Jump to content

Motorlyder??


Festina Lente IV

Recommended Posts

Etter at jeg dro ned på marsjfarten etter siste turen i år, lurte jeg på om noen hadde satt inn en liten semidiesel underveis.  Ved siden av den vanlige sekserlyden var det en lyd som minnet om en skøyte fra den gangen jeg var guttunge. Puff..puff..puff var lyden som kom fra den ene engelskmannen i kjelleren.  :smiley:  Dette var foruroligende. Hva i all verden kunne ha skjedd?  Motoren virket som om den trakk like bra, og alt var i orden da jeg dro ut.  Jeg merket ingenting før jeg hørte lyden.  Da var turtallet redusert fra 2000rpm til 1000 rpm.  Båten lå nå ved Kjølhalskjær, hjemmehavn 55 nm unna i Padda i Oslo. Ikke spesielt fristende å gå for en motor helt inn til Oslo.  Snakket med  en mekaniker på  Nesbryggen som jeg har tillit til, og han sa, sikkert en dyse eller en ventil som henger, kjør pent tilbake.

 

På veg oppover begynnte forskningen.  Motorene ble på turen prøvet litt hver for seg, og det viste seg at motoren med lyden greide 250 rpm mindre enn den andre på fullt turtall.  Ikke store forskjellen tenkte jeg. Vel tilbaKE I Oslo. Dyser ut for testing. Allt OK. Ventiljustering, ingen bedring.  Kompresjonstest, en sylinder hadde spesielt lav kompresjon.  Noe er galt, men hva?

 

Antagelig må jeg av med toppen for å komme videre, men er ikke det litt av en operasjon?  :lol: Motorene ligger på siden  (lav høyde) så du ser bare "venstre side"  av  motoren om du tenker tradisjonell plassering, så det gjør ikke saken spesiellt lettere.  Håpløst å komme under for en som har en kropp som rager 192 cm over havet og presser badevekta opp i +120 kg.  Jeg har på følelsen at båtlivet ikke bare byr på gleder??  Hva syns dere?

 

 

Hva tror dere er galt?

Er det like lurt å løfte ut den 7 - 800 kg jernklumpen først som sist og få den overhalt?  I såfall, bør man ta begge på en gang?

 

Noe sier meg at dette uansett hva som er galt kan bli tungt for Admiralen å svelge, og sikkert for meg også. Men til sommeren må den være i orden.  Jeg får problemer om jeg ikke kommer på havet.

Man får se på det positive, det var fint det skjedde om høsten, og ikke om våren.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Båtdilla: Har du tatt ut pluggen og sett på hva den kan fortelle deg?

 

Deisel motor, Båtdilla, diesel.... :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post


Pirus:  Kompresjonstest, en sylinder hadde spesielt lav kompresjon.  Noe er galt, men hva?


 

Høres ut som gjemnnomslag i sylinderen. Se om du får trykk i bunnpanna (Peilepinnehullet eller veivhusutluftinga), evt gjennom utluftinga til toppdekselet. Det vil alltid bli noe her, men siden du har 2 motorer kan du sammenligne å se om det er noe særlig forskjell.

 

Det finnes også en nippel du kan sette inn istedetfor dyse, og kjøre trykkluft på sylinderen når motoren står stille. På denne måten er det relativt enkelt å lokalisere lekkasjen "audielt", stempel / ventiler / pakning.

 

Du skriver ikke noe om gangtimer, er det mye hadde jeg tatt ut klumpen og overhalt. Er det lite kan det godt være bare stempelringene som har brent seg fast. Ut med stempel, hone sylinder (evt bytte foring)  og bytte ringer.

Link to post

Hadde en gang en bilmotor (besin) med dårlig kompresjon i en sylinder. Motoren ble varmkjørt og tennpluggen skrudd ut. Stempelet ble så satt i possisjon hvor ventilene var lukket og sylinderen satt under trykk med trykkluft. Deretter tok mekanikeren en slangestump i øret og stakk denne etter tur inn i luftinntak, eksosrør etc. til han hørte luftlekkasje. Den gang var en brent eksosventil feilen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Sist jeg hørte den lyden du beskriver hadde jeg et delt stempel. Motoren startet lett og intet unormalt med eksos eller igjennomslag. Men "semi" lyden var der. Alt ble sjekket uten  finne svar, toppen måtte av. Men her så alt ok ut. Først etter  ha tørnet motoren noen ganger viste det seg at 2'eren ikke flyttet på seg. stemplet var kløyvd ved kryssbolten. I tilfellet før viste det seg å være et def. dyserør. Dette var brukket så denne feilen var noe lettere å finne.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Jeg har antagelig okke uttrykt meg spesifikt nok.  En sylinder hadde spesielt lav kompresjon, men det var to som var lave, og en litt lavere enn de tre siste.

 

Gangtid er det ikke godt å si hvor mye er, men timetellerene viser i underkant av 3.000 timer.  Perkins anbefaler første hovedettersy ved 30.000 timer.Den forige eieren sa han hadde hatt motorene ute vinteren 99 - 00, på grunn av oljelekkasjer, og plukket da motorene ned. Ingen målbar slitasje, men han hadde byttet foringer etc når han alikevel hadde dem ute. Motorene er fra 1971, så om gangtiden på timetellerene er riktig eller ikke vet jeg egentlig ingenting om.  Timetelleren kan jo være ettermontert. Det høres ut som om puff lyden kommer fra luftinntaket, og turbotrykkmåleren vibrerer under gange med et turtall som gir turbotrykk.  Hadde trykket forsvunnet nedover ville vel ikke det gjort noe med turbotrykket?

 

Hva mener dere med gjennomslag i en sylinder?

 

 

:smiley::lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Gjennomslag er når tetting på stempelfjærer eller ventiler er dårlige og kompresjonen fra sylindrene lekker ut i vievhus ol.l. Dette kan blant annet sjekkes om du har "vind" i oljepåfyllingslokket når dette er av når motoren går. Ved en "tett" motor kan du ligge et A4 ark over og det skal blafre litt, er motoren lekk vil dette plåse bort.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Ring Frode Pirus!Og etter de vanlige høflighets frasene så ber du om å få snakke med Svein.Står på farta til å forlate landet noen dager men jeg har ihvertfall 1 liten luring til i jakkeærmet.

Og er det mega krise for FL III så har jeg GromSjefen i bakhånd men da trenger jeg tid til massering.Mail adressa har du?

Link to post

Tok av toppen i helga.  Mye jobb, men feilen ble funnet.  Toppakningen var røket mellom 5. og 6. sylinder.  Motoren så fin ut nedover, ingen nevneverdig slitasje på sylindervegger etc.  Lite  sot og slagg var det også.

 

Når jeg først har toppen av, tar jeg en overhaling på denne før jeg monterer allt sammen igjen.

 

:seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 1 måned senere...

I dag har jeg hentet topplokket hos Oslo Sylinderservice. Fullstendig overhalt, slipt og byttet styringer til utblåsnigsventiler som var slitne. I henhold til forrige eier var motorene overhalt for tre år siden nå.  Er det mulig at han kan ha oversett disse?  

De hadde også høvlet over anleggsflaten mot toppakningen, så det så bra ut. De hadde ikke tatt ut de gamle kobberpakningene til innspruterne slik jeg hadde håpet, så der har jeg et problem.  De sitter som om de skulle vært limt, langt nede (5 cm?) i et lite hull.  Har noen et forslag som kan lette en slik jobb?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hei !

Hvis du velger å gløde skivene vær oppmerksom på glødeskall, glødeskall vil lage ujevnheter, men hvis du gløder slik at det ikke oppstår glødeskall er det den perfekte løsning (kobber er mykt så det kan hende at ujvnhetene jevner seg ut med høyt nok moment )

Gløding uten å få glødeskall kan gjøres litt enkelt med en propanflamme, propanflammen forbrenne all oksygen, den mest proffe løsningen er å gløde i ovn med for eks, nitrogen overtrykk.

Har selv glødet en del i slik ovn feks blanke polerte gjennstander, de er like fine etter gløding

 

:santa:

Link to post

Har allerede nye kobberskiver, så det er ikke noe problem.  Grunnen til at jeg vil ha inn de nye, er at de er noe tynnere enn de originale fra 71.  Dette for å bedre røykforholdene bak båten.  Det er noe som Perkins har funnet på, og det sies at det hjelper.  Spissen kommer noe nermere stempeltoppen, og du får en bedre forbrenning.

 

Nei, problemet er å få ut de gamle.  Har prøvd med sveisetrå som det nevnes, men de sitter på et vis fast, så det har ikke lykkes.  Jeg antar det er grunnen til at Oslo Sylinderservice ikke har tatt dem ut.  Stygg sak.

 

Jeg er takknemlig for flere forslag???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...