Jump to content

Teak dekk som slipper taket

Bavaria47

Recommended Posts

Det er mulig å få firmaer til å gjøre en slik jobb, helt klart. Ring f.eks til Sika Norge (67 06 79 00) og spør om de kan anbefale noen. Vær imidlertid forberedt på at det blir sinnsykt (i mine øyne) dyrt. Jeg ville nok iallefall gjort endel av jobben selv. Fjern f.eks alletau og liner, deksutstyr o.l. før jobben skal begynne. Da går natejobben mye raskere.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei å takk for raske responser...

Foreløpig så er det et område på ca 1 kvadrat som jeg kan se er løs. Problemet som jeg har forstått er at dekket er lagt på x-finer og når først denne er blitt våt så er problemet større enn det synest på overflaten. Dvs. at jeg må anta at videre slipp av dekket er å vente.

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

Vi må skille mellom to typer teak dekk her:

1. dekk lagt som separate staver - det er slik jeg vet HR gjør det

2. dekk der hver dekksbit er lagt på plate som så er limt på båten. Det er slik f.eks. Windy gjør dette - jeg har det på dollbordene mine. Dvs at de har "prefabrikerte" teakdeler de limer fast på skroget.

Om det er alt 1 bør det være mulig å bytte enkelte staver

Om det er alt 2 bør det være mulig å skaffe mulig en ny del som skjæres av og ny bit limes på. At det er X-finer under høres rart ut for meg. For meg ser det ut til at mine dollbord har en underlagsplate av sterk plast e.l

har du bilder hadde det vært veldig fint :smiley:

Dess mer jeg grubler på dette, så tror jeg du har et problem.

Bavaria legger nok ikke teakdekk på konvensjonell måte med staver i natemasse, skruing, nating og sliping.

Teakdekket er nok bygget et annet sted på jigg og så heist opp og limt fast. Derav "bæreren" i finer.

Bavaria har ikke tid til et konvensjonelt teakdekk. Samlebåndet går ubønnhørlig videre hvert 20. minutt.

Det jeg tror kan ha skjedd, er at det er en meget liten lekkasje som har sluppet vann inn. Når det tråkkes på, er lekkasjen for liten til å slippe vannet ut, og du får hydraulisk sprenging. Mer vann kommer inn, du tråkker, og det løsner mer dekk.

Som du sier, dette problemet vil bre seg til dekket er helt løst og henger i beslag.

Å legge et nytt dekk er svindyrt. 150000.- +.

Hadde det vært min båt, så hadde jeg øyeblikkelig skjært vekk det løse området og annet slik at det ble symmetrisk rundt båtens senterlinje. Så ville jeg lagt i nytt i det området som er skjært vekk og frest ned slik at det ble en naturlig kanting eller innramming av det nye området.

Hei igjen,

Ja jeg har fått bekreftet at min modell har X-finer som fungerer utmerket helt til vann trenger inn. Det er nok det som har skjedd av ukjent grunn... men vi har både frost og flere grunner som kan være synderen.

Er det noen der ute som vet om et godt alternativ i det fall jeg skulle finne ut å gå vekk fra teak? Tenker da på et belegg av et antiskli type som kunne erstattet teaken. Jeg regner jo med at å få plastdekket under tilbake i brukbar stand ikke er mulig.

Hører gjerne fra dere ute i forumet.

Redigert av Bavaria47 (see edit history)

Det første som faller meg inn, når det gjelder god og solid dekke - for du får vel unektelig en del "sår" i overflaten når du har fjernet både teaken og X-finéren - er TREADMASTER. Dette er et meget slitesterkt belegg - tyskerne og engelsmenn brukte det mye før.

Dette ville dekke alle spor av revet teakdekk, samtidig som det gir god fotfeste (p.g.a. dreneringen), og ser pent ut - få's i mange farger.

Lykke til!

:seeya:

Posted Image

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Såfremt kryssfiner ikke er råtten, ville jeg gått på apoteket, kjøpt engangs-sprøyter.

-Fjern natemasse fra området.

-La området tørke godt ut.

-Vask så godt det lar seg gjøre med rødsprit.

-La det tørke ytterligere.

-Ta epoxylim/Tec7/Sikaflex (hva du mått velge/fortrinnsvis epoxylim) i engangs-sprøyten.

-Påfør lim på arealet hvor teaken skal være.

-Sett emnene i press under herding/tørking vha hellestein/ambolter/skrustikker eller annet.

-Nate opp området på nytt.

Gjøres dette ordentlig, vil teakdekket ditt holde ytterligere en del år. Dersom kryssfiner er råtten, må det lages enten nye elementer, eller som du selv er inne på, erstatte med andre løsninger.

Lykke til.

Jag er oxo inne på en sådan lösning som du Perlen,

det jag tenkte var att försiktigt slå i små kiler så att man lyfter dette partiet som lossett uten o brekke sönder.

-torke ut ordentligt under

-borre några hål mitt i teakribberne og genom x-fineren, samme mönster som ett massiv-teakdekk

-med sprøyter, fylle hele området med lettflytende epoxy

-lagt på sandsekker o satt allt under press.

-sen plugget med teakplugg desse hål

(men dette förutsetter att x-fineren ikke er rutten!)

men jag skulle oxo prövet med Bavariaklubben, finns sikkert noen som råkat utför samme problem!

S/Y Gunga Din

nej det vet jag.....

legge hålen i nåten er nog bedre, dom blir ju ikke like store, men å andre siden kan man ju borre

destofler :smiley: o dölje hele arbetet efteråt.

jag skulle själv provat en sådan her metod innan jag drog igång ett mastodont jobb med o fjerne

allt o legge noe nytt. (självklart måste ju fineren vare frisk eller ganske frisk)

på Bavklubben er det noen som skriver hur han skifter ut teaken i sittbrunn til massivteak.

S/Y Gunga Din

jeg tror ganske bestemt, fra hva jeg har lest, at du MÅha løs den biten som er "løs". Å frese vekk en nate på hver side, og i skjøten av bordene, går an med litt nøyaktghet og noen fresemaler.Dremel kan brukes, håndoverfres kan brukes og god gammeldags håndkraft (huggjern ) kan brukes. Så må X-fineren sages gjennom,og til det er også en fres,eller en sirkelsag med et dugandes høydeanlegg tingen. Når du får løs driten, kan du evt bytte finerplata,og lime ribbene over på ny tilsvarende plate. Er du uheldig og sager neddi dekket,må du sparkle, men dette er uansett under teakdekket, så det vil ikke synes.

Løsningen med å sprøyte inn epoxy i vått trevirke, med sprøyter, kanyler, sikafleks patroner eller fettnipler,har jeg desverre ikke tro på. Jeg VET det har blitt gjordt; bla.a på båter med delamineringsskader i dekket (sandwich med skum som har sluppet taket, eller tresandwich som har råtnet ) men resultatene varierer. Konklusjonen så langt ( min egen ) er at dette er en ren nødløsning.

Skal det bli bra, må du åpne.

Suzuki

No boat needed..

Det er ingen kvikk fiks for dette.

Den eneste måten å reparere på er å skjære opp og bytte.

Selv om du lufter aldri så mye får du det aldri helt tørt og helt rent. Det vil alltid være lommer uten lim og flater som ikke er slipt. Når du så legger dekket tilbake i lim, vil problemet sakte utvikles igjen.

Dette er nok et av utallige eksempler på at bruk av kryssfiner i konstruksjoner i båt, vel, det går galt. Jfr. alle trådene om akterspeil og dørker.

Jeg tror, som Mulligan også antar, at dekket er prefabrikert og lagt på i ett stykke. Det burde kanskje være mulig å lage et snitt på et passende sted, hovedskelig langs en natfuge, slik at litt noe mer en det nå løse stykke kan taes av. Deretter tørke ut underlaget og legge teaken tilbake med Sikaflex. Finer i maritim kvalitet går ikke nødvendigvis i oppløsning etter å ha blitt våt.

Skulle gjerne sett et bilde av dekket med avmerking av det løse området.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Man kan ta en proff 'approach'. Her vil en vacuumpumpe være tingen. Byggplast eller annen difftett plast tapes over stedet med meget god margin. Pumpen kobles til hull i plasten, slik at man kan redusere trykket i treverket. I løpet av et par døgn med undertrykk vil trolig vannet være dampet vekk. Når et nytt stykke skal limes tilbake, brukes systemet en gang til for å legge press på limingen.

Personlig tror jeg ikke man får noen god og varig løsning uten å fjerne det som er løst. Jeg har vært borti en del teakdekk. Finner/teak som har løsnet. Hopper man på det etter selv tre uker baking i sola, skvetter vann ut både her og der. Dette blir det vanskelig å tørke uansett hvor mye energi man tilfører.

Høres ikke bra ut.

I sommer traff jeg en svensk ferrocement båt som hadde ordnet sitt dekk med og bore hull rundt over alt, og så pumpet in Epoxsy, slått ned teakplugger etter som det kom ut i neste hull. og siden var dekket slipt, og jeg måtte se nøye etter for å kunne se pluggene.

Han hadde også brukt en ny type epoxsy som natestoff.

Og det funket.

Er det andre båtmerker som legger sine teak dekk på denne måten ?

Og hvilke metoder finnes der.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Er det andre båtmerker som legger sine teak dekk på denne måten ?

Og hvilke metoder finnes der.

Nu trur jeg (vet ikke, med andre ord :smiley: )

men jag snakkade med teakdekksleggere på HR under Öppet Varv för ett år sedan.

HR har testet desse finer-dekken, men fortsetter o legge konventionella massivdekk

Najad, Forgus legger massivdekk, hur dom andre varven Regina, Nordwest gör vet jag ikke.

men vad jag hört så legger Storebro desse vaccumsugde finerdekken, o Windy skrev Bitteliten.

S/Y Gunga Din

Det er jo ikke noe uvanlig problem på Bavaria akkurat..

På enkelte modeller de lager renner jo ikke vannet av dollbordene heller, men blir liggende som en vanndam midt på, om vinteren med fyring inni båten, og snø oppå vet man hvordan det går.. En vinter er nok til at dekket løsner, dyrt og stygt.

Er glad jeg bestemte meg for å kjøpe en båt uten teakdekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...