Rolf Startet 20.September.2002 Del på Facebook Startet 20.September.2002 Det nærmer sesong slutt og båten skal snart på land. Har hørt at mange setter gelcoaten inn med flytende vaselin olje. Skal gi blankere gelcoat og letter vask til våren. Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lars H. Svart 20.September.2002 Del på Facebook Svart 20.September.2002 Hei. Har i mange år brukt vaselinolje for å lette arbeidet om våren. Om høsten vaskes det først godt før innsettingen med vaselinolje. Og i løpet av vinteren setter skitten seg fast i vaselinoljen og ikke i gelcoaten eller voksen. Til våren har jeg en svært enkel jobb med å vaske båten (Zalo er ypperlig til å fjerne vaselinoljen med skitten) før voksing og polering. Anbefales! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bajaz Svart 20.September.2002 Del på Facebook Svart 20.September.2002 Hei ! - Kan bare si meg enig med Lars H. Prøvde dette i fjor høst, og jeg har aldri hatt en så enkel vårklargjøring som i våres. Anbefales ! God helg ! Mvh. Bajaz Sitér dette innlegget Mvh. Bajaz Bella 621 Mercury Optimax 150 Link to post
Tommy_H. Svart 21.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2002 Hvor får jeg fatt i vaselinolje? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Vestlending Svart 21.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2002 Jeg kjøpte det hos Obs bygg så jeg vil tro det er kurant hos en velutstyrt jernvare eller fargehandel. Sitér dette innlegget Link to post
Bajaz Svart 21.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2002 Velutstyrte jernvare og fargehandlere fører dette. -Koster ca. 70 kr. literen. Stoffet er drøyt, brukte vel ca. 1/4 liter til min 28 foter i fjor. Sitér dette innlegget Mvh. Bajaz Bella 621 Mercury Optimax 150 Link to post
JRK Svart 22.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Det var en tilsvarende diskusjon på båtmagasinets båtplass i fjor. Syntes det hørte så bra ut at jeg smurte inn hele båten. På nye båter må du ikke få vaselinolje på vinduspakningene. Har slitt hele sommeren med at de går i oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 22.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Marex'en er nå på land. Innsmurt med vaselin olje (skroget), tildekket og igang med å dele av forpiggen til helt separat lugar. Så får vi se til våren hvor mye lettere vårpussen blir. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
OT-flyktning Svart 22.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Har også brukt den for første gang iår på både skrog og deler av dekk. Påførte den med rull: brukte sikkert litt mer (1 liter, 26fot, produsert 1998) men det gikk veldig rask. To tidligere innlegg får meg til å spørre: 1) Zalo til fjerning... betyr det mye arbeid om våren? Hadde håpet å kunne gjøre det i en fei med høytrykkspylern? 2) vinduspakninger... jeg har polykarbonatvinduer (makrolon) limt/skrudd rett inn i overbygget. Og har ganske enkelt rullet over disse også. Regner med at båtbyggern har brukt sikaflex e. l. til tetning. Burde jeg løpe ut og fjerne oljen raskest mulig? Den ble påført igår. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2002 Hei. Andreas: 1) Zalo til fjerning... betyr det mye arbeid om våren? Hadde håpet å kunne gjøre det i en fei med høytrykkspylern? Vaselinoljen er jo ganske feit, så du må nok vaske over med noe fettløsende (og jeg er som sagt fornøyd med Zalo, da går det ganske raskt) før du spyler det vekk. Da er nok høytrykkspyleren bra. Men vanlig spyling med slange gjør også susen. Men ingenting er lettvindt når det gjelder båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Andreas sitat: 2) vinduspakninger... jeg har polykarbonatvinduer (makrolon) limt/skrudd rett inn i overbygget. Og har ganske enkelt rullet over disse også. Regner med at båtbyggern har brukt sikaflex e. l. til tetning. Burde jeg løpe ut og fjerne oljen raskest mulig? Den ble påført igår. Leste en annen plass på forumet her at for å fjerne sikaflex fra hendene, kunne en bruke vanlige vaselin fuktighetskluter. Har ikke prøvd dette, men hvis det er tilfelle så ville jeg fått det vekk fra pakningene. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Rastløs Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Andreas sitat: Leste en annen plass på forumet her at for å fjerne sikaflex fra hendene, kunne en bruke vanlige vaselin fuktighetskluter. Har ikke prøvd dette, men hvis det er tilfelle så ville jeg fått det vekk fra pakningene. He he . Jeg brukte faktisk kluten som jeg hadde påført vaselinoljen med som "tørkeklut" etter å ha sølt sikaflex og primer på fingre og hender. ( så klønete er jeg ) Det var kjempe effektivt. - Så ja jeg tror kanskje denne oljen kan være rimelig nedbrytende på tetningslister. Sitér dette innlegget Link to post
Selby Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Hvorfor bruke vaselin-olje, jeg har i årevis vasket båten ren om høsten for så å sette den inn med Turtle Båtvoks, dette lar jeg så stå til våren, alle skitt som setter seg i løpet av vinteren sitter i den grå hinnen, alt dette fjernes med ht-spyleren på våren, og båten er klar. NB! Bruk ikke hardvoks, en kjenning gjorde det, den var bortimot umulig å få fjernet når den hadde stått så lenge. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Dette er jo en gjenganger. Hadde for noen år siden samme diskusjon i båthavna i forbindelse med høstklargjøringen. Noen mente vaselinolje var like fortreffelig som en del her har påpekt. En del andre hadde dårlige erfaringer med å få den av til våren. Særlig vanskelig var anti-sklimønsteret sa de. De påpekte også dette med gummilister. De hadde sluttet med det hele styret og vasket heller båten grundig og satte den inn med voks. Det siste synes jeg fungerer utmerket og får skinnende blank båt hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Tror det også kommer an på ytre påvirkning i løpet av vinteren. Der jeg ligger blir det en del støv/sand pga trafikk av lastebiler i nærheten. Ikke mange bruker vaselinolje her. Blir bare klin. For min egen del vasker jeg båten godt og polerer om høsten. Vårklargjøringen blir da enkel. Å bruke en dag eller to på vårklargjøring er jo en del av sjarmen. Få båten til glinse i solen! Har selv aldri prøvd vaselinolje, men min bror prøvde og han sa ganske enkelt "aldri mer!". Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Har aldri prøvd vaselinolje, men i vår prøvde jeg noe nytt selvoppfunnet Tok på meg vinylhansker, og helte flytende ublandet grønnsåpe i neven og bare klasset dette inn på skrogsidene. La på såpass tykt at det overflødige rant av. Lot båten stå noen dager med dette på, gikk deretter på med varmtvann med grønnsåpe. Resultat; skitten gikk av på ett blunk- som en hvit tornado Har fortsatt ett reingjøringsproblem. Noen centimetre fra vannlinja og oppover er der ett gulaktig belegg som jeg ikke får helt bukt med. Prøvde Hugos for noen år siden, men dette var jo reine grove slipemassen- så denne bruker jeg ikke mere. Noen som har ett tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Har fortsatt ett reingjøringsproblem. Noen centimetre fra vannlinja og oppover er der ett gulaktig belegg som jeg ikke får helt bukt med. . . . . Noen som har ett tips???10% saltsyre! (Forsiktig med hud og øyne!) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Bruk hempel gelcoat rens. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Fra att ikke ha lest hva folk innen meg har skrevet, vaselin olje trekker til sek ALLt. med andre ord en ufrivillig rubbing........................ Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 24.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 Takk for tips om saltsyre og gelcoatrens, men regner med at noe av disse stoffene renner litt ned på bunnstoffet- og hva skjer da? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 Hos meg: ingenting :-) Lot saltsyra (DeepClean) være på i ca 10 minutter, spylte etterpå med maaaaasse vann. Vips: gul stripe borte :-) Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Seastar Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Angående den gule stripen litt over vannlinjen - har med hell brukt vanlig JIF og en slik Jordan håndtaks-skrubb i passende "grovleik" Dette er nettopp gjennomført på min 19 fots Tustnasjark - og gelcoaten ble nok en gang helt fin! Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Til fjernelse af de gule aflejringer lige over vandlinien kan man også bruge oxalsyre som købes i pulverform og opløses i vand. Det er ikke så farligt og agressivt som saltsyre - men det bør ikke bruges på mørke gelcoat overflader da det kan blege hvis det sidder i for lang tid inden afskyldning Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 oxalsyre . . . . . . bør ikke bruges på mørke gelcoat overflader da det kan blegeHelt riktig. Både oxalsyre og hydrogenperoksyd brukes av snekkere til å bleke treverk. Da jeg panelte stuen i 2. etage med furu, ble de gamle dørkarmene alt for mørke i forhold. Slipte ned, og brukte oxalsyre der jeg ikke kom til. Meget effektivt. Og vær forsiktig med hudkontakt, fikk litt på en fing. Merket ikke noe med en gang, så begynte det å svi etter et halvt minutt, noe så inn i . . . Og tommelen så ut som om jeg hadde satt den ned på en varm kokeplate! :cryin: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Siden det er tid for opplag igjen, blåser jeg liv i denne tråden.... Flytende Vaselinolje er reddningen for alle som vil unngå sene-betennelse til våren Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.