lano2 Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Det er jo ikke noe uvanlig problem på Bavaria akkurat.. På enkelte modeller de lager renner jo ikke vannet av dollbordene heller, men blir liggende som en vanndam midt på, om vinteren med fyring inni båten, og snø oppå vet man hvordan det går.. En vinter er nok til at dekket løsner, dyrt og stygt. Er glad jeg bestemte meg for å kjøpe en båt uten teakdekk. Det er jo ikke alle båtmerker som har dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Det er jo ikke alle båtmerker som har dette problemet. Sant nok, men felles for alle er at teaken krever en del når den blir gammel.. På 20 år gamle båter er vel teaken enten skiftet, eller klar for utskifting har jeg inntrykk av.. Jeg har ikke treverk på sitteflater engang, deilig å ha bare plasten å ta hensyn til Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Sant nok, men felles for alle er at teaken krever en del når den blir gammel.. På 20 år gamle båter er vel teaken enten skiftet, eller klar for utskifting har jeg inntrykk av.. Jeg har ikke treverk på sitteflater engang, deilig å ha bare plasten å ta hensyn til Teak varer evig, hvis man bare vet å ta vare på den. Plast derimot..... Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Nåja...selv teak på Orustbygge må nok byttes ut etterhvert. Begynner å bli tynt hos meg etter 22 år. Heldigvis er det bare teak i cockpiten... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Men etter 22 år, så er det MYE på en båt som bør byttes, så argumentet mot teak er nesten som å argumentere for at motor ikke bør installeres i en seilbåt. PS! Koster jo ikke mer enn 70-80 laken å få nytt dekk. Dvs: billigere enn en dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Er glad jeg bestemte meg for å kjøpe en båt uten teakdekk. Jeg skjønner ikke pointet, annet enn å ha noe å vise frem når man ligger i havn? Godt å gå på? Jaja, det er glassfiberen min også, det!! Sklisikkert? Jaja, det er glassfiberen min også det, og skulle jeg bli misfornøyd så er Treadmaster mer sklisikkert enn teak ... og vedlikeholdsfritt. Å ha et tilnærmet perfekt produkt -- glassfiber -- som er tett i seg selv, og så gi seg til å skru treverk oppå det igjen ... det er tull etter min ydmyke mening. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
o.b.lix Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Å ha et tilnærmet perfekt produkt -- glassfiber -- som er tett i seg selv, og så gi seg til å skru treverk oppå det igjen ... det er tull etter min ydmyke mening. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 (redigert) Jeg henger meg på overståendes ydmyge mening. Men på andre siden, er man svært glad i å pusle med båtdekk på fritiden er teakdekk tingen. Nå er jeg den lykkelig eier av et plastdekk (som jeg skal male dersom værgudene tillater) og er glad for det, fordi jeg hadde en svensk båt en gang i tiden med teakdekk og takk for det Redigert 19.August.2006 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Teak varer evig, hvis man bare vet å ta vare på den. Plast derimot..... Kjempebra det, vanligvis antas et teakdekk å ha levetid ca. 20 år. Naturligvis +/- noen år. Jeg har har bekjent med en gammel Forgus der dekket drar seg mot 30 år. Den båten ligger innendørs om vinteren og blir stelt bedre enn barna. For 15 år siden hjalp jeg til med å fikse en større lekkasjejobb der vannet trakk inn i balsaen. De som greier å få et nytt takdekk til under hundretusen, bør gripe tjansen. Vanligvis koster et slikt dekk et par hundretusen. Eller titusen kroner året i avskriving om man vil. Huldas tjener, som har drevet en del med dekk, har ikke teakdekk på Hulda og skal heller ikke få det så lenge jeg eier damen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Teak varer evig, hvis man bare vet å ta vare på den. Plast derimot..... Men etter 22 år, så er det MYE på en båt som bør byttes, [...]Aner jeg en selvmotsigelse her? Jeg skjønner ikke pointet, annet enn å ha noe å vise frem når man ligger i havn? Godt å gå på?Det er en del fordeler i tillegg til at det er godt å gå på. For dem som ønsker så lang sesong som mulig gir det litt isolasjon, og det demper også litt lyd. Jeg holder likevel en knapp på at ulempene er større enn fordelene. Likevel, hvis jeg beholder min nåværende båt noen år så er det mulig jeg legger kork på dekket. Det blr i så fall på et tidspunkt hvor jeg antagelig er ferdig med å montere all verdens greier på dekket og har oversikt over de hull jeg har laget for slike formål. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 For ikke å snakke om at all denne trelasten utover dekk øker båtens tyngde med et par hundre kilo på et sted man absolutt ikke vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Et par hundre kilo teak? Da snakker vi om en ganske stor båt! Ha også litt medlidenhet med oss som egentlig er trebåtentusiaster og likevel har plastbåt av praktiske grunner. Vi må få pynte opp med litt edeltre her og der. Det estetiske teller også mye for noen av oss. Dere andre får ha skai og falsk teak i fred for meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pondoro Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Worse, worse..........har du ikke hørt om STYLE......;)? Hva slags dekk hadde forums cruiseskip og marinefartøyer, ja endog slagskip......ja nettopp....TEAK...! Et fantastisk materiale....er medeier i en 26 år gammel seilbåt........teakdekket har holdt bra det, slipt en gang, byttet noen få staver, litt omnating og plugging.........vakkert, vakkert.. I 2007 skal motorlukene på Windyen kles med..........TEAK.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Må også si at jeg er litt skuffet over Worses holdning her. Den som vet å sette pris på de fineste Cigarer (fytte rakkern!), den edleste Cognac og veldreide blondiner, burde også kunne nyte synet av et pent teakdekk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Hva slags dekk hadde forums cruiseskip og marinefartøyer, ja endog slagskip......ja nettopp....TEAK...! At slagskipene hadde (har) tredekk er helt riktig. Har selv vært ombord på et av de amerikanske for mange år (1983/84 tror det var "New Jersey") siden rett etter at det hadde ligget utenfor Beirut og beskutt den byen med granater som veide like mye som middelstor bil! Kan love deg at det var ikke ut ifra estetiske hensyn at de hadde tredekk, men sikkerhetsmessige! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Tilbake til det opprinnelige problemet: teakdekk som løsner. Jeg har forelagt problemet for båtbyggeren min i Thailand. Han sier at det er ganske vanlig, og ikke nødvendigvis galt, å legge finer oppå GRP dekk som underlag for teakstavene. Når en har bøyde teakstaver, som er vanlig på seilbåter, bør disse skrues i endene. Da er det bedre å skru i finer enn å lage hull i GRP dekket under. Men det er uhyre viktig at fineren er helt forseglet med epoxy. Ellers vil fuktigheten, som nødvendigvis trenger gjennom teaken, trenge inn i finerunderlaget. Teakdekket vil da ha svært begrenset levetid. Han sier som svar på mitt spørsmål vedr. pre-fabrikerte teak dekk: "Yes, even in Bangkok they still use to fabricate RLD ready layd deck on plywood with red glue and without sealing with epoxy, this can last maximum 4/5 years as the plywood will absorb moisture throug the teak and soak it self with water, expecially if the ply is FIR, most used in Europe, but with epoxy there is a barrier to water between teak and ply. The only two reasons to not use Epoxy is that it is expensive and need time to cure (not good for fast production)". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Hej igen om man vill gå för ett alternativdekk i Practical Boatowner Sept 2006 står en artikel om hur legge Tekdek själv sid 92 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 For ikke å snakke om at all denne trelasten utover dekk øker båtens tyngde med et par hundre kilo på et sted man absolutt ikke vil ha det. det tror jag ikke er så farligt....då skulle jag tro att en rullmast försämrar det rätande momentet betydligt mer. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Neida, Gunga Din, hakke no mot teakdekk. Men jeg er imot enhver bruk av finer i båt. Det er en mye bedre praksis for holdbarhet å legge slik HR og Najad gjør det. Selvfølgelig tar det lenger tid å legg det på for hånd enn å legge det på i en operasjon med kran. Hadde de bare hatt vett på å vakumbagge det på et formstøpt laminat så hadde det gått bra. båtbyggeren min i Thailand trenger litt etterutdanning. Yard plywood holder ca. 18% fuktighet eller mer. Såkalt re-dried plywood er tørket til 18% eller mindre. Spesialplywood til båtbruk kan med spesielle metoder fåes ned i 7%. Og da må den brukes i tørkede lokaler. Pakker du all denne fuktigheten godt inn i epoksy, så går det garantert galt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Jeg skjønner ikke pointet, annet enn å ha noe å vise frem når man ligger i havn?Tre årsaker til at vi har dette:1. Det er usedvanlig pent på båten (det er min årsak) 2. Det er mye mer skliskkert når det er vått enn gelcoat med antisklimønster( min subjektive påstand etter å ha sklidd og slått meg på andre båter) 3. ØKH føler seg betydlig tryggere på fremdekket fordi teak dekket gir bedre kontrast mot det hvite dekket. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 (redigert) Jeg skjønner ikke pointet, annet enn å ha noe å vise frem når man ligger i havn? Å utrydde regnskogen i Burma gir jo arbeidsplasser og mindre regn. Dessuten så øker det jo båtens tyngde, som igjen øker dieselforbruket, som igjen fører til global oppvarming på kloden, som igjen gir oss lengre sommer her oppe i nord. Redigert 20.August.2006 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Ja, der har du det, lano2. Ingen tvil om hva som ligger bak. En ondsinnet konspirasjon for å ta fra oss våre vintre!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 [...] for å ta fra oss våre vintre!! For å forlenge båtsesongen. Tenk positivt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Vinteren er jo den beste delen av sesongen!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
NilsPils Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 ... trenger litt etterutdanning. Yard plywood holder ca. 18% fuktighet eller mer. Såkalt re-dried plywood er tørket til 18% eller mindre. Spesialplywood til båtbruk kan med spesielle metoder fåes ned i 7%. Og da må den brukes i tørkede lokaler. Pakker du all denne fuktigheten godt inn i epoksy, så går det garantert galt.Hei!Det burde ikke være nødvendig å fornærme en erfaren båtbygger som har universitetsutdannelse og lang båtbyggerpraksis, også fra Italia. Kaldbaking med finer og epoxy er en anerkjent byggemetode. Her er et klipp fra Lugi's beskrivelse: "Why our wood boats don't rot For wood to rot, it needs three things: a particular moisture content, a range of temperature, and oxygen. Over the range of temperature we have no control. However, we can use epoxy coating to keep the moisture and oxygen out. We use only kiln dried wood in our boats. Kiln drying will bring wood down to a 6% to 8% moisture content. Wood only rots at about 20% moisture content. That's a lot of water that would have to enter the wood to bring it up to that moisture content. With our epoxy coating and careful construction techniques, we can keep the moisture content very close to the content it had when we epoxied it. Even if there were to be some breach in the coating, that would only be a local breach. Damage to the boat would be confined to the immediate area, allowing time for repair without any real damage occurring. Rot will not be a problem if you get the damage repaired within a reasonable time. That said, we have never had a case of rot in any epoxy coated boat we have built. None. Part of the credit for this must go to our clients, who love their boats and take good care of them. Keep it still The second disadvantage mentioned above is the way wood can shrink and swell. Epoxy coating prevents that from happening by keeping the moisture content nearly constant and at a low level. Seasonal changes or travel can cause small variations in moisture content, but these are minor. The wood stays where we put it. Seams don't crack. Paint doesn't peel. More importantly, glue lines don't fail. Glued joints are the secret to propagating stress properly through the structure without failure." Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.