Jump to content

BMW D50 45hk 3syl. diesel, ferskvannskjølt


TMe

Recommended Posts

Disse motorene ble mye brukt av bla. Mørebas 9400 og Hanto 24 på 80 tallet.

Dette er tyske motorer produsert av Hatz og marinisert av BMW.

De motorene er vel kjent som enkle og pålitelige, men tror det kan bli værre med deler.

 

Hurth gearene kan være både mekanisk og hydraulisk, men mener det var mekaniske gear med lammelplatekopling.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Hanto 24 med slik motor. Var meget fornøyd den tiden jeg hadde den. Lettstartet og meget pentgående. Solgte båten i år, og kjøperen hadde med en kar som hadde jobbet med disse motorene tidligere. Han hadde bare gode ord om disse motorene. Ble opprinnelig brukt som industrimotorer, men ble marinisert av BMW som nevnt i et tidligere innlegg.

Det vanligste problemet på den saltvannskjølte utgaven var lekkasjer i frostpluggene. Disse tærer opp og begynner til slutt å lekke. På mange av disse motorene er disse pluggene byttet ut med syrefast. Ta med deg en magnet og test om frostpluggene er magnetiske. Om de er byttet til syrefast skal de ikke være magnetiske. Om de ikke er byttet bør du vurdere og gjøre det.

Er vist en kar i Vestfold som skaffer alt av deler til disse motorene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Har du kjøpt deg båt?

 

Jeg hadde en båt for en stund siden med en slik motor i. Den fungerte perfekt, jeg hørte mye negativt om BMW sine marinemotorer, men det gjaldt nok mest de større motorene.

 

En D50, på 45 hK, er tre sylindret, enten saltvannskjølt eller ferskvannskjølt. Det er kaldstart slik at du slipper gløding, slik som du jo må på f. eks. "grønnmalte Svenske moringer" (volvo) fra samme tiden. Den er også selvluftende, så du slipper grisejobben med lufting av diesel systemet.

 

Med andre ord er denne motoren en diesel motor, som du kan bruke som en bensin motor. Vri på nøkkelen så starter den med engang, vri på nøkkelen så stopper den, det hadde vel heller ikke de grønnmalte moringene fra samme tiden? Eneste negative er at det så vidt meg bekjent kun er Solberg i Sandefjord som har deler til disse, samt at lakken er av dårlig kvalitet, den flasser lett av...., men det lar seg jo gjøre noe med......

 

Jeg ville som sagt ikke vært redd for å kjøpe en båt med en BMW D50, så fremt den selvsagt ikke er saltvanns kjølt......, da ville jeg ikke vurdert det. Men det gjelder alle typer saltvannskjølte motorer med så mange år på nakken......

 

Lykke til!

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Har for tiden selv en 86-mod D50 som er gått rett over 900 timer. Et par kommentarer til innlegget over...

 

Den er også selvluftende, så du slipper grisejobben med lufting av diesel systemet.

Motoren er utstyrt med en manuell pumpe for lufting av systemet. Fungerer meget bra.

 

Eneste negative er at det så vidt meg bekjent kun er Solberg i Sandefjord som har deler til disse, samt at lakken er av dårlig kvalitet, den flasser lett av...., men det lar seg jo gjøre noe med......

Kjenner igjen problemet med lakken, men det er flere leverandører av deler. Har imidlertid skjønt at Solberg regnes for å være en internasjonal kapasitet på alle BMW's marinemotorer
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 3 år senere...

Har båt men kommer en til regner jeg med,så tar familien den forige.

Vet det få som liker comet 26 ac,men jeg synes de er greie og romslige jeg !

Har jo en kragerø 26 ac fra før,men liker cometen bedre.

Har ikke bestemt meg enda,sjekker litt annonser på finn.Så bare sett bilder ikke in real life !

Så har jeg ikke lyst og kjøre båt hjem fra trondheim,fant mange fine på vestlandet.

Men om denne motoren er grei så blir det vel muligens en comet 26 ac med tiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...