Jump to content

MD17D, oljeforbruk på tomgang.

Philonica III

Recommended Posts

Har en MD17D som jeg renoverte i fjor. Skiftet stempelfjærer toppakninger og ventiltettinger. Har fungert helt fint til nå i det siste. Har ikke brukt olje i det hele tatt. Den ryker blått på tomgang eller når jeg dorger, ser også oljefilm på vannet. Men på turtall ryker det ikke. Er også sikker på at stempelfjærene sitter riktig veg. Hva kan ha skjedd? :confused:

Reidar

Ja den bruker olje og det er mye olje i luftfilteret, hva kan det komme av? Kan en av toppakningene være gått? Blokka er delt i tre på denne motoren. Ved og løsne på eksosmanifoilen -kan jeg finne ut hvilke sylinder som skaper problemer, åpningen i eksosmanifoilen fra en av toppene vil vel kanskje ha et feitere belegg når den blåser ut olje for det ligger igjen på vannet? Håper dere skjønner spørsmålet. (dumt og bytte alle toppakningene dersom jeg kan lokalisere hvilken av dem som er ryke)

Reidar

Redigert av Philonica (see edit history)

Er ikke 100% sikker på hvordan arrangementet er på en MD17, men hvis luftfilteret er fullt av olje er det kanskje nærliggende å tro at dette kommer fra ventildekselet (regner med at lufting fra ventildekselet er ført inn i luftfilteret). I så fall kan det kanskje være et problem med en av ventiltetningene? Kan motoren startes uten at ventildeksel er på? (evt. dekke til reg. kjede med egnet remedie). Hvis du tørker av litt på forhånd er det kanskje mulig å se en lekkasje her?

Har motoren eit eller tre luftfilter? Viss du har slange for veivhusventilasjon, koble denne av og køyr motoren med slangen oppi ei tom lita bøtte. Då vil du iallefall finne ut om du har for høgt trykk nede i veihuset. Viss du har ein sylinder som er svakare enn dei andre vil du fort høyre dette ved å løyse eit og eit dyserøyr i slengen.

Har motoren eit eller tre luftfilter? Viss du har slange for veivhusventilasjon, koble denne av og køyr motoren med slangen oppi ei tom lita bøtte. Då vil du iallefall finne ut om du har for høgt trykk nede i veihuset. Viss du har ein sylinder som er svakare enn dei andre vil du fort høyre dette ved å løyse eit og eit dyserøyr i slengen.

Motoren har tre luftfilter. Kjørte motoren nettop med slangen hengende løst og det kom noen få dråper olje. Hvor mye skal det komme for en kan si det er for høgt trykk og hva kan årsaken være?

Alle sylindre reagerer likt i mine ører når jeg kobler av et og et dyserør

Reidar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...