Jump to content

Sesong slutt - prøve vaselinolje?


Rolf

Recommended Posts

noen som vet dette? Må det vaskes av? eller kan det bare gnis av til våren?

Skitten legger seg i vaselinolja og følger med når du vasker med lunka Zalovann til våren. Da har du bevart gelcoaten og kan legge på et lag voks.

Og for dem som har lyst til å prøve, test Maguiars(selges av PanVulk). De har en canubavoks som jeg prøvde i vår. Båten er like fin og den skumgummi-padden jeg benyttet til påføring fikk jeg ikke vasket voksen ut av (prøvde Zalo og varmt vann) Anbefales !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg mente voksen da jeg spurte om det :smiley:

 

Zalo og varmt vann prøvde jeg da jeg tok opp nå og det ser ut til å fungere bra ja.

Det eneste det ikke tok var algene ved vannlinjen

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Jeg mente voksen da jeg spurte om det :smiley:

 

Zalo og varmt vann prøvde jeg da jeg tok opp nå og det ser ut til å fungere bra ja.

Det eneste det ikke tok var algene ved vannlinjen

Voksens værste fiende er temperatur. Alle voks-produkter har et gitt "Mykningspunkt" kommer du over dette vil voksen renne av og ta med seg forurensingen. Spørsmålet er da: Hvor høyt er mykningspunktet på din voks....

(Brasiliansk Canubavoks er helt sykt....80 grader er ikke nok der)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har jeg aldri tenkt over faktisk :rolleyes:

 

Men 80 grader... da skulle den sitte i solsteiken også da :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har jeg aldri tenkt over faktisk :rolleyes:

 

Men 80 grader... da skulle den sitte i solsteiken også da :smiley:

Ta en titt på denne Tråden her :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

[quote name='nordan family 27' date='08.10.07 15:39' post='4474 Var på oplagsplassen i går; polerte, voksa og hadde på bunnstoff og sinker.

 

Legge på bunnstoff nå? Blir ikke det alt for lang tid mellom påføring å sjøsetting? :confused:

Interessant tråd dette. Jeg er veldig spent på Meguirs produkter, og regner med å prøve dette i høst.

Link to post

jo - jeg har også trodd at det blir altfor lang tid. Men så er det så mange på dette forum som påstår at det går helt fint. Derfor prøver jeg det i år :smiley: Om det er lurt eller ikke finner jeg ut neste høst. Når det gjelder Meguiars som er nevnt over har jeg forsøkt dette i fjor - og jeg fikk hverken bedre eller dårligere resultat enn andre produkter. Båtens røde stripe ble like fort matt enn ved andre produkter (husker at båtmagasinet erfarte det annerledes i sin test - men hos meg talte blassheten det tydelige språk). Men jeg la dette på som legmann og ikke proff. One step compound fikk jeg også inntrykk av at hadde en betydelig slipende virkning - og det var jeg lite begeistret for, så jeg har fremdeles en del igjen som jeg ikke har tenkt til å bruke.

 

Erfarte ikke det samme med cubanavoksen som innlegger over- ble enkelt vasket ut av svampen i fjor (med Omo color). I høst brukte jeg opp resten av voksen - og også nå fikset Omo color dette greit (ved hånd-vask temperatur). Erfarte heller ikke at denne voksen satt lengre på enn andre produkter. Men igjen; lagt på av meg og ikke proffe - i båtmagasinet testen bar det vel en mer profesjonell behandling og det har sikkert en del å si for resultatet.

Link to post

Tøft å se at ein bruke cubanavoks te å voksa båten sin, bler kje det dyrt? placebo effekten e nok den største forskjellen her, Dess mær du betale dess bedre synes du det virke. Dessa voksane e formvoksar så ein bruke for å få slepp under kompositt produksjon, voksen har høgt 'mykningspunkt' eller smeltepunkt. fordi en kan få temp. opp mot 100 grader under produksjon. har du det under voksing av båten din så ville eg ha sjekka el. anlegget. Videre har form voks liten viskositet, det fordi i ei form legges opptil 7 lag voks. også noe som ikkje e aktuelt for båteigaren vil eg tru. Når det gjelde vaselinolja og voks og forsåvidt, så e detta stoffer som herde ved tilgang til luft eller sollys. så å smøra båten inn med detta for konservering komme mye an på lagringå står den inne og du har lang sesong så kan det gå bra. men ka e galt med å vaska båten (ikkje steama) også ta rubb/ voks når an ska ut?

stå i ro båt!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...