Jump to content

Sesong slutt - prøve vaselinolje?


Rolf

Recommended Posts

Det nærmer sesong :smash: slutt og båten skal snart på land.

Har hørt at mange setter gelcoaten inn med flytende vaselin olje. Skal gi blankere gelcoat og letter vask til våren. Noen som har prøvd?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har i mange år brukt vaselinolje for å lette arbeidet om våren. Om høsten vaskes det først godt før innsettingen med vaselinolje.

Og i løpet av vinteren setter skitten seg fast i vaselinoljen og ikke i gelcoaten eller voksen. Til våren har jeg en svært enkel jobb med å vaske båten (Zalo er ypperlig til å fjerne vaselinoljen med skitten) før voksing og polering.

Anbefales!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Marex'en er nå på land. Innsmurt med vaselin olje (skroget), tildekket og igang med å dele av forpiggen til helt separat lugar. Så får vi se til våren hvor mye lettere vårpussen blir.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har også brukt den for første gang iår på både skrog og deler av dekk. Påførte den med rull: brukte sikkert litt mer (1 liter, 26fot, produsert 1998) men det gikk veldig rask.

 

To tidligere innlegg får meg til å spørre:

 

1) Zalo til fjerning... betyr det mye arbeid om våren? Hadde håpet å kunne gjøre det i en fei med høytrykkspylern?

 

2) vinduspakninger... jeg har polykarbonatvinduer (makrolon) limt/skrudd rett inn i overbygget. Og har ganske enkelt rullet over disse også. Regner med at båtbyggern har brukt sikaflex e. l. til tetning. Burde jeg løpe ut og fjerne oljen raskest mulig? Den ble påført igår.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Andreas: 1) Zalo til fjerning... betyr det mye arbeid om våren? Hadde håpet å kunne gjøre det i en fei med høytrykkspylern?

Vaselinoljen er jo ganske feit, så du må nok vaske over med noe fettløsende (og jeg er som sagt fornøyd med Zalo, da går det ganske raskt) før du spyler det vekk. Da er nok høytrykkspyleren bra. Men vanlig spyling med slange gjør også susen. Men ingenting er lettvindt når det gjelder båt. :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Andreas sitat:

2) vinduspakninger... jeg har polykarbonatvinduer (makrolon) limt/skrudd rett inn i overbygget. Og har ganske enkelt rullet over disse også. Regner med at båtbyggern har brukt sikaflex e. l. til tetning. Burde jeg løpe ut og fjerne oljen raskest mulig? Den ble påført igår.

 

Leste en annen plass på forumet her at for å fjerne sikaflex fra hendene, kunne en bruke vanlige vaselin fuktighetskluter. Har ikke prøvd dette, men hvis det er tilfelle så ville jeg fått det vekk fra pakningene.

Link to post
Share on other sites

Andreas sitat:

Leste en annen plass på forumet her at for å fjerne sikaflex fra hendene, kunne en bruke vanlige vaselin fuktighetskluter. Har ikke prøvd dette, men hvis det er tilfelle så ville jeg fått det vekk fra pakningene.

He he .

 

Jeg brukte faktisk kluten som jeg hadde påført vaselinoljen med som "tørkeklut" etter å ha sølt sikaflex og primer på fingre og hender. ( så klønete er jeg )   Det var kjempe effektivt. - Så ja jeg tror kanskje denne oljen kan være rimelig nedbrytende på tetningslister.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruke vaselin-olje, jeg har i årevis  vasket båten ren om høsten for så å sette den inn med Turtle Båtvoks, dette lar jeg så stå til våren, alle skitt som setter seg i løpet av vinteren sitter i den grå hinnen, alt dette fjernes med ht-spyleren på våren, og båten er klar.

NB! Bruk ikke hardvoks, en kjenning gjorde det, den var bortimot umulig å få fjernet når den hadde stått så lenge. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en gjenganger. Hadde for noen år siden samme diskusjon i båthavna i forbindelse med høstklargjøringen. Noen mente vaselinolje var like fortreffelig som en del her har påpekt. En del andre hadde dårlige erfaringer med å få den av til våren. Særlig vanskelig var anti-sklimønsteret sa de. De påpekte også dette med gummilister. De hadde sluttet med det hele styret og vasket heller båten grundig og satte den inn med voks. Det siste synes jeg fungerer utmerket og får skinnende blank båt hvert år.

Link to post
Share on other sites

Tror det også kommer an på ytre påvirkning i løpet av vinteren.

 

Der jeg ligger blir det en del støv/sand pga trafikk av lastebiler i nærheten. Ikke mange bruker vaselinolje her. Blir bare klin.

 

For min egen del vasker jeg båten godt og polerer om høsten.  Vårklargjøringen blir da enkel.

 

Å bruke en dag eller to på vårklargjøring er jo en del av sjarmen. Få båten til glinse i solen!

 

Har selv aldri prøvd vaselinolje, men min bror prøvde og han sa ganske enkelt "aldri mer!".

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Har aldri prøvd vaselinolje, men i vår prøvde jeg noe nytt selvoppfunnet :wink:

Tok på meg vinylhansker, og helte flytende ublandet grønnsåpe i neven og bare klasset dette inn på skrogsidene. La på såpass tykt at det overflødige rant av. Lot båten stå noen dager med dette på, gikk deretter på med varmtvann med grønnsåpe. Resultat; skitten gikk av på ett blunk- som en hvit tornado :smiley:

Har fortsatt ett reingjøringsproblem. Noen centimetre fra vannlinja og oppover er der ett gulaktig belegg som jeg ikke får helt bukt med. Prøvde Hugos for noen år siden, men dette var jo reine grove slipemassen- så denne bruker jeg ikke mere. Noen som har ett tips???

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt ett reingjøringsproblem. Noen centimetre fra vannlinja og oppover er der ett gulaktig belegg som jeg ikke får helt bukt med.  . . . . Noen som har ett tips???

10% saltsyre! (Forsiktig med hud og øyne!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til fjernelse af de gule aflejringer lige over vandlinien kan man også bruge oxalsyre som købes i pulverform og opløses i vand. Det er ikke så farligt og agressivt som saltsyre - men det bør ikke bruges på mørke gelcoat overflader da det kan blege hvis det sidder i for lang tid inden afskyldning

Link to post
Share on other sites

oxalsyre . . . . . . bør ikke bruges på mørke gelcoat overflader da det kan blege

Helt riktig. Både oxalsyre og hydrogenperoksyd brukes av snekkere til å bleke treverk. Da jeg panelte stuen i 2. etage med furu, ble de gamle dørkarmene alt for mørke i forhold. Slipte ned, og brukte oxalsyre der jeg ikke kom til. Meget effektivt. Og vær forsiktig med hudkontakt, fikk litt på en fing. Merket ikke noe med en gang, så begynte det å svi etter et halvt minutt, noe så inn i . . . Og tommelen så ut som om jeg hadde satt den ned på en varm kokeplate!  :cryin: :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Siden det er tid for opplag igjen, blåser jeg liv i denne tråden.... Flytende Vaselinolje er reddningen for alle som vil unngå sene-betennelse til våren :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...