Jon-Kåre Startet 21.August.2006 Link til dette innlegget Startet 21.August.2006 Da jeg må ha "ny" motor og båtmotor ikke er aktuelt grunnet pris lurer jeg på om noen vet om noen diesler som egner seg til marinisering. - Må være 4 sylindret grunnet plassen - Ytelse 100hk+ - Selvsagt lettest mulig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hva med Ford 2.5 liter (FSD425?) , 130hk med turbo. Lancing Marine har vel iallefall masse deler til de motorene såvidt jeg har forstått Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Vet noen hvilken bilmodeller denne står i?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Cirkeline Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Transit diesel etter det jeg husker. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Gamle Kings Maskin hadde en oversikt over vilke motorer som var egnet til marinisering og hva som trengtes av utstyr. I tilegg ble det gitt en prinsippskisse over "mariniseringen's hemligheter". Fikk denne selv for en del år siden. Ligger en plass i "arkivet" . Hvet jeg har den, men ikke nøyaktig hvor Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Båtvenn Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Eit anna alternativ kan vera Iveco motor type 8140.27S, med turbo yter denne 103 HK ved 3800 o/min, dreiemoment 23,7 kpm ved 2000 o/min. Motor frå Iveco Daily ca midt på -90 tallet, Har sett denne i marinisert utgåve, usikker på leverandør av marinisering. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Sjekk hos http://www.kdtrading.no Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Eit anna alternativ kan vera Iveco motor type 8140.27S, med turbo yter denne 103 HK ved 3800 o/min, dreiemoment 23,7 kpm ved 2000 o/min. Motor frå Iveco Daily ca midt på -90 tallet, Har sett denne i marinisert utgåve, usikker på leverandør av marinisering. Mener jeg har hvert borti denne tilsalgs på finn uten at jeg direkte har betet meg merke i den. Det dumme for meg som ikke vet alverden om motor er at det sjelden står hk/kw i annonsene så da surfer jeg bare forbi så flott at du skriver info om motoren. Eller så mener jeg at jeg har det jeg trenger for å marinisere untatt eksosmanifoil og overgang til svinghjulskåpen. Fint om noen tar seg bryet med å stille litt kritiske spørsmål og så fremt de kan begrunnes og ikke blir fremsatt på synsing Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 31.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 et spørsmål som dukker opp når jeg ser på motorer?. Ser jo at det finnes turboladete motorer med volum helt ned i 1,6l med 90 hk. Hva vil være bakdelen med en slik motor?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Turtallet blir vel forholsvis høyt for å nå effekten. Motorstyringen blir mer komplisert. Ellers så snakket jeg med en som hentet seg en Audi-motor på hogger'n og mariniserte den. Resultatet ble helt topp. Når det gjelder slike mer 'avanserte' motorer, er det nødvendig å plukke med seg tenningslås, computer og ledningsnett. Motoren kan tro at den er stjålet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Ellers så snakket jeg med en som hentet seg en Audi-motor på hogger'n og mariniserte den. Har du noen mere info om denne motoren? Vet du hva han måtte betale? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Nei, jeg har ikke mer informasjon. Når det gjelder priser for denslags, vil jeg tro at man kommer langt for mellom 20- og 30 000. Minge og andre selger brukte USA-diesler i ovennevnte prisområde. En slik motor blir vel for stor for deg selv om lengden ikke er mye lenger enn en firesylindret motor. En kompis hadde en slik motor stående ved siden av en gammel Perkins firer. Det var ikke store forskjellen på høyde og lengde. V8-eren var en del bredere, men ikke vanvittig mye det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 den lilla Volskwagen dieseln 55 hk (den ursprungliga golfdieseln) har jag oxo lest om en del som marinert, flåt marinesert Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 31.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Blir litt for lite med 55hk tror jeg bør nærme meg hundre og gjerne litt til Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 sorry Jonkare leste ikke ditt förste inlegg......da får du kopple på turbo, laddluftkjöling o elektronisk insprutning + chiptrimning......så kommer man vel opp i en 160-170hk med samme motorblokk..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Turtallet blir vel forholsvis høyt for å nå effekten. Motorstyringen blir mer komplisert. Ellers så snakket jeg med en som hentet seg en Audi-motor på hogger'n og mariniserte den. Resultatet ble helt topp. Når det gjelder slike mer 'avanserte' motorer, er det nødvendig å plukke med seg tenningslås, computer og ledningsnett. Motoren kan tro at den er stjålet. Og med turtallet også varmen fra turboen. Dette med å sette bilelektronikk i båten er jeg litt skeptisk til med mindre man får dette 100% tett. saltvannsmiljø er tøft for elektronikken. OG bilboksene har ikke mer enn en liten gummipakning mellom skallene for å holde fukt ute Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 (redigert) Toyota HiAce 2L2 motoren skal være en grei kandidat. SeaToy i Finland har mariniserings utstyr til denne, og mye annet også. Har selv lyst til å prøve meg på 2L2 motoren. På høggern kan du få denne motoren for alt fra 5000,- og oppover. Se SeaToy link Denne motoren finnes i flere utgaver, fra 79 hk til 102 hk m/turbo. Mvh, Are Redigert 31.August.2006 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 (redigert) Må innrømme at Toyota Hiace motoren står høyt i kurs hos meg, den på 102hk da. Mener at jeg har det meste som skal til for å marinisere da jeg tar dette av den gamle motoren som er en 3,0l toyota dyna Redigert 31.August.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Teerex Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 (redigert) En av de bedre og mere slitesterke dieselmotorer er jo uten tvil PSA's (Citroen/Peugeot) velkjente 2,1 liter som står i millioner av biler verden over, både i personbiler og kassebiler. Den yter 110 hk og finnes både med mekanisk og elektronisk dieselpumpe. Sistnevnte kan chiptrimmes til 135 hk. Den ble vel produsert fra ca 1990 og fram til ca 2000 da HDi overtok. Vet ikke om jeg er inhabil siden jeg har en av hver sort, men de står foreløpig under panseret og ikke under dekk Redigert 31.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 tror det er den motorn som teerex anbefaler som er grunden til VP MD21 her kan du kjöpe marinesering deler www.rodahl.se eller fra vetus Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 1.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Den yter 110 hk og finnes både med mekanisk og elektronisk dieselpumpe. Sistnevnte kan chiptrimmes til 135 hk. Den ble vel produsert fra ca 1990 og fram til ca 2000 da HDi overtok. Mener vi her at frem til år 2000 er det med mekanisk diselpumpe og etter med elektronisk styrt pumpe? Er litt skeptisk til for mye leamikk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Teerex Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) Mener vi her at frem til år 2000 er det med mekanisk diselpumpe og etter med elektronisk styrt pumpe? Er litt skeptisk til for mye leamikk Nei, fra ca 1990 til 1995 mekanisk, og 1996 til 2000 elektronisk (Lucas Epic) Litt mere dreiemoment i den siste versjonen originalt. Etter ca 2000 er det Hdi som er common rail og mindre sylindervolum. De tar jo 110 hk ut av 1,6 literen nå. Redigert 1.September.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Noen som vet når Ford FSD kom med elektronisk styrt pumpe? Er på jakt etter en slik motor til å ha i båten men vil ha en med mekanisk pumpe. Lettere å ha med å gjøre da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hebbe Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 I min båt står det en Ford på 1,8 l (60 hk uten turbo). Dette er den samme motor som ble levert i Ford Sierra, Ford Mondeo, Ford Eskort o.s.v. Jeg vat at min motor ble kjøpt ny i England og impotert derifra i 1996. Motoren ble så marinisert (rørmarinisering) og puttet ned i min båt. Nå 10 år etter går denne like bra. Så muligheten for å lykkes med et slik stunt er til stede, tror det handler mye om å ikke få tak i en motor som ikke er ihjelkjørt i utgangspunktet. Legger ved et bilde av min "hjemmemariniserte motor"... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Skipper Worse Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) Transit hadde elektronisk pumpe fra 1995 av Redigert 1.September.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.