Jump to content

Volvo AD31P Treg ved pådrag etter tomgang


Mackser

Recommended Posts

Hei. Har en Volvo AD31P 1997 mod. som har gått 690 timer. Hvis jeg har kjørt motoren på tomgang en liten stund (3-5 minutt), så er den veldig treg å få fullt turtall på. Øker greit til å begynne med, men fra 2000 til 2500 omdr. er den treg. Kan gjerne bruke 30-50 sekunder på å øke de 500 omdr. Fra 2500 omdr. virker alt ok. Veldig takknemlig for hjelp da ingen av verkstedene jeg har snakket med har hatt noen formening om hva det kan være.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke disse motorene som har en sotbegrensningsventil som struper eksosen på tomgang? Kan det være at denne henger?

Dette må jeg sjekke! Visste ikke at det var en slik ventil på motoren. Regner da med at den står på eksosen? Veldig trangt motorrom på denne båten, men skal vel klare å finne den.

 

tett luftfilter, tett dieselfilter er det jeg tenker på. Har du samme tendens uansett om giret står i fri eller ikke?

Skiftet luftfilter, skiftet begge diesel filtrene, skiftet dyse spisser, skiftet drivstoffslange fra tanken til motoren... Har ikke prøvd å ruse motoren i fri.

 

Du har fått noen gode ideer. En tanke fra meg er at hvis luften i motorrommet blir varm så blir motorens effekt redusert. Åpne motorromsluken og se om det hjelper.

Meget godt lufttilførsel til motorrommet på disse båtene. Tror ikke det kan være det, gjelder kun turtallsområdet fra 2000-2500 omdr/min.

 

Takker for svar, skal prøve å sjekke den sotbegrensningsventilen!

Link to post
Share on other sites

Dette må jeg sjekke! Visste ikke at det var en slik ventil på motoren. Regner da med at den står på eksosen? Takker for svar, skal prøve å sjekke den sotbegrensningsventilen!

Denne motoren har ikke sotbegrensningsventil eller eksosspjell som det egentlig heter. Det var kun 31 A motoren fra 1986- ca. 1990(91) som hadde dette.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har ikke sotbegrensningsventil eller eksosspjell som det egentlig heter. Det var kun 31 A motoren fra 1986- ca. 1990(91) som hadde dette.

Shit. Beklager hvis jeg gav deg falske forhåpninger Mackser! Var ikke klar over at denne ventilen "gikk av moten" så tidlig. Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...