Jump to content

Marinisering, hvilke motorer egner seg?

Jon-Kåre

Recommended Posts

Da jeg må ha "ny" motor og båtmotor ikke er aktuelt grunnet pris lurer jeg på om noen vet om noen diesler som egner seg til marinisering.

- Må være 4 sylindret grunnet plassen

- Ytelse 100hk+

- Selvsagt lettest mulig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hva med Ford 2.5 liter (FSD425?) , 130hk med turbo. Lancing Marine har vel iallefall masse deler til de motorene såvidt jeg har forstått

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vet noen hvilken bilmodeller denne står i??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Gamle Kings Maskin hadde en oversikt over vilke motorer som var egnet til marinisering og hva som trengtes av utstyr. I tilegg ble det gitt en prinsippskisse over "mariniseringen's hemligheter".

Fikk denne selv for en del år siden. Ligger en plass i "arkivet" . Hvet jeg har den, men ikke nøyaktig hvor :crazy::crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Eit anna alternativ kan vera Iveco motor type 8140.27S, med turbo yter denne 103 HK ved 3800 o/min, dreiemoment 23,7 kpm ved 2000 o/min. Motor frå Iveco Daily ca midt på -90 tallet, Har sett denne i marinisert utgåve, usikker på leverandør av marinisering.

Eit anna alternativ kan vera Iveco motor type 8140.27S, med turbo yter denne 103 HK ved 3800 o/min, dreiemoment 23,7 kpm ved 2000 o/min. Motor frå Iveco Daily ca midt på -90 tallet, Har sett denne i marinisert utgåve, usikker på leverandør av marinisering.

Mener jeg har hvert borti denne tilsalgs på finn uten at jeg direkte har betet meg merke i den. Det dumme for meg som ikke vet alverden om motor er at det sjelden står hk/kw i annonsene så da surfer jeg bare forbi så flott at du skriver info om motoren. Eller så mener jeg at jeg har det jeg trenger for å marinisere untatt eksosmanifoil og overgang til svinghjulskåpen.

Fint om noen tar seg bryet med å stille litt kritiske spørsmål og så fremt de kan begrunnes og ikke blir fremsatt på synsing :eek:

• 2 uker senere...

et spørsmål som dukker opp når jeg ser på motorer?. Ser jo at det finnes turboladete motorer med volum helt ned i 1,6l med 90 hk. Hva vil være bakdelen med en slik motor??

Turtallet blir vel forholsvis høyt for å nå effekten. Motorstyringen blir mer komplisert.

Ellers så snakket jeg med en som hentet seg en Audi-motor på hogger'n og mariniserte den. Resultatet ble helt topp. Når det gjelder slike mer 'avanserte' motorer, er det nødvendig å plukke med seg tenningslås, computer og ledningsnett. Motoren kan tro at den er stjålet.

Ellers så snakket jeg med en som hentet seg en Audi-motor på hogger'n og mariniserte den.

Har du noen mere info om denne motoren? Vet du hva han måtte betale?

Nei, jeg har ikke mer informasjon. Når det gjelder priser for denslags, vil jeg tro at man kommer langt for mellom 20- og 30 000.

Minge og andre selger brukte USA-diesler i ovennevnte prisområde. En slik motor blir vel for stor for deg selv om lengden ikke er mye lenger enn en firesylindret motor. En kompis hadde en slik motor stående ved siden av en gammel Perkins firer. Det var ikke store forskjellen på høyde og lengde. V8-eren var en del bredere, men ikke vanvittig mye det heller.

Blir litt for lite med 55hk tror jeg bør nærme meg hundre og gjerne litt til

Turtallet blir vel forholsvis høyt for å nå effekten. Motorstyringen blir mer komplisert.

Ellers så snakket jeg med en som hentet seg en Audi-motor på hogger'n og mariniserte den. Resultatet ble helt topp. Når det gjelder slike mer 'avanserte' motorer, er det nødvendig å plukke med seg tenningslås, computer og ledningsnett. Motoren kan tro at den er stjålet.

Og med turtallet også varmen fra turboen.

Dette med å sette bilelektronikk i båten er jeg litt skeptisk til med mindre man får dette 100% tett. saltvannsmiljø er tøft for elektronikken. OG bilboksene har ikke mer enn en liten gummipakning mellom skallene for å holde fukt ute

Toyota HiAce 2L2 motoren skal være en grei kandidat. SeaToy i Finland har mariniserings utstyr til denne, og mye annet også. Har selv lyst til å prøve meg på 2L2 motoren. På høggern kan du få denne motoren for alt fra 5000,- og oppover.

Se SeaToy link

Denne motoren finnes i flere utgaver, fra 79 hk til 102 hk m/turbo.

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Må innrømme at Toyota Hiace motoren står høyt i kurs hos meg, den på 102hk da. Mener at jeg har det meste som skal til for å marinisere da jeg tar dette av den gamle motoren som er en 3,0l toyota dyna

Posted Image

Redigert av jonkare (see edit history)

En av de bedre og mere slitesterke dieselmotorer er jo uten tvil PSA's (Citroen/Peugeot) velkjente 2,1 liter som står i millioner av biler verden over, både i personbiler og kassebiler. Den yter 110 hk og finnes både med mekanisk og elektronisk dieselpumpe. Sistnevnte kan chiptrimmes til 135 hk.

Den ble vel produsert fra ca 1990 og fram til ca 2000 da HDi overtok.

Vet ikke om jeg er inhabil siden jeg har en av hver sort, men de står foreløpig under panseret og ikke under dekk :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den yter 110 hk og finnes både med mekanisk og elektronisk dieselpumpe. Sistnevnte kan chiptrimmes til 135 hk.

Den ble vel produsert fra ca 1990 og fram til ca 2000 da HDi overtok.

Mener vi her at frem til år 2000 er det med mekanisk diselpumpe og etter med elektronisk styrt pumpe?

Er litt skeptisk til for mye leamikk

Mener vi her at frem til år 2000 er det med mekanisk diselpumpe og etter med elektronisk styrt pumpe?

Er litt skeptisk til for mye leamikk

Nei, fra ca 1990 til 1995 mekanisk, og 1996 til 2000 elektronisk (Lucas Epic) :smiley:

Litt mere dreiemoment i den siste versjonen originalt.

Etter ca 2000 er det Hdi som er common rail og mindre sylindervolum. De tar jo 110 hk ut av 1,6 literen nå.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Noen som vet når Ford FSD kom med elektronisk styrt pumpe? Er på jakt etter en slik motor til å ha i båten men vil ha en med mekanisk pumpe. Lettere å ha med å gjøre da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I min båt står det en Ford på 1,8 l (60 hk uten turbo). Dette er den samme motor som ble levert i Ford Sierra, Ford Mondeo, Ford Eskort o.s.v. Jeg vat at min motor ble kjøpt ny i England og impotert derifra i 1996. Motoren ble så marinisert (rørmarinisering) og puttet ned i min båt. Nå 10 år etter går denne like bra. Så muligheten for å lykkes med et slik stunt er til stede, tror det handler mye om å ikke få tak i en motor som ikke er ihjelkjørt i utgangspunktet.

Legger ved et bilde av min "hjemmemariniserte motor"...

Posted Image

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...