Jump to content

Mistet motordeksel til Tohatsu 25HK 4-takts 2005...

wintel

Recommended Posts

Har en Tohatsu 25HK 4-takts 2005-modell som er under innkjøring nå (gått 8-10 timer).

I går mistet jeg motordekselet - kan det være reklamasjonsgrunnlag?

Motoren gikk på tomgang en halvtimes tid, og deretter kjørte jeg 5 minutter på bortimot full fart. Plutselig slår motordekselet meg i ryggen og blir tatt av vinden og blåst på havet!

Fikk snudd båten og kjørt tilbake, men rakk ikke frem før dekselet var sunket.

Vet 100% sikkert at dekselet var korrekt montert (krok fremme og handtak bak). Dette ble dobbelt-sjekket en time før jeg mistet det...

I følge forhandleren er det ikke mulig at låsen vibrerer seg opp (noe jeg mener det må ha gjort), og nytt deksel koster flere tusen...

Noen som har opplevd tilsvarende, eller hørt om noen som har mistet motordeksler i fart på påhengsmotorer?

Har googlet litt uten å finne tilsvarende hendelser

Wintel

Nei, har ikke opplevd tilsvarende selv. Men jeg er redd jeg kan bekrefte prisen.... Min onkel måtte kjøpe nytt deksel til sin Eivinrude for 3-4 år siden. En påhenger på under 10 hester (6-8 eller der omkring), og jeg tror jaggu han måtte ut med næreme fem tusen kroner. Snakk om å utnytte en monopol-situasjon!

Det kan være lurt å sjekke en forhandler i USA, et deksel til en YAMAHA F25 vil koste ca. 2000.- pluss frakt å ta inn hit. Regner ellers med at en norsk forhandler ville ta omtrent det samme som Tohatsu....

Edit; Kanskje fra her: http://www.tohatsu-outboards.com/

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...