lano2 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Ja med en godt isolert båt, ( balsa og teak isolerer bra !! ) så er vinteren deilig. Teak og snø, og med julenissen krypende gjennom Webasto-skorsteinen, så er jula reddet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Og så tilbake til problemet til Bavaria47 med teakdekk som løsner: Jeg ville, som noen før har foreslått, forelegge problemet for produsentens representant i Norge, som jo har veldig godt ord på seg for god kundeoppfølging. Dette ikke kanskje ikke er første gang det skjer på en Bavaria? Jeg ser med spenning frem til en tilbakemelding her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Har noe prøvd å gå barfot på en godt og varmt teakdekk i sørligere strøk ? Det ender lett opp i en avanset oppvisning i indiansk fruktbarhetsdans. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Nå syntes jeg det er dårlig gjort å forvirre oss med fakta NilsPils Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Sier en med ved i akterspeilet som bare venter på at det skal begynne å råtne. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Hei, Det ligger en eldre Bavaria i Arendal gjestehavn. Han er i gang med prossesen, skifting av teak dekk. Han høvlet rett og slett av den gamle teaken, med en elektrisk høvel. Så tar han båten bare inn til brygga til en av det lokale på sørlande som lager en mal på dekket. Teaken blir da laget, og limt på en 2 lags glassfiber bunn. Som igjen blir limt på dekket. Pris var rundt 60' . Bavaria,en er en 38f. fra midten av 80 tallet. Jeg tror det var flere som gjor dette på sørlandet, med en vist prisforskjel. Teakstavene blir noe tykkere en det har vert tidligere. På modellene nå er dem vel ikke tykkere en 3-4mm? Jeg har fått limt teaken i cocpit sete på nytt. Det var ingen heksekunst, den jobben. Undersøk på sørlandet, Arendalsdistriktet. vet at det har vært flere lokale seilbåteiere som har fått gjort dette her. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Seiljåtten Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Det er jo ikke noe uvanlig problem på Bavaria akkurat..På enkelte modeller de lager renner jo ikke vannet av dollbordene heller, men blir liggende som en vanndam midt på, om vinteren med fyring inni båten, og snø oppå vet man hvordan det går.. En vinter er nok til at dekket løsner, dyrt og stygt. Er det vanlig å la båter med teakdekk ligge uten presenning vinterstid? Jeg dekker til cockpiten nettopp for å spare teaken i cockpit.... Hvilken modell er det der vannet ikke renner av dollbordet? Teak varer evig, hvis man bare vet å ta vare på den. Plast derimot..... Egentlig burde båtbransjen forbedret seg på mange områder. Det ene er å finne en erstatter for teak. De stakkars folkene nede i Burma har nok problemer som det er. Synest selv at helt hvitt også i cockpiten blir litt kjedelig, men det burde være mulig å finne en erstatning som holder bedre enn teak. Hadde teakdekk på min forrige båt, og det trengte endel reparasjoner etter 20 års slit. Da ble det epoxy injeksjoner med medisinsprøyte, og nye nater. Det sier seg selv at den jobben ble stor. Dekket var skrudd i glassfiberen, og det hele endte med at hele innredningen måtte ut og renoveres. Puter måtte skiftes pga mugg, og jeg lærte mye om kjøp av båt, og om hvorfor teak bør begrenses til pyntedetaljer. Etter dette kjøpte jeg en ny Bavaria 38 uten teakdekk. Den har teak i cockpiten, men det er ikke mer enn at jeg har råd til å bytte det når den dagen kommer. Om det en dag løsner har jeg erfart at medisinsprøyte med epoxy og noe tungt gjør underverker. Det viktigste er at ingen skrue går inn i glassfiberen slik at det blir lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Er det vanlig å la båter med teakdekk ligge uten presenning vinterstid? Jeg dekker til cockpiten nettopp for å spare teaken i cockpit.... Hvilken modell er det der vannet ikke renner av dollbordet? Gammel Bavaria 37 eller 38 eller no sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hei, er det noen med erfaring fra disse bavariamodellene fra rundt år 2000 med teakdekk limt på finer, som vet hvordan dekket ser ut om man fjerner teakplatene? Er det den samme "antisklioverflaten" som båtene som er levert uten teakdekk har, som da vil dukke opp? Og vil det da være mye jobb å vaske bort/slipe ned gammle limrester for å få plastdekket fint igjen? Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei. Har en Fairline fra 2000 som teaken løsner fra luka til motorrommet i et felt ca mitt på luka. Er det noen som vet hvordan dette er bygd opp, og hvordan man eventuelt kan få festet det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Strayer Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Hei. Tar opp igjen denne tråden! Jeg har en Skorgenes 330 Sonic som teakstavene løsner fra badeplattformen. Ikke nok med at stavene løsner, men vannet trenger også inn i motorrommet! Det er tydelig at plasten under teaken ikke er tett! Ser ut som at jeg må bryte opp all teaken på badeplattformen! Er det noen som har hatt det samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Popeye83 skrev On 15.5.2009 at 20.10: Hei, er det noen med erfaring fra disse bavariamodellene fra rundt år 2000 med teakdekk limt på finer, som vet hvordan dekket ser ut om man fjerner teakplatene? Er det den samme "antisklioverflaten" som båtene som er levert uten teakdekk har, som da vil dukke opp? Og vil det da være mye jobb å vaske bort/slipe ned gammle limrester for å få plastdekket fint igjen? Jørgen Løfter dette spørsmålet igjen. De gamle bav båtene begynner å bli billige, spesielt med slitt teakdekk. Det virker som det meste av beslag og dekksutstyr er plassert på utsiden av teak. Så da spørs det bare hvordan det ser ut under og hvordan løsne limet... Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Hei Trådstarter, jeg føler med deg. Jeg har vært i samme situasjon selv, med min gamle og nydelige Malö på noenogtredve fot. Malö la teakdekk på den gamle tradisjonelle måten, men før eller siden er også det utslitt. På min båt var dette skrudd i plasten, så i tillegg til at treverket ble stygt, slapp taket og løsnet enkelte steder så hadde jeg også 1.000 potensielle lekkasjer i dekket fra alle skruene. Lite hyggelig situasjon. Jeg innhentet noen tilbud på å gjøre jobben. Det var flere som kunne gjør jobben, men ikke alle som kunne gi pris på forhånd... De prisene jeg fikk lå rundt 200.000 -250.000, og dette er ti år siden. Den gang var vel båten verdt ca 500.000, og jeg klarte ikke å forsvare den kostnaden. Det endte med at jeg solgte båten billig. Min personlige konklusjon er at teak på en moderne plastbåt bare er tull og jåleri. Det ser pent og klassisk ut, men: - det er dyrt å kjøpe - det er dyrt å vedlikeholde / bytte - det øker båtens vekt og drivstoffforbruk - det flytter båtens tyngdepunkt oppover - det er varmt å tråkke på når det er varmt som sagt, utrolig pent når det er i orden. I gamle dager var det nok også en nødvendighet, men idag har vi plast så teak er helt unødvendig. Siden den gang har jeg holdt meg langt unna teak, og lever godt med det. Keep it simple! Dette innlegget hjelper ikke Trådstarter nå, men kan gi ham (og andre) en tanke for neste båtkjøp. Jeg mener en bruktbåt med teakdekk har en lavere verdi (og dårligere egenskaper) enn en tilsvarende bruktbåt uten teak. Dette er min personlige mening, som dere står fritt til å avvike fra. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
index Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Akvanauten skrev 50 minutter siden: Dette innlegget hjelper ikke Trådstarter nå Nei, jeg tviler egentlig på om trådstarter har ventet 12 år på dette svaret før han gjør noe med teakdekket sitt (Tråden er fra 2006). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Akkurat vekt og sjøegenskaper kjøper jeg ikke. Resten er jeg enig i. La pynteteak på en 30 fot skøyte. Kunne bære hele teaklasset på en skulder. Meget gammel tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 (redigert) Alt det som er foreslått over blir nok bare å "pisse i buksa for å holde varmen". Bavaria-metoden for å legge teak er ikke ment å holde mer enn maks 10 år uten vedlikehold. Med vedlikehold mener jeg å passe på som en smed at det ikke finnes en eneste liten sprekk i fugemassen hvor vann kan komme inn. Det er en tilnærmet håpløs jobb å gjøre det på en båt hvor hele dekket er belagt på denne måten. X-fineren råtner temmelig raskt ved kontakt med vann når den ikke får anledning til å tørke ut. Frost bidrar selvsagt til å akselerere prosessen med å bryte ned X-fineren. Sandvik kan sikkert levere nytt dekk, laget på samme måte men lagt på skive av plast i stedet for finer. Et annet alternativ er å fjerne alt men det er nok en stor jobb å fjerne limet selv om Bavaria sikkert ikke har sløst med det. Da kan man legge et konvensjonelt teakdekk slik det gjøres på svenske båter til noen hundre tusen eller legge Tread Master gummibelegg som er meget bra både når det gjelder sklisikkerhet og kvalitet forøvrig. Må si jeg er glad jeg kun har teak i cockpit på mim Bavaria. Det er forøvrig også i ferd med å gi opp livet men jobben der er mer overkommelig. Ser nå også at tråden ikke var direkte fersk, ville være nyttig å vite hva TS endte opp med å gjøre. Redigert 29.August.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Sandøy skulle det selvsagt være som lager teakdekk etter mal, ikke Sandvik Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 index skrev for 9 timer siden: Nei, jeg tviler egentlig på om trådstarter har ventet 12 år på dette svaret før han gjør noe med teakdekket sitt (Tråden er fra 2006). Sant nok... Litt avhengig av hvilken løsning han valgte så er det kanskje på tide å bytte dekk igjen. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
sunnmøre Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 (redigert) Kjøpte brukt Bavaria for to år sidan. Eit av krava var at båten ikkje skulle ha teakdekk. Om eg hadde funne ein båt eg likte med teakdekk, skulle den vore betraktelig billigare enn ein utan. Har Teak i cockpit, og det er meir enn nok. Ellers så er eg svært glad i treverk, men det skal vere innandørs? Må likevel seie at eit teakdekk i fin stand er nydeleg, og at eg er litt misunnleg, men ville som sagt ikkje hatt det.. Redigert 29.August.2018 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Må sei meg samd med sunnmøring. Men i sittebrønnen vil eg ha det, og innandørs sjølvsagt. Men so er no ikkje Bavaria kjende for sine kvalitetsdekk heller då. Det må seiast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.