Jump to content

Yamaha 200 problemer..


Sweedo

Recommended Posts

skreiv inn her tideligere i år angående undervannshuset til en yamaha 200hk..

Problemet var at pinionen(den minste) myste ei tann. tanna sette seg fast i dog'en og det var metallspon over alt..

Eg har bytta alle lager i uv huset,vaska huset grundig og skiftet pinionen og satt det i saman..

I dag var eg sta å skulle prøvekøyre motoren, den starta som den skulle og eg køyrte på lavt turtall utover i ca5min då eg skulle gje på litt og få båten i plan ville den ikkje opp i turtall.

Den kom ikkje over 1900 omdreininger..

Tankane kom sjølvsagt fort på om det er motstand i giret som gjer dette,men eg er usikker fordi den starta greit og den gjekk greit i gir, hadde det vore motstand i giret ville det vel vore på lave turtall ein merkar dette når motoren ikkje har noko kraft? Vi tok av hetta på motoren og rusa den manuelt og då var det ikkje noko problem med turtallet,prøvde å køyre rpm manuelt når vi køyrte og men det var det samme.

den hørtes ut som ein moped i motebakke..

Var det feil av meg å skifte kun det eine drevet?

Er det sannsynelig at motstanden blir større når turtallet økes?

 

Finnen på uv huset blei sveisa på igjenn etter prekkdannelser i samme operasjon,og det var treigt å få inn innmaten i girhuset, eg sjekka om det var tungt å dreie på akslingen etter at alt var montert og det gjekk heilt fint..

 

er det øydelagt?

Er det andre grunner til dette?

Eg har ikkje gjort noke med motoren sia eg tok av uv huset, den gjekk som ei kule før..

 

Oscar

Link to post

prøvde å køyre rpm manuelt når vi køyrte og men det var det samme.

Sier du her at du gav gass uten gasswire mens du kjørte?

og det gikk greit?

 

eller fikk du bare 1900 omdr da også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kjenner ikke Yamaha, men har akkurat overhalt et girhus til en Mercury, der måtte en passe på diverse klaringer, og eventuelt legge til/fjerne skims på alle lager.

 

Måtte sjekke høyden på pinion drevet, for høyt og det blir formye klaring imellom dreva, for lavt og klaring blir forliten som igjen fører til havari .

Deretter måtte jeg sjekke dybden på forrover drevet ( må ha rett klaring )

Repitere dette på revers giret ....

 

Tilslutt presse på det koniske lagret på driv akslingen, formye press her gir økt slitasje og friksjon .

 

Regner med at Yamaha har tilsvarede justering muligheter, for at ei girkasse skal holde må de forsellige drevene ha riktig grep i hverandre, blir de for tette blir det økt slitasje/friksjon, for slarkete blir det feil inngrep og økt slitasje .

 

Det er vel også en uskrevet regel om å bytta ALLE drev som er i inngrep med hverandre, det slitte drevet vi prøve å tilpasse de nye drevene til seg selv ( økt slitasje ) .

 

Prøvde du å rotere drivakslingen FØR du monterte undervannshuset ??, hvordan gikk det da ??

 

Arne Kjetil

Link to post

propellen er den samme, spaceren frammfor propellen mot huset hadde ein skade,så vi rettet den opp i ein dreiebenk, propellen hadde laget eit skeivt spor i spaceren så det var kast i propellen, vi dreia det vekk,og lagde eit spor som passa akkurat inn i navet..

trur du propellen kiler deg mot godset i huset under turtalls økningen?

kan ta av og sjekke i morgen..

Er det greit å skifte kun en av dei 3 dreva i giret?

 

oscar

Link to post

Er det greit å skifte kun en av dei 3 dreva i giret?

oscar

Det tror jeg du fikk svar på i innlegget over her :wink:

 

 

QUOTE(Droll @ 19.08.06 22:17)

Det er vel også en uskrevet regel om å bytta ALLE drev som er i inngrep med hverandre, det slitte drevet vi prøve å tilpasse de nye drevene til seg selv ( økt slitasje ) .

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...