Festina Lente IV Startet 27.September.2003 Del på Facebook Startet 27.September.2003 Jeg har forsket litt på forbruksbanken min i det siste. Etter at admiralen insisterte på at sesongen var slutt, lot jeg landstrømmen stå på natten over etter at vi var tilbake. Var innom på ettermiddagen dagen etter, og sjekket. Ladestrømmen var nede på 1,6A ved 27,4V ladespenning, på et 24V anlegg med en kapasitet på 330 Ah (6x110A), burde batteriene etter mitt skjønn og alle solemerker være fulle. Imidlertid målte jeg syrevekten med en optisk syrevektmåler jeg har anskaffet, og fant til min forbauselse at syrevekten kun var 1,23. Jeg synes dette var foruroligende lavt , idet batteriene bare er brukt et par sesonger, så jeg lot laderen stå tilkoblet for å se hvordan dette utviklet seg. Laderen er en elektronisk tre trinns lader, som på vedlikeholdslading gir en ladespenning på 27,4V. I dag var jeg nede i båten og sjekket. Ladestrømmen var nå nede i 0,7A, Battman sa at batteribanken hadde fått 153Ah etter at batteriene i teorien skulle vært fulle. En syrevektmåling viste at syrevekten nå var oppe på 1,25. Dette viser jo at det nytter, men også at skal du få toppet batteriene må du være rimelig tålmodig. Det er klart at med en så vidt stor batteribank gis hvert enkelt batteri svært lite energi, men dog. Det viser vel også at skal man fylle batteriene helt, kan man ikke stole på spenning og strømmålinger, men er nødt til å benytte syrevektmåler for å fastslå om batteriene er ladet slik de bør være før vinteren setter inn. Jeg lot batteriladeren fortsatt stå innkoblet, og det skal bli spennende å se neste gang hvor mye syrevekten har øket da, og hvor lang tid det vil ta før den er oppe i 1,28 som er korrekt syrevekt for et fulladet batteri, og om den i det hele tatt kommer så høyt. Jeg kommer tilbake med rapport om en tid, når jeg vet hva som skjer videre. Det kunne vært artig å høre om andre gjør de samme erfaringer med syrevekt, og om alle topper batteriene sine tilsvarende før vinteren. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bliss X Svart 27.September.2003 Del på Facebook Svart 27.September.2003 Hei Pirus Kunne vært fint å høre litt om den syrevekt måleren du bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2003 Hei Pirus Kunne vært fint å høre litt om den syrevekt måleren du bruker. Jeg kan ikke forklare virkemåten så nøye, men det har vel noe med spekter og gjøre, muligens??? Imidlertid, måleren er skapt som en sylinder som er omlag 20 cm lang. I den ene enden er det et objektiv som du kan se inn i. Ser du inn der ser du tre skalaer, en for syrevkt, og to for frostvæske, henholdsvis rød og blå væske. I den andre enden av sylinderen er det en liten glass?plate som ligger 10 - 20 grader ut av paralellstilling med sylinderens lenderetning. Over denne platen ligger et hengslet lokk eller plate, om du vil, som er gjennomskinnlig. Når man skal måle syrevekt eller frostvæske, suger man opp litt av væsken med en pipette, og legger væsken ut på glassplaten. Deretter lukker man lokket, og ser gjennom objektivet med platen med lokket over mot lyset. Man ser da de tre skalaene som nevnt over, men nå er det en klar skillelinje som angir hvordan væsken man tester er. Nederste del av skalaene er hvit, mens øverste del er blå. I skillelinjen mellom skalaene kan man lese av den verdien som målingen gir. Instrumentet gir en klart mere eksakt avlesning enn den tradisjonelle syrevæktmåleren med en flytende "dupp" inne i et glassrør. I tillegg er den grei med at man kan benytte den til både frostvæske og batterisyre. Muligens en "krøkkete" forklaring, men det var slik den ble. Håper det var svar på spørsmålet ditt? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lotus Svart 28.September.2003 Del på Facebook Svart 28.September.2003 Jeg topper batteriene før vinteren og lar de stå i båten. I år har det imidlertid gått helt galt. Batteriene var i utgangspunktet nesten fulle. Etter at båten var kommet på land, plugget jeg i landstrømsladeren. Den stod på et par dager uten tilsyn. I går vinterkonserverte jeg motoren. Det første jeg oppdager er at landstrømsladeren ikke virker. Det andre jeg oppdager er at batteriene er neste flate. Med 375Ah til rådighet jobbet starteren tungt og tregt før motoren startet. Hva laderen angår, er det ikke godt å si hva som har skjedd. Den er 16 måneder og brukt 2 sesonger. Har et håp om at batteribanken var for flat til at den laderen vil slå inn og begynne å lade. Får ta kontakt med Sleipner hvis den billige 4A garasjeladeren min ikke klarer å vekke batteriene såpass at landstrømsladeren finner ut at den vil begynne å lade. Når det gjelder batteriene, er de bare brukt 3 sesonger. Likevel har jeg merket at de ikke er helt hundre. De blir varme når de toppes, da de ikke klarer å nyttiggjøre seg ladestrømmen, men heller produserer varme. Syrevekt og spenning er vanskelig å få opp. Fatter likevel ikke hvorfor de plutselig er helt flate. Noen batterier er middelmådige i utgangspunktet. Mine hadde syrevekt 1,27 som nye, mens startbatteriet hadde 1,28. Spenningen klarte heller ikke å bli så høy som forventet. Når du pøser på strøm i de mengder du har gjort, tyder det på at også dine batterier er slitne. De lager varme. Jo mer varme de lager, jo mer slitne er de. Når de tar til seg ladestrøm tilsvarende under 1% av Ah kapasiteten og likevel ikke har oppnådd eller klarer å oppnå korrekt syrevekt/spenning, er det et dårlig tegn. Nær døden signaler for batterier: De blir varme når de lades. Jo varmere de blir, jo nærmere døden er de. En av cellene har betydelig lavere syrevekt enn resten. Mer enn 0,04 vektprosent er ille. Du klarer ikke å oppnå korrekt syrevekt/ladespenning uansett hvor lenge du lader. Alternativt må du lade veldig lenge før du er nesten fornøyd. Likevel har batteriet liksom ikke særlig futt når starteren slår inn. Syren din er kanskje grumsete og proppene dine har et tykt grått belegg. Ytterligere et tegn på at batteriene ikke er i god form. Og som alltid: Noen batterier får faresignaler etter 3 år, andre etter 6 år. Noen batterier er dårlig laget i utgangspunktet, andre er bra laget, men kommer fra en mandagsserie. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 28.September.2003 Del på Facebook Svart 28.September.2003 Jeg har en sleipner 3 stepp lader på 20 A tror jeg, for å toppe min forbrukspakke på 450 Ah må denne stå på en uke ifk Sønnac, har ikke prøvd dette enda ettersom dynamoen på 100 A har gjort jobben til nå. Laderen vil gå ned til vedlikehold før syrevekta er på 1,28, slik at det går veldig tregt å toppe dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 28.September.2003 Del på Facebook Svart 28.September.2003 Jeg har også en 20A 3-step lader fra Sleipner og synes svaret fra Sønnak høres veldig rart ut. Dette fordi jeg synes laderen er litt i sprekeste laget. 14,7V ladespenning og 13,7V vedlikehold. Dessuten 4 timer med 14,7 når 1. ladetrinn er ferdig. Min bekymring går på at ladespenningen er så tøff at jeg ikke ønsker å ha laderen stående på mer en et døgn eller to. At det skulle ta 7 døgn å toppe din batteribank med denne laderen kan ikke være riktig. Etter et døgns lading har du unnagjort 80% av ladeforløpet og batterispenningen din er hele 14,7V. Etter ytterligere 4 timer med 14,7V, går den over til vedlikehold. Da er banken i overkant av 90% full. Så går den over til en vedlikeholdslading som har en spenning som er hele 0,5V høyere enn vedlikeholdsspenningen på en Ladac batterilader. Det du nå ikke får inn i løpet av et døgn, vil du neppe få inn i løpet av de 4 neste døgnene heller. Lurer på hva Sleipner/Mascot sier om Sønnaks uttalelser. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 28.September.2003 Del på Facebook Svart 28.September.2003 Akkurat samme laderen ja Husker ikke helt, men det var ett eller annet jeg lurte på da jeg ringte dem, mulig jeg hadde dratt spenningen ned mot 12 V og laderen dreiv å vekslet mellom 14,7 og 13,7. (jukset) Siden jeg beskrev for dem at jeg skulle koble mine to (hevyduty ? powerline ?) batterier i permanent paralell når di solgte meg batterier og lader så mente jeg at denne burde takle en bank på 450 Ah, men nå mente di plutselig laderen var for liten og at det ville ta minst en uke å få opp syrevekta Ganske irriterende ettersom bestillingen var en stk lader som takkler jobben med di nye batteriene som skal stå i serie :discuss Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Nær døden signaler for batterier:De blir varme når de lades. Jo varmere de blir, jo nærmere døden er de. En av cellene har betydelig lavere syrevekt enn resten. Mer enn 0,04 vektprosent er ille. Du klarer ikke å oppnå korrekt syrevekt/ladespenning uansett hvor lenge du lader. Alternativt må du lade veldig lenge før du er nesten fornøyd. Likevel har batteriet liksom ikke særlig futt når starteren slår inn. Syren din er kanskje grumsete og proppene dine har et tykt grått belegg. Ytterligere et tegn på at batteriene ikke er i god form. Lotus Hei. Jeg kjeder meg så fryktelig om dagen og har ikke annet å gjøre enn å sjekke batterier.... Tar derfor opp igjen dette alltid aktuelle temaet. Jeg er i ferd med en oppgradering av batteribank, og i den forbindelse har jeg sjekket diverse om batterier og lading. Synes egentlig det er veldig spennende å lære seg mer om ting man ikke er ekspert i. Jeg tok min gamle forbruksbank med til en forhandler for å belastningsmåle disse. Han mente de fint kunne greie et par sesonger til, men at de nok ikke lenger var "i full vigør" Hvilespenningen har ligget på 12,45 V siden de ble ladet i høst. Jeg kom til å kjøpe meg ny lader denne uken, en Ladac på 15A. Når jeg setter på denne når det ene batteriet ganske raskt "full", og ender på en hvilespenning på 12,65 V. Det andre derimot har nå stått i to døgn uten å nå "full". Jeg målte syrevekten i dag, og den ligger på mellom 1,27 og 1,30 på alle bortsett fra en celle som ligger på 1,24. Batteriet blir også varmt etter ladingen. I og med at jeg bedriver ladingen ute i Furtebua med minusgrader lader Ladacen med ca 15 V. Er det så enkelt at dette batteriet ligger på dødsleiet da? Bør jeg avbryte ladingen? (som jeg har gjort) Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.