Jump to content

Rulleforseil - Dyr seil oppbevaring, eller...?


bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg må ha komplett nytt seil sett, og vurderer derfor også forseil på rull. Har ikke noe problem med å se fordelene, men hva med ulempene?? Spesiellt ifht. revbarhet / holbarhet etc. Har pratet med en seil maker, og han mente ihvertfall at de rimelige løsningene (Plastimo) etc. ikke bruker god nok kvalitet i kulelagrene til at de bør benyttes til Reving, kun "oppbevaring" :cool: Hans påstand er at presset på kulene i kulelageret ved delvis innrullet seil, blir så høyt at kulene vil deformeres over tid, og kan føre til at man ikke får rullet inn seilet, den gangen det VIRKELIG behøves.

 

Hva er folkets oppfatning?? er Plastimo o.l. greit, også når man ønsker redusert seilføring. Eller "må" man gå for de (mye) dyrere alternativene, som jeg vel forutsetter er av bedre?? kvalitet??

 

Mvh

Trygve

Link to post
Share on other sites

ikke veldig overraskende at Seilmakeren eller Riggeren anbefaler det absolutt dyreste alternativet. Som de selv TILFELDIGVIS selv selger, og kan montere.

Jeg har Plastimo på Jokeren, men jeg rever ærlig talt ikke særlig ofte, ( aldri ? ) så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Men - sjekk garantibetingelsene på Plastimo i forhold til f.eks Furlex, så blir du overrasket. Systemet er lett, enkelt å montere selv, det leveres komplett med alt du trenger, ( tauet er av absolutt BILLIGSTE sort.. ) Plastimo er store i verdenssammenheng. Vil du se et i levende live, får du stikke innom på Kongen.

 

Dessuten er, som du påpeker Plastimo settene sværthyggelig priset. For mange er det ofte ikke snakk om 5000kr vs 10000kr for rullesettet, det er mer snakk om 5000kr vs ikke kjøp i det hele tatt. Du trenger trolig en P608, jeg tror 406 settet blir for lite for deg.

 

EDIT, vi har hatt denne diskusjonen før, HER er det som da ble skrevet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet er jeg tilbøyelig til å stole på denne karen. Han er en god bekjent av meg. Dessuten er han "ikke praktiserende" seilmaker. (sluttet hos Gran for noen få år siden) Og er derfor relativt "uhildet" selvom han sikkert har "dratt med seg" argumentene fra dengang :crazy:

 

Noen andre der ute med erfaring med rullegenoa som "rev"?

 

Mvh

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke materialet i kulene til Plastimo spesielt. I mitt Harken-system er det kuler i Delrin, plastikk for å være rampete. Disse holder i årevis, jeg har ikke hørt om tilfeller der de har feilet grunnet press. Det som undrer meg noe, er påstanden om at kulene blir mer belastet når seilet er delvis innrullet. Den eneste særlige øking i belastning jeg kan forstå, er lasten på rullesnora, som kompenserer for strekket i seilet. Isolert sett er strekket i seilet der hele tiden. Disse kreftene må vel være blåbær i forhold til de kreftene som trustlagrene må kjempe med uansett rullet eller ikke.

 

Hvis da ikke Plastimo bruker særdeles dårlige greier. For 20 år side var Plastimo rulleforstag noe dritt. I hvert fall den enkleste typen. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de har fulgt med i utviklingen og leverer bedre varer nå.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Plastimo på Fenixen jeg hadde i tre år. Denne var montert av tidligere eier 2-3 år før.

Nå har jeg kjøpt en Najad 330 som og har Plastimo. Jeg har bare gode erfaringermed disse. Belastnigen bør være støre når alt seilareal er ute, ja med tilsvarende kraft/ vind da.( Men pris og kvalitet henger som regel i sammen.)

Link to post
Share on other sites

På båten min sitter det en furlex og jeg har en 43 m2 stor genoa som jeg har seil med i sommer. Denne har jeg revet ganske ofte i sommer. Lina for å dra inn seilet har jeg hatt på en vinsj mesteparten av tiden. Da slipper jeg å gi ut mye på seilet for å dra inn på rulla, bare gi ut litt på skjøte og ta det inn igjen på rulla. Lettvint og greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...