Jump to content

Sjøegenskaper Unique 1033


hermansen

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Unique 1033, nå Nordic Ocean Craft, ble produsert ut mot år 2001 så vidt jeg vet. Vi ser på en slik båt brukt og lurer på noen kan fortelle meg litt om det spesielle skroget disse hadde.

 

Jeg lurer spesielt på sjøegenskaper i litt "grov sjø". Vi kommer til å reise en del fra Stavanger til sørlandet, og jeg har opplevd at "stille sjø" kan fort bli en 2-3 meter bølger/dønninger.

 

Og er det nok med en motor i en slik båt, eller bør jeg se etter de med 2 motorer.

Link to post
Share on other sites

Du nevner Unique 1033 - jeg regner med at det er samme båt som også ble betegnet Unique Ever 33. Mange av dem ble levert med 1*KAD44 (toppfart under 30 knop, og marsjfart ca 23), og det er etter min oppfatning en litt for svak motor til denne båten. Jeg har selv en Nidelv 300 Sport med KAD 300, og det er en kombinasjon som fungerer meget bra. Min veier ca 3500 kg, mens Unique Ever 33 (med singel-installasjon) veier ca 4500, og da tror jeg KAD44 fort kan bli litt i minste laget. Det er veldig greit å kunne marsje relativt uanstrengt i 25+ knop. Derfor ville nok jeg ha satset på en med sterkere motor (gjerne dobbeltinstallasjon). Jeg kan tenke meg at 1*D6-350 ville ha passet bra i den båten. Båten ble testet i Praktisk Båtliv (?) for mange år siden, og så vidt jeg husker hadde de mye pent å si om den.

 

Denne som ligger på finn.no, ser for øvrig veldig fin ut.

 

Lykke til.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Har de tre siste sesongene kjørt en Unique Ever 33 med Yanmar 290 hk. Båten ble produsert tom.mai 2002, og jeg hadde den siste båten som de laget før de gikk konkurs. Marsjfart/ toppfart på min båt var 32/27 knop, og er noe lavere med KAD 44. Undervannskroget er spesielt bygget for å gi mye luft, slik at båten går lett i plan og holder høy marsfart med en motorinstallasjon. Ulempen er at den blir litt ustabil, slik at trimflaps må brukes mye for at det skal bli behagelig ombord.

 

Har kjørt båten i stor sjø, og det slår veldig, men den oppfører seg fint og byr ikke på noen store overraskelser.

 

Det ligger som hos påpeker en med dobbelinstallsjon på Finn. Denn har 2 x Yanmar 290 med Bravo 2 drev så vidt jeg vet, og marsjer vel oppunder 36-38 knop, og 42-42 på topp. Dette er gamle båten til broren til han som konstruerte disse båtene, og den er veldig godt utstyrt, så vidt jeg har sett når vi støtte på den i sommer. Det er i alle fall en suveren motorpakke på båten, og sammenlignet med en motorinstallasjon, er den mer stabil, og ligger bedre i sjøen på grunn av vekten, da disse båtene har veldig mye bæring bak.

 

Alt i alt er Ever 33 en fin båt, med praktiske og gode løsninger, og god plass grunnet bredden på 345 cm. De er lettkjørte og gode sjøbåter, bra fart selv med en motor.

 

Dersom ikke prisdifferansen mellom KAD 44 og 2 x Yanmar skremmer, er det liten tvil om hva som vil gi deg mest båtglede under alle forhold; 2 x Yanmar. Jeg hadde bare en installasjon og ville blitt dobbelt så glad med 2 slike under dørken.

 

Tror denne båten på Finn er den eneste som har 2 installasjoner, så neste alternativ vil være å se på Nordic 38. Det ligger en pent brukt slik båt også på Finn, og denne båten er forlenget noe, og har vel en av markedets største badeplattformer, i tillegg til dusjnisje og en stikklugar mer enn Unique.

 

Lykke til med båtvalget

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...