... med mindre denne blandete kjøringen er på full fart hele tiden.. :lol:

 

Nå har ikke jeg forbruksdata for denne 300 maskinen, så dette er tall som er generelle for en dieselinnstallasjon.... så det er nok en del usikkerhet her... som ellers..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt om Nidelven da...

Tar utgangupiunkt i tom båt.. med vekt på 3500 kg og "Fast planning" skrog

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 270.8 SAE hp ( 201.9 kW) @ 3900 RPM

Max Speed: 34.7 kts

Fuel: 17 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 159 SAE hp ( 118.4 kW) @ 3200 RPM

Cruising Speed: 26.5 kts

Fuel: 9 US Gall/Hr (typical)

 

Dette gir en toppfart på tett under 35 knop... forbruket er fremdeles 64 liter/time.... hadde vi hatt data fra Volvo så kunne vi korrigert dette..

 

Ser også 3200 o/min med tom båt.... vekt 3500 kg... noe som gir litt i overkant av 26 knop... og et forbruk rett over 1,3 l/nm... om vi korrigerer litt for vekt og en knop ned i fart så er nok ikke så langt unna det antatte forbruket rundt 1,5 l/nm ved marsfart..

 

Det er jo litt interessant å sammenligne slike teoretiske verdier som jeg hoster via boatdiesel.com mot de målte aktuelle verdier opplyses her...

 

Jeg synes ikke teorien er så himla langt unna det som oppgis av faktiske data...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar!

'hos' har nok den ekvipasjen (Scand 300 sport) som er mest lik min egen.

Mine beregninger er med feriebåt, med ca 80% på cruising speed ca 3000RPM (25 knop) og ellers mest i sakte fart.

Skal se om jeg kan få lånt et edc instrument og avlese momentan-verdi, så vil jeg nok få flere fakta frem.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er morsomt at de teoretiske beregningene stemmer såpass godt med (den antatte) virkeligheten. På Windys side over performance test, framkommer det at KAD300 (installert i en 28 Gibli) bruker 58 liter/time på maks, mens den i en dobbeltinstallasjon i 37 Grand Mistral bruker maks 56 liter/time, så det er mulig at antagelsen din om 64 liter/time er litt i overkant, noe som "dessverre" vil gjøre at forskjellen mellom teori og praksis blir litt større. Fra disse sidene (sjekk 37 GM med 2*KAD300 og 2*D4-260) ser det også ut til at forbruket (pr nautisk mil) med D4 er ørlite lavere (størrelsesorden 5%). For eksempel er forbruket med 2*D4-260 1.9 l/nm ved 26.8 knop (den "gunstigste" planefarten for denne motoren), mens interpolasjon av dataene for 2*KAD300 ved samme fart gir ca 2.02 l/nm (denne har min. planefart-forbruk ved 29.1 knop), så det er ikke store forskjellene.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar!

'hos' har nok den ekvipasjen (Scand 300 sport) som er mest lik min egen.

Mine beregninger er med feriebåt, med ca 80% på cruising speed ca 3000RPM (25 knop) og ellers mest i sakte fart.

Skal se om jeg kan få lånt et edc instrument og avlese momentan-verdi, så vil jeg nok få flere fakta frem.

Ja, min Nidelv 300 Sport er nok ikke så veldig ulik din. Din er noen cm bredere (3.05) enn min (2.99 eller 2.94), og så tror jeg at din har litt flatere bunn (min har nok litt dypere V-bunn).

 

Hva slags distanse-måler bruker du?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Har kikket på performance terstene til Windy og det er som du sier at KAD300 maskinen er enneå mere drivstofføkonomisk enne hva som ligger grunn i denne beregningsmodulen... og en 300 maskin bruker nok dermed ikke mere 56-58 liter/time på full fart... med andre ord så viser denne modellen 10-11% for mye forbruk på topp turtall, men den viser for lite ved 3200 o/min.. Hvor windy opplyser det til å ligge på 39 liter mens modellen viser 34 liter.. Vel det er små unøyaktigheter her, men vil nok si at en feilmargin -/+ 10% er rimelig bra for en generell teroretisk modell..

 

Men det bringer oss jo litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet her som gjelder denne Scand 27 med uforholdsmessig høyt forbruk siden forbruket her er høyere enn hva de konservative teoretiske beregninegen sier... med andre ord så er der fortsatt noe "galt som ikke er rett" med denne Scand 27 og kad 300 innstallasjonen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nordic har vel kjøl og aksel mens denne Adriatic har vel ikke kjøl, men hekkansaggregat... om jeg ikke hsuker så alt for galt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På finn står en Scan 27 Nordic med 165 hk BMW oppgitt til 15 knop. Er vel samme skroget det, og en typisk halvplaner? Vet ikke hvor mye dette har å si for forbruket, men Scan er jo kjent for å dra med seg "halve fjorden", og det er vel ikke så økonomisk.

 

mvh tuffff

Jeg tror Scand 27 Nordic og Adriatic har helt forskjellig undervannsskrog. Nordic er halvplanende, har midtplassert motor med aksling (og aktercabin), mens Adriatic har planende skrog, hekkagregat (og stikkabin).

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

or eksempel er forbruket med 2*D4-260 1.9 l/nm ved 26.8 knop (den "gunstigste" planefarten for denne motoren), mens interpolasjon av dataene for 2*KAD300 ved samme fart gir ca 2.02 l/nm (denne har min. planefart-forbruk ved 29.1 knop), så det er ikke store forskjellene.

Årsaken til ulike optimale farter er kanskje relatert til at D4 har et betydelig høyere dreimoment på lavt turtall enn KAD 300 som må opppå 3400 for å ha maks dreimoment
Link to post
Share on other sites

Det blir også endel saktekjøring, som burde trekke snittforbruket ned.

Tviler på at saktekjøringen trekker forbruket pr. nm ned, det er vel snarere motsatt. Planende båt m/stor motor i deplasementsfart er ikke økonomisk (men det er jo ofte trivelig). Hva er snittforbruket pr. motortime?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...