Jump to content

Vad är rätt drevutväxling på ett 290 drev ?


Hobbe_10

Recommended Posts

Hej

Funderar på det här med drevets utväxling kontra den motor man har ?

 

Jag har en Draco 2700 sterling som utrustats emd en Peninsular diesel på 310 Hk och ett vridmoment på 650 Nm. Båtensvikt ca 3500 kg.

Drevet som sitter på är orginal Volvo Penta DP-A duoprop med utväxling 1.95 (orginalmotor var VP 270 bensin) och A9 propelrar.

Båten gör med detta 23 knop vid 3000 varv och toppar ca 27-28 vid 3600

 

Min fundering är hur annorlunda båten hade betettsig med ett mer diesel anpassat drev (typ 1.78 / 1.69) och därför anpassad propeller.

Bättre accereration men minder toppfart ?

 

Är det stor skillad på om man har aluminiumproprller eller Stål ?

 

Hoppas på uppslag...

Link to post
Share on other sites

Hva er max turtall du kan få på motoren din, og hva foreskriver produsenten som max turtall? Men lavere utveksling i drevet gjør at du kan ha mindre propeller (roterer fortere). Men siden du har A9 propeller, så får du samme effekt om du reduserer størrelsen på de. Langt billigere og enklere.

 

Men jeg reagerer på at du hat A9 propeller. Disse er utelukkende laget for bensin, mens B serien er for diesel. B har 3 blader på begge propellene, mens A har 4 og 3.

 

Det er liten forskjell mellom syrefast og aluminium. Syrefast tåler mer, men kan også skade drevet mer om du kjører på. Aluminium er mykere, ruere og billigere. Stål anbefales av VP for båter over 30 knop (noe din ikke har). Jeg ville heller ha kjørt på B serien.

Link to post
Share on other sites

Men jeg reagerer på at du hat A9 propeller. Disse er utelukkende laget for bensin, mens B serien er for diesel. B har 3 blader på begge propellene, mens A har 4 og 3.

Har du ikke byttet om på A og B i teksten din? Med unntak av et par KAD motorer skal vel alle dieselmotorene fra Volvo ha A-propeller mens bensinmotorene skal ha B-propeller.

 

Min AQAD 31 har en utveksling på ca. 2,4 (husker ikke eksakt desimalen) og har A6-propeller.

 

Forøvrig synes jeg båten med den motorinstallasjonen gjør lav fart på topp. 27 fot, 3,5 tonn og 310 hk skulle vel tilsi mere fart? Selv min båt, 25 fot 2,5 tonn, 130 hk, gjør samme farten.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er max turtall du kan få på motoren din, og hva foreskriver produsenten som max turtall? Men lavere utveksling i drevet gjør at du kan ha mindre propeller (roterer fortere). Men siden du har A9 propeller, så får du samme effekt om du reduserer størrelsen på de. Langt billigere og enklere.

 

Jo, men her oppnår man så vidt jeg kan se maks turtall på motoren, slik at å redusere propstørrelsen bare vi føre til overvarving

 

Men jeg reagerer på at du hat A9 propeller. Disse er utelukkende laget for bensin, mens B serien er for diesel. B har 3 blader på begge propellene, mens A har 4 og 3.

 

A propeller er beregnet for diesel, B for bensin og KAD.

 

Det er liten forskjell mellom syrefast og aluminium. Syrefast tåler mer, men kan også skade drevet mer om du kjører på. Aluminium er mykere, ruere og billigere. Stål anbefales av VP for båter over 30 knop (noe din ikke har). Jeg ville heller ha kjørt på B serien.

 

Du må regne med å gå ned en størrelse på rustfrie propeller. Med dreiemomentet på din motor, bør du ned på 1,78 utveksling minst. Da vil du sannsynligvis ende opp med A5 eller A6 propeller, og få et par - tre knop mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...