opus Startet 21.August.2006 Del på Facebook Startet 21.August.2006 Hei Folkens ! Da røyk gassvaieren til innenbords Yanmar 7,5HK , på seilern i helgen. Klarte komme meg hjem,ved å justere opp tomgangen litt, og leke manuell maskinist i motorrommet Men, så var det problemet da: Vaieren er røket/knekt i "pressen" til stålstangen i enden mot Gasshendel. Kan jeg bare trekke ut vaieren ut gjennom strømpa, og ut av motorrommet. Dytte ny vaier med stålstenger i hver ende, inn i den gamle strømpa ? Altså slippe styret med å fjerne gamle strømpa, og montere ny strømpe med vaier? Er vanskelig komme til de fastskrudde klemmene i motorrommet. Usikker på om stålstengene går inn i strømpa ? Hm..si litt om fremgangsmåte: Ikke trekke ut vaier, hekt på den nye i den gamle etc, om det er noen gode tips. På forhånd takk, hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 Skift hele greia ... blir bare halvgodt med alternativet. - Kjøp ny kontrollkabel med strømpe. - Demonter i maskin og kontrollboks - Tape ny kabel og gammel sammen (mye tape, og lag skarpe kanter "runde" med tape), og trekk fra den andre enden intil den nye kabelen er oppe/nede. - Monter ny kabel på motor og kontrollboks (juster om nødvendig). Så har du et godt nytt opplegg som ikke koster mye, men som gir deg fred i sjelen når du tenker på det. Jeg skiftet to av mine kabler sist helg på denne måten, og hadde ikke vurdert alternativet son du vurderer .... men da er mine kabler til flybridgen 24 fot..... og noe Æ#¤%/* trekke opp. Går ut ifra at ditt opplegg kansje er litt lettere å jobbe med.. Lykke til Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
skage Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 Helt enig, bytt til komplett nytt, om noen år har muligens den gammle strømpa ødelagt den nye wiren, nytt er nytt, koster deg noen lapper ekstra og 2 timer max, lykke til. Men man får da også kjøpt ny wire som kan benyttes i gammel strømpe. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 21.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2006 (redigert) Hei ! Takk for svar Helt enig i nytt er nytt. He-he, problemet er ikke kronene/hundrelappene, men heller det å komme til klemmene som fester strømpa baki motorrommet. Er så trangt at må evt demontere mye av byssa/motorkasse, for å komme til så langt tilbake. Derfor lurer jeg på om kan bytte bare ,vaieren med de påpressede stålstengene på hver side, om det går dytte den ene stålstangen gjennom strømpa? (Om jeg får tak i eksakt lik lengde). Har tenkt forsøke handle Seasea på Rud og evt Maritim på Slependen. Skage, du nevner at kan få kjøpt kun ny vaier, evt hvor ? Mine gass/girvaiere er knallrøde? Merke? Hilsen Opus Redigert 21.August.2006 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 Rød strømpe er sikkert Morse sine .... jeg betalte £15 for hver av mine 24 fot lange her borte. Du trenger sikkert ikke å demontere, men løsne da disse har spor som de passer inn i. Lengden er skrevet en eller annen plass på strømpen. Kan ikke si noe om bare vaier, men så vidt jeg kan se her borte kan jeg ikke få kjøpt vaier, med løse stag som jeg kan feste selv ... dessuten har jeg ikke utstyr til å presse stagene fast nok på vaieren.... kanskje dere har noe i Norge... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.