Sweedo Startet 19.August.2006 Del på Facebook Startet 19.August.2006 skreiv inn her tideligere i år angående undervannshuset til en yamaha 200hk.. Problemet var at pinionen(den minste) myste ei tann. tanna sette seg fast i dog'en og det var metallspon over alt.. Eg har bytta alle lager i uv huset,vaska huset grundig og skiftet pinionen og satt det i saman.. I dag var eg sta å skulle prøvekøyre motoren, den starta som den skulle og eg køyrte på lavt turtall utover i ca5min då eg skulle gje på litt og få båten i plan ville den ikkje opp i turtall. Den kom ikkje over 1900 omdreininger.. Tankane kom sjølvsagt fort på om det er motstand i giret som gjer dette,men eg er usikker fordi den starta greit og den gjekk greit i gir, hadde det vore motstand i giret ville det vel vore på lave turtall ein merkar dette når motoren ikkje har noko kraft? Vi tok av hetta på motoren og rusa den manuelt og då var det ikkje noko problem med turtallet,prøvde å køyre rpm manuelt når vi køyrte og men det var det samme. den hørtes ut som ein moped i motebakke.. Var det feil av meg å skifte kun det eine drevet? Er det sannsynelig at motstanden blir større når turtallet økes? Finnen på uv huset blei sveisa på igjenn etter prekkdannelser i samme operasjon,og det var treigt å få inn innmaten i girhuset, eg sjekka om det var tungt å dreie på akslingen etter at alt var montert og det gjekk heilt fint.. er det øydelagt? Er det andre grunner til dette? Eg har ikkje gjort noke med motoren sia eg tok av uv huset, den gjekk som ei kule før.. Oscar Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 prøvde å køyre rpm manuelt når vi køyrte og men det var det samme. Sier du her at du gav gass uten gasswire mens du kjørte?og det gikk greit? eller fikk du bare 1900 omdr da også? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sweedo Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 Ja eg kjørte og kompisen min gav gass manuelt.. fremdeles ikkje over 1900.. hørtes ut som en moped i motebakke, sjekket plugger, bensin og luft tilførsel og jording på motoren og det var greit.. Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 samme propell også. . . .? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Kjenner ikke Yamaha, men har akkurat overhalt et girhus til en Mercury, der måtte en passe på diverse klaringer, og eventuelt legge til/fjerne skims på alle lager. Måtte sjekke høyden på pinion drevet, for høyt og det blir formye klaring imellom dreva, for lavt og klaring blir forliten som igjen fører til havari . Deretter måtte jeg sjekke dybden på forrover drevet ( må ha rett klaring ) Repitere dette på revers giret .... Tilslutt presse på det koniske lagret på driv akslingen, formye press her gir økt slitasje og friksjon . Regner med at Yamaha har tilsvarede justering muligheter, for at ei girkasse skal holde må de forsellige drevene ha riktig grep i hverandre, blir de for tette blir det økt slitasje/friksjon, for slarkete blir det feil inngrep og økt slitasje . Det er vel også en uskrevet regel om å bytta ALLE drev som er i inngrep med hverandre, det slitte drevet vi prøve å tilpasse de nye drevene til seg selv ( økt slitasje ) . Prøvde du å rotere drivakslingen FØR du monterte undervannshuset ??, hvordan gikk det da ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sweedo Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 propellen er den samme, spaceren frammfor propellen mot huset hadde ein skade,så vi rettet den opp i ein dreiebenk, propellen hadde laget eit skeivt spor i spaceren så det var kast i propellen, vi dreia det vekk,og lagde eit spor som passa akkurat inn i navet.. trur du propellen kiler deg mot godset i huset under turtalls økningen? kan ta av og sjekke i morgen.. Er det greit å skifte kun en av dei 3 dreva i giret? oscar Sitér dette innlegget Link to post
Sweedo Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) Der var litt motstand i drivakslingen men det skal det vel vere? motstanden var jevn. det var før det var montert ja Redigert 19.August.2006 av Sweedo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Er det greit å skifte kun en av dei 3 dreva i giret? oscar Det tror jeg du fikk svar på i innlegget over her QUOTE(Droll @ 19.08.06 22:17) Det er vel også en uskrevet regel om å bytta ALLE drev som er i inngrep med hverandre, det slitte drevet vi prøve å tilpasse de nye drevene til seg selv ( økt slitasje ) . Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Ja, hele drevet må shimses opp på nytt... kommer tilbake mandag..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Sweedo Svart 20.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2006 blir sikkert billigere å kjøpe eit brukt uvhus.. har eit på hånd til 8lapper komlett,er vel like greit å bite i det sure eplet å investere i det.. Oscar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.