Jump to content

Mistet motordeksel til Tohatsu 25HK 4-takts 2005...

wintel

Recommended Posts

Har en Tohatsu 25HK 4-takts 2005-modell som er under innkjøring nå (gått 8-10 timer).

I går mistet jeg motordekselet - kan det være reklamasjonsgrunnlag?

Motoren gikk på tomgang en halvtimes tid, og deretter kjørte jeg 5 minutter på bortimot full fart. Plutselig slår motordekselet meg i ryggen og blir tatt av vinden og blåst på havet!

Fikk snudd båten og kjørt tilbake, men rakk ikke frem før dekselet var sunket.

Vet 100% sikkert at dekselet var korrekt montert (krok fremme og handtak bak). Dette ble dobbelt-sjekket en time før jeg mistet det...

I følge forhandleren er det ikke mulig at låsen vibrerer seg opp (noe jeg mener det må ha gjort), og nytt deksel koster flere tusen...

Noen som har opplevd tilsvarende, eller hørt om noen som har mistet motordeksler i fart på påhengsmotorer?

Har googlet litt uten å finne tilsvarende hendelser

Wintel

Nei, har ikke opplevd tilsvarende selv. Men jeg er redd jeg kan bekrefte prisen.... Min onkel måtte kjøpe nytt deksel til sin Eivinrude for 3-4 år siden. En påhenger på under 10 hester (6-8 eller der omkring), og jeg tror jaggu han måtte ut med næreme fem tusen kroner. Snakk om å utnytte en monopol-situasjon!

Var det veldig dypt der du mistet dekslet da?

Om alternativet er 5000 kroner for et nytt ett så hadde jeg snakket med den lokale dykkerklubben. Og er det mindre enn 10 meter dypt så klarer du å snorkle ned om du er litt trenet på det.

Nå må ikke dette med overskrifter ta fullstendig av. "Mistet motordeksel til påhengsmotoren" er da nøyaktig hva han gjorde og en helt kurant overskrift synes nå jeg. Må det faktum at det var en 25 HK 4 takt absolutt med i overskriften?

Lotus

Sikkert mange meninger om dette. Men noen retningslinjer må vi ha å jobbe etter.

Og er spørsmålet produktrelatert skal produktnavnet være med i tittelen.

Hvis noen har andre forslag på hvordan vi kan løse dette problemet mottaes de med stor takk.... :smiley:

(Ta det isåfall i denne tråden)

Det kan være lurt å sjekke en forhandler i USA, et deksel til en YAMAHA F25 vil koste ca. 2000.- pluss frakt å ta inn hit. Regner ellers med at en norsk forhandler ville ta omtrent det samme som Tohatsu....

Edit; Kanskje fra her: http://www.tohatsu-outboards.com/

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...