Suzuki Startet 19.August.2006 Del på Facebook Startet 19.August.2006 sitter å glaner på sånne nødlys,som er beregnet til å f.eks feste i livbøye som pælmes overbord i MOB situasjon. De aller fleste av disse er beregnet på at de skal monteres opp-ned,og ved MOB kastes de på sjøen, batteriene faller ned og lampa tennes. Finns det noen typer med " sikringstau" eller "uttrekksplint" av noe slag ?. Til montering på pulpit er en type som aktiveres ved at utløser lina trekkes ut,mye bedre.. Anyone ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 En slik, som du beskriver, har jeg. Når denne taes utfra stativ (festes i pushpit), tennes lyset. Har enda ikke fått tid til å montere den. Skal se nærmere på den neste gang jeg ser den...... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Finns det noen typer med " sikringstau" eller "uttrekksplint" av noe slag ?. Til montering på pulpit er en type som aktiveres ved at utløser lina trekkes ut,mye bedre.. Anyone ? Suzuki Jeg har også en sånn som aktiviseres ved at den vendes "riktig" vei. Fra mitt ståsted er det et genialt produkt. Ingen utvendige deler som kan gå i stykker. Funkjsonssjekk gjort på 2 sekunder. Tør jeg spørre hva du mener vil være fordelaktig med en "splint" eller bryter? I tilfelle av en bryter/sikring måtte det være konstruert slik at den tente når lykta ble tatt ut av holderen. Hvis ikke er vel sjansen stor for at den endte opp i sjøen med splinten i? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Denne billigvarianten som jeg har sett, hadde en kvikksølvbryter som automatbryter. Vet faktisk ikke om det er helt lovlig... Kjenner ikke til alternative ferdigprodukter, men dersom du skal fikse noe selv (ombygging) så kan du bruke en reedkontakt som ÅPNER ved magnetpåvirkning og lage deg en MOB-lyktholder med en sterk magnet på tilsvarende plass i holderen. Burde gi mulighet til å lage noe som holder i det marine miljø ute på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) Var på en båt i sommer som hadde MOB-lys med rele og magnet med klips. Aner ikke om den var kjøpt eller selvbygg, men jeg har en mistanke om det siste. Uansett så virket den. Redigert 19.August.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Ombord på større båter har vi en livbøye som er festet med tau til en MOB bøye som snur seg i vannet, og tennes. Hva slags bryter vet jeg ikke, men den tennes i det den blir snudd 180°. Livbøya hiver du overbord, og lys-bøya følger da med! Dette er noe du kan montere på pulpit, men hvor du får tak i det vet jeg ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2006 Jeg har også en sånn som aktiviseres ved at den vendes "riktig" vei. Fra mitt ståsted er det et genialt produkt. Ingen utvendige deler som kan gå i stykker. Funkjsonssjekk gjort på 2 sekunder. Tør jeg spørre hva du mener vil være fordelaktig med en "splint" eller bryter? Lang historie. Men disse somsnus "opp-ned" er jeg altså ikke på jakt etter Denne billigvarianten som jeg har sett, hadde en kvikksølvbryter som automatbryter. Vet faktisk ikke om det er helt lovlig... Kjenner ikke til alternative ferdigprodukter, men dersom du skal fikse noe selv (ombygging) så kan du bruke en reedkontakt som ÅPNER ved magnetpåvirkning og lage deg en MOB-lyktholder med en sterk magnet på tilsvarende plass i holderen. Burde gi mulighet til å lage noe som holder i det marine miljø ute på dekk. Magnet og reed kontakt ville gi noe i nærheten av det jeg tenkte på i funksjonalitet ja. Smart.. Var på en båt i sommer som hadde MOB-lys med rele og magnet med klips. Aner ikke om den var kjøpt eller selvbygg, men jeg har en mistanke om det siste. Uansett så virket den. Og det er jo det viktigste. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 1.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Tør jeg spørre hva du mener vil være fordelaktig med en "splint" eller bryter? Du har ikke et guttebarn på 2-3 år du vel ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 ...............batteriene faller ned og lampa tennes. Suzuki i dom jag haft er det inget batteri som faller ned........bara för ordningsensskull. batterierna sitter fast.........exakt hur mekanismen ser ut inuti vet jag ikke.....men det låter som om det er en liten stålkule som faller ned o 'kortsluter'! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Har tro på sånne til å sette på redningsvesten: eller henge på armen: (den første er sikkert den greieste - lett å pille av en klump på armen som henger seg opp i alt mulig). Begge tilgjengelige hos Seatronic Jeg har lys i redningsvesten. Lyset er 'inni' så lenge vesten ikke er blåst opp. Mitt må tennes manuelt med bryter. Skal skaffe meg noen av de automatiske til vestene i båten. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Har handla meg en sånn en: Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Har tro på sånne til å sette på redningsvesten: Disse brukte vi når jeg var i sjøforsvaret. de er helt elendige. greit de lyser bra men de går fort i stykker. tåler ikke slag eller lignende. vi hadde en mob øvelse en gang og han som skulle hoppe i vannet gle og datt på dekk også datt han utti. så vi gikk fra øvelse til en reel mob... lampa knuste når han traff dekket... god at han hadde ekstra lys med seg, for det er ikke lett å se noe i svarte natta... og kjangsen for at du faller å ødelegger deg før du går i vannet er veldig stor så sats på en annen løsning. annbefalles... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 i tillegg til lys, bør hver enkelt vest, iallefall til voksne være utstyrt med et " knekklys" i en hyssing. Dette må selvsagt aktiveres manuelt, men det koster lite og virker alltid. Ikke tar det plass heller. Jeg har stappa mine inni vesten, sammen med utløsemekanismen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 God ide Suzuki. Jeg har et dusin Cyalume liggende i båten. Skal selvsagt henge en i hver vest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.