Captain Chaos Startet 22.August.2006 Del på Facebook Startet 22.August.2006 Hei! Etter å ha hatt båten min i en sesong liggende i møkkete ferskvann uten noen for for bunnstoff har jeg strevd mye for å få av alle alger og skitt som har satt seg på båten. I tillegg har gelcoaten blitt litt missfarget (svakt brunere) under vannlinjen. Ser ut som om jeg kan bli kvitt dette med rensemiddel (prøvd litt på noen områder) eller litt svak rubbing. Kan det være at møkkete vann og organiske substanser har trukket seg litt inn i gelcoaten? Eller er det møkk på overflaten som sitter godt? Hva bruker dere på møkkete/missfarget gelcoat? Flere forslag på egnede produkter mottas med stor takk. Uansett var jobben med å bli kvitt dritten meget omfattende. Dette vil jeg slippe for fremtiden. Som sagt er det ingen for for behandling av skroget fra før. Båten er en helpaner med fart over 40 knop. Hva bør jeg ha under av kjemikalier? Bunnstoff? Primer? Begge deler? Andre middler? Jeg må inrømme at dette har jeg ikke peiling på. Båten har fast plass i ferskvann og ligger ute fra Mai-Sept. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Larspo Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Du må få på noe i bunnen, ellers gror det slik du beskriver. Passer eg. bare for båter som ligger på henger stort sett hele tiden. Finn vannlinjen, (den burde være fin og tydelig nå siden du sikkert har en fin brun stripe rundt skroget). Gå noe over denne, eks 1-2 cm. Masker. Dekk hele båten under med primer. Først et strøk, den skal tørke, deretter neste strøk. Mens 2. strøk av primeren er våt, så kjører du på et strøk med bunnstoff. Dette gjør at bunnstoffet biter bra i primeren. Deretter kjører du på enda et lag med bunnstoff når det første er tørt. Et nytt lag hvert år. På høyhastighetsbåter kan det være lurt å bruke en hard type bunnstoff. Disse gir glattere overflate, men det gror noe mer. Et selvpolerende bunnstoff er noe mere ru og bremser derfor litt mer i vannet. Fordelen på selvpolerende er at det hele tiden smitter av litt, slik at det nesten ikke gror. En annen fordel er at nesten alt er borte i slutten av sesongen. Klin på nytt lag på våren og den er klar. Med hard type bunnstoff må gamelt ført skrapes løst for løse flak, og i løpet av noen år, så må det slipes helt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2006 Blir nok løsningen dette ja. Jeg bør vel prøve å rense gelcoaten før jeg primer, hva bør jeg rense med? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Sinus_nor Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 (redigert) Larspo: "Et selvpolerende bunnstoff er noe mere ru og bremser derfor litt mer i vannet". Er dette helt sant? Trodde faktisk en ru overflate ga mindre friksjon jeg. Vet det er gjort tester med hai-hud. Denne er det mindre friksjon i en en helt blank overflate. Og golfballen går mye lengre enn en helt glatt ball. Redigert 22.August.2006 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Hør med de du kjøper primer og bunnstoff av. Ikke gå på biltema eller fargehandleren. Gå til en ordentelig marina som har peil. De selger ofte produkter som hører sammen og har da renseveske som skal til før priming. Hvordan fargen ser ut nå har ikke noe å si da du skal legge primer over alt. Husk å stoffe drevet ditt også (om du har det). Bruk spray, enten med farge eller klar. Ikke noe grunning her. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 (redigert) Jeg har min 40+ knops daycruiser liggende i ferskvann i Glomma. Sjelden pent vann i den elva . Turene går ut i saltvann. Men det som gror i ferskvann kan ikke sammenliknes med groe i saltvann. "Ferskvannsgroe" er mye enklere å få av. Hadde ifjor kun polert skroget med båtpolish og voks. Fikk da en gulaktig misfarging under vannlinjen som var vanskelig å vaske av med båtrens og gikk av først etter intens maskinpolering med biltema boatcleaner. Gikk tom for polish og benyttet Watski Yacht rubbing på en siste liten del av skroget. Da forsvant den inngrodde møkka utrolig fort. Den rubbingen anbefaler jeg! Hadde jeg benyttet rubbing hadde jeg nok fått båten hvit og pen igjen mye raskere. I år har jeg polert to omganger med polish med Teflon og tilslutt hatt på Wax sealer med Teflon. Produktene er fra International Yachtpaint. Nå får jeg meget enkelt av all grønske og brun gørr med en kost. Når jeg som vanlig er på tur i saltvann og bader, går jeg til med kosten og får av all misfarging på ett øyeblikk og skroget er hvitt og fint igjen. I følge manualen til min båt er det benyttet AME 5000 resin (akryl modifisert epoxy) og premium Armorflex og Maxguard gelcoat. Jeg har 5 års garanti mot osmose og plastpest. Jeg spurte importøren av mitt båtmerke om behandling av skrog som ligger i ferskvann, og han mente at det var best å styre unna bunnstoff og uttalte at "bunnstoff var noe dritt og medfører dårligere friksjon og merarbeide for deg". Vel... jeg håper bare at fravær av primer og epoxy ikke medfører osmose og annen skummel vannskade på gelcoaten, slik som produsenter og selgere av slike produkter gjerne vil ha meg til å tro. Min båt har hatt havn i ferskvann og kjørt turer i saltvann i snart 3 sesonger og gelcoaten er fortsatt som ny uten noe bruk av primer og bunnstoff. Redigert 22.August.2006 av Anesthesis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Hadde jeg hvert deg.ville jeg ha pusset båten ned 320 pussepapir(under vannlinjen)og primet den med hempel light primer .3. ganger,og brukt ett bunn stoff (hard)for raske båter, pusset over drevet og sprayet det med antifouling(bunnstoff for drev)og polert propellen eller syrevasket den. Det vil bli lettere for deg og det er et stort + når du skal videre selge den. Hilsen Thomas Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Skal vel ikke bruke gift i ferskvann, vel. Mal båten med Bengalakk under og spyl av med høytrykkspyler når du tar den opp. Det holder for de aller fleste i ferskvann. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 (redigert) Larspo: "Et selvpolerende bunnstoff er noe mere ru og bremser derfor litt mer i vannet". Sinus_Nor: Er dette helt sant? Trodde faktisk en ru overflate ga mindre friksjon jeg. Vet det er gjort tester med hai-hud. Denne er det mindre friksjon i en en helt blank overflate. Og golfballen går mye lengre enn en helt glatt ball. En ru overflate gir ikke mindre friksjon. Hvorfor polerer man en propell? Hvorfor er ikke flyene buklete? Hvordan tror du det er å bremse på en blankpolert vei, kontra en grovere vei med asfalt? At golfballen går lengere er noe helt annet. Den får et spinn når den blir slått og bruker "buklene" til å ta tak i vinden for å få oppdrift. Men ja, det bremser der også, men oppdriften gjør at den holder høyden lengere og dermed kommer lengere (men ikke like fort). Redigert 22.August.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Hvorfor er ikke flyene buklete? Researchers Sture Karlsson, an emeritus professor of engineering at Brown University, and Lawrence Sirovich, director of the applied mathematics laboratory at CUNY/Mt. Sinai in New York, found that a random pattern of small bumps could lower skin friction drag. Les mer her og her. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Sture Karlsson...høres svenskt ut hehe... Nei for å være serriøs. Legger meg helt flat dersom følgende er bevist: Selvpolerende bunnstoff kontra hardt bunnstoff og hastighet på samme båt. Jeg regner med at Hempel ol. vet hva de driver med og har testet dette på utallige måter. Hvorfor anbefaler da Hempel hardt bunnstoff til racing? Eller med andre ord, hvorfor skal man bruke hardt bunnstoff overhodet? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.August.2006 Del på Facebook Svart 23.August.2006 Jeg ville brukt primer og bunnstoff. Om ikke annet for å gjøre båten vanntett. Gelcoat er som kjent ikke vanntett. Vask båten, Bruk lynol til avfetting. Bytt fille ofte. Puss lette med for eksempel 320 papir. Vask på nytt. Påfør de antall lag med primer som produsenten anbefaler slik det er beskrevet på boksen. Påfør så bunnstoff slik produsenten beskriver. Hos Jotun skal for eksempel første lag med bunnstoff påføres før primeren er helt hard. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
ulysses Svart 23.August.2006 Del på Facebook Svart 23.August.2006 Forsøk som er gjort på seilbåter med en ru overflate kontra en glatt, viser at en ru overflate som er utført riktig (type hai), kan ha lavere friksjon enn en glatt overflate. Men det er veldig tidkrevende og vanskelig å lage en ru overflate på riktig måte slik at den gir mindre friksjon enn en glatt. For alle praktiske formål vil derfor en glatt overflate være mer effektiv enn en ru. Å tro at overflaten på et selvpolerende bunnstoff gir mindre friksjon enn overflaten på et hardt bunnstoff, er nok bare å lure seg selv. Men såklart, hvis selvpolerende medfører mindre vekst, kan det bety mindre friksjon enn med et hardt bunnstoff. Men da er det andre forhold som spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.