Jump to content

Båthenger... Manko i markedet


Reinell

Recommended Posts

Båthenger er ikke akkurat lett å få tak på om dagen, kan virke som om det er ganske mange fler båter enn hengere der ute. Prøvd å ringe på de to-tre jeg har sett annonsert, men de blir solgt akkurat med en gang. Ny henger til båten min har jeg fått tilbud på 29000 +mva. Det er hakket i overkant av hva jeg har lyst til å betale for å flytte båten 2 mil i året... Båten er 20 fot og veier ca 1800 kg.

Derfor har jeg sett litt på muligheten for å bygge meg en opplagshenger selv. Var oppe hos en i nabolaget her som driver å hugger lastebiler. Kunne få 8 meters ramme, forstilling til en 9 tonns lastebil og felger/ dekk for 1500.- Hvis jeg demonterte forstillinga selv da riktignok, men med skjære brenneren er det null problem. Men det jeg lurte på, er det noen som har bygga henger her? Dette blir en henger med null fjæring, til å henge etter traktor. Tenker litt på det å lage hengeren mer enn stor nok, da jeg har hørt det er en frygtelig sygdom blant båtfolket som kan resultere i større redskap etterhvert......... Men uansett, det er jo en del ekstra utstyr som trengs her. Med ruller, nesehjul, støtter osv. Håper å kunne være i mål for under 5000 ihvertfall. Sveising og alt arbeid er ting jeg gjør sjøl. Kom med no tips a, begynner å skjære over helga tenker jeg!

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ny henger har jeg rett og slett ikke råd til, så enkelt er det..... 8-10K er maks av hva jeg kan bruke på henger nå. Og vampingvogn understell. Joda, far min driver å bygger seg henger med capingvogn bunn... Men synes det ser spett ut jeg altså! Men det er klart, har noen en svær boggi capmingvogn stående i veien, så er det bare å skrike!

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Det med campingvogn chassis fungerar utmerket. Kjøpte slitt campingvogn i fjor for 2000,- . Demonterte overbygget, sto igjen med galvaniserte rammer og aksel, med VW Caravelle hjul ga dette ein tillatt tot vekt på 1350 kg. Monterte lys, rullar og båtstøtter frå Biltema. Med eigenvekt ikkje over 350 kg blir det ingen omreg avgift. Resultat, stødig god hengar, ca 1000 kg nyttelast, pris ca 4-5000,- Dersom ein treng meir nyttelast er kanskje løsningen å kikke etter vogner med boggi og heller spandere litt omreg avgift.

Link to post
Share on other sites

Veier din 20" hele 1800 kg?

 

Min 22" veier ca 1150 kg (tom vanntank og tom drivstofftank) og det passer veldig godt til min båttilhenger som er for båter inntil 22" og 1180 kg. Ved selvbygg krever vel 1800 kg vekt på båten et rimelig kraftig understell å bygge videre på tipper jeg. Litt enkel hoderegning tilsier at med båtvekt på 1800 kg må man nok ha en henger som med hensyn til egen styrke dermed veier minst 400 kg (sannsynligvis mer) og da er man også oppe på minst 2200 kg som tillatt totalvekt (jfr. Tysse, Gaupen m.fl.). Er bilen godkjent for dette og har du klasse BE førerkort? Om det er i orden kan man spørre seg hvor får man tak i SÅ kraftig understell? Fra Campingvogn vil det tilhøre sjeldenhetene tror jeg.... ? Nå er ikke jeg noen Caravankjenner, men hvor mange campingvogner har godkjent totalvekt på 2200 kg eller mer?

 

Jeg kan dessverre ikke bidra med noe Reinell. Med 1800 kg båtvekt kjenner jeg ikke til noen passende brukte hengere som er til salgs. Jeg har forsåvidt 2 båthengere selv, men de er nok for små til din båt og er heller ikke til salgs.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Skal du lage henger selv kan du jo sjekke denne linken: TRAILER PLANS WITH BOOK

 

Har selv kjøpt tegning og bok til en liten henger (series 650) og den er meget enkel å lage. Regner med at de større også er greie. I den medfølgende boken står det forklart masse om hvordan man lager henger, både det teoretiske grunnlaget og rent praktisk.

Link to post
Share on other sites

Helge: Om den veier 1800 kg, nei si det, har ikke hatt den på vekta, men det var hva forrige eier sa til meg ihverttfall!

Og det ser nå ut som det blir ei ramme og fortstilling til en mercedes 913, skulle være en 9tonner, så forakselen skal vel klare ihverfall 4 tonn i 80km/t og sving og greier på en lastebil. Tipper jeg kan lesse 6tonn på den i traktor fart! Om bilen klarer det? om jeg har BE? Nope. Dette blir en traktor henger, vekta nærmer seg vel borti 800 kg tenker jeg når jeg blir ferdig. Blir nok solid nok ihvertfall! Så sant jeg får sveisa det godt nok. Tenker jeg lager en liten tråd om hvordan jeg bygger når jeg er igang, så er det kanskje lettere å få tips, og kanskje andre kan dra nytte av det!

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...