Jump to content

Løsne Mercruiser utenbordsdrev


Smiley

Recommended Posts

Sliter med å få løs Mercruiser-drevet mitt. Virker som (er vel egentlig sikker) at det står i gir. Problemet er at jeg er ikke kar om å få det ut av gir heller. Ser for meg ut til at drevet har hydralisk giring(??). Må jeg starte opp for å ha noen mulighet til å løse dette? Demonteringen av drevet er 1. ledd i å ta ut en motor jeg ikke kjenner tilstanden til.

Drevet er av noe eldre årgang.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Regner med at alt er skrudd løs.

Alpha drevene MÅ stå i forovergear for å få av drevet.

 

Ofte irrer drevet fast rundt de 6 boltene det er satt fast på. Spray med rustløser og la stå noen timer. Bruk trekiler og slå det av forsiktig.

 

Mange ganger er motor dårlig "linet" opp slik at motoren kniper på drevakslingen. Hvis ikke akslingen er rustet fast i medbringerplata så bør det gå an å få den av med kiler.

 

Det hender at mellomlageret(gimballager), akslingen har rustet irret sammen i en suppe inne i transomplata. Hvis man ikke får slått det fra hverandre ved hjelp av varme, må drevakslingen kappes innvendig og slås ut innenifra.....

 

Har du av drevet hvert år oppdager du feil før det går så langt som dette :-)

Link to post
Share on other sites

Drevet står nok i gir ja, men om det er forover eller bakover aner jeg ikke. (Ikke tilkoplet noen kontrollboks). Har fått drevet ut ca. 3 cm ved hjelp av trekiler, men der stopper det også. Ser ut som det er i giroverføringen bak, oppunder drevet det henger (sporet står skrått, og ikke rett). Vet ikke hvor lenge det er siden sist drevet har vært tatt av. Får lyst å fyre vinkelsliperen, men har planer om å forsøke å selge motor /drev "på rot". Må bare være sikker på at det kan demonteres på en ordentlig måte.......

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Det er bare det at gearwire`n gikk til en dings som likner mest på noe hydraulisk system. Ingen fysiske overganger derifra igjen, bare 2 slanger. Fant dog en annen wire som bare var bindt fast nede i motorrommet som jeg mistengte også kunne gå til gir /drev. Men den fikk jeg ikke rikket på.

Stikker og prøver å ta etpar bilder nå, litt lettere å se problemet.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Det du har tatt bilde av er restene etter den eletroniske switchen som kutter tenningen et micosekund ved gearing. Fra denne bryteren skal det gå en ny wire ned til drevet. Jeg ser at denne wiren er borte. Det høres ut som den wiren du har funnet i motorrummet er denne wiren. Dersom du følger den wiren du har funnet skal den gå gjennom transormen under akselen til drevet. Jeg ser det er en del rust i motorrommet, så det kan være at denne wiren har satt seg. Kanskje det går med rustløser i noen timer/dager. Ellers kan du kappe wiren nede ved drevet, og deretter prøve å vri armen utenfra. Sporet må stå i lengderetning for å få av drevet.

 

Lykke til.

Redigert av Østlendingen (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært turen innom og prøvet litt igjen. Er nå sikker på at bevegelsen ikke blir stoppet i wirer`n. Når jeg drar/dytter i denne hører jeg at den forsøker å bevege "ting" i drevet. For dog ikke stort mer enn ca. 1 cm bevegelse ut av det.

Kommer derfor med en ny teori: Jeg har ett hull i undervannshuset som forrige eier fikk slått ved grunnstøting i fjor. Dette har stått åpent for vær og vind siden. Kan dette være årsak til at noe har "satt seg" i den enden? Vil det i så fall være en idè å forsøke å skru av selve undervannshuset først? Hvordan bør jeg i så fall gå frem, så det var 4 muttere (2 over foran og 2 under bak). Er det bare å få løs disse, eller er det litt mer hokus-pokus?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Skal bare være å løsne de 4 boltene, men den kan sitte godt fast. Få tak i en gummiklubbe med sand (Biltema har slike). Disse kan du banke forsiktig med uten at de skader hverken lakk eller metall.

 

Du siser du hører at noe leer seg i drevet. Husk at det må relativt stor kraft til for å endre gir. Dette er ikke noe du gjør ved å bare nappe i vaieren med fingrene. Koble det sammen og bruk girspaken til dette formålet.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg litt mer å gå ut i fra. Lakken /metallet i undervannshuset har liten/ingen verdi her, så veldig forsiktig trenger jeg ikke være. Men satser allikevel på gummiklubbe jeg.

Når det gjelder girveksler og spak så er problemet at jeg ikke har noen. Men jeg halte og dro allt jeg var mann om i kabelen. Problemet er selvfølgelig i tillegg innfestingen av denne i den enden jeg drar.......

 

Men, så er spørsmålet; løser jeg noe problem om jag får av undervannshuset mon tro?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det blir bedre ved å ta av undervannshuset. Hvis jeg ikke tar helt feil ser du den armen til gearet dersom du titter på høyre side bakfra under drevet. Dersom viren går lett kan du evt. klare å vri den med en skrutrekker utenfra. Det er som sagt veldig viktig dette sporet står i legderetningen får å få av drevet. Dersom denne står riktig men fortsatt ikke får av drevet kan det hende at motor har feil vinkel i forhold til akselen til drevet. Da kan du evt løsne moterfester i forkant på motor og bruke en jekk eller talje for å prøve å heve eller senke motor i forkant slik at vinkel blir riktig. Dersom denne vinkelen er bare litt feil vil det være vanskelig å løsne drevet.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Men, så er spørsmålet; løser jeg noe problem om jag får av undervannshuset mon tro?

Jeg tror ikke det. Selve giringen sitter i toppen av drevet, i undervannshuset har du bare impeller og en utveksling. Tror du har mer muligheteter for å "vri" det til mens undervannshuset sitter på og du kan vri på propellen. Husker ikke helt, men det kan hende du kommer lettere til girarmen som kommer inn på undersiden av drevet når du tar av undervannshuset. Du skal kunne se denne armen når alt er skrudd sammen. Ta en kikk og se om det hjelper med å ta av huset. Uansett, så kan det være kjekt å bytte impeller, og da må det av :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den letteste måten å løsne drevet på er å ta av mutterne. (kan være greit å stette en tamp i "løfteøyet" på toppen av drevet og til båten å drevet ikke faller så langt hvis det løsner litt for mye og for fort;-)) Sett så en treblokk mellom toppen av drevet og nedre kant av bellhousing. Trim drevet utover, og drevet skal løsne.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg sliter litt med å løsne mitt Bravo II drev. Er det noen som har noen tips?

 

Etter å løsnet de 6 mutterene vil den bare 8-10mm ut og så stopper den. Er det noe jeg har glemt eller må den stå i gir (det prøvde jeg selvfølgelig ikke). Ellers er det ene mutterskiven skrudd fast (med en nøkkel jeg ikke har):

skrue.jpg

 

Må også denne av (ser ikke ut som den holder igjen noe).

Link to post
Share on other sites

Løsne trimsylindre. De 6 mutterne. Plata du viser til trenger du ikke ta av. Giret skal stå i fri (i motsetning til Alpha).

Legg trekilen mellom bellhousing og drev. Dra drevet ut manuellt ved å vippe det opp.

Takk for tilbakemeldinger begge to.

 

Jeg har akkurat vært nede i marinaen og gjort et nytt mislykket forsøk, og jeg føler meg nå en smule evneveik :rolleyes:

 

Whistler: Med "trekilen", mener du en spesielt formet kile? Jeg fant en trekile liggende og prøvde å utvide sprekken øverst samtidig som jeg løftet drevet. Men den vil ikke ut mer en rundt 10mm.

Link to post
Share on other sites

Livet som amatørmekaniker er ikke alltid så lett. I dag var tredje dagen jeg sto og vekselsvis trakk og forbante drevdriten. Heldigvis var det en mekaniker som forbarmet seg over min hjelpesløshet (tilfeldigvis samme fyren som overtalte meg til å ta all service selv :lol: ). Vi måtte til slutt bruke rå makt og diverse metallverktøy i sprekken (det ble noen litt urovekkende merker i godset) for å få den av.

Den hjelpsome mannen mente det skyldes at motoren klemte rundt akslingen som kommer inn fra drevet. Så jeg burde få rettet opp motoren til våren. Men det mente han jeg kunne få til selv. Med tanke på mine nåværende suksessgrad er jeg litt tvilende.

 

Ellers har det tatt meg neste 3 fulle arbeidsdager å ta service selv på motor og drev (en god del har vært kjøring fram og tilbake for å få rett deler/filtre mm.). Noe sier meg at jeg ikke bør si opp jobben som tastatutrykker med det første. :crazy:

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...