Jump to content

Motorbytte - Marex 23 - en historie fra virkligheten


Onkel Donald

Recommended Posts

Med en slik service som du her har opplevd så ville jeg ha prøvd å finne alternativer som gjør at du slipper å forholde deg til denne useriøse forhandleren. For min del betyr prinsipper litt også og å "belønne dårlig service med en ordre av dette omfanget skurrer litt for meg. :nonod:

Det er absolutt ikke sikkert at denne forhandleren får kontrakten, jeg har spurt fire aktuelle forhandlere i distriktet.. Jeg har ikke fått svar ennå, men de kan umulig komme frem til samme sum,,,

...så får vi se da,,, :smiley:

Link to post
Share on other sites

Volvo D3 - 160 / 130 har jeg tenkt på, men denne blir en del dyrere. Tror veil. pris på 130HK er 180 lapper, og da uten drev.

Veil. pris på Mercruiser 120HK er 160 bolls inkl. drev og instrumentpakke, så kommer montering i tillegg...

Jeg ville også innhentet tilbud på Steyr 164 eller 174 var jeg deg. Veiledende priser på disse ligger på 157' og 163'. Disse er 4 cyl / 2.13 liter og veier kun 258 kg (tørrvekt).
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallais....

 

Etter snart to måneder på verksted har jeg endelig fått båten tilbake.. Jeg leverte båten den 17 juli .

 

Motoren er overalt og jeg skulle hente båten på fredag etter jobb. Da jeg kom ned var jeg spent og skulle til å starte opp motoren. Tro det eller ei startet den ikke,,(starteren gikk ikke). Mekanikeren hadde gått for helga...

Jeg fikk besøk den helgen av en kompis som var mekaninger, og han fant med en gang feilen. En kabel lå løst nedi motorrommet som gjorde at starteren ikke fikk strøm. Denne kabelen ble koblet til og jeg fikk startet opp.

En ting er er i hvertfall helt kinkende klart: Jeg kommer aldri mer til å sette mine bein i det forbanna verksted !

 

O.Donald

Link to post
Share on other sites

Bruker man virkelig SAE fortsatt? Altså effekt uten noe som helst tilkoblet motoren..

Beregningen som amerkanere har regner om fra enten Metrisk, SAE eller kW i siden bereginger. I resultatfilen kommer kun SAE oppgitt.... Men i input filen kan legge inn hva man ønsker av de oppgitte alternativene..

 

Så dette er kun en måte som programmet presenterer sine resultaer på...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Beregningen som amerkanere har regner om fra enten Metrisk, SAE eller kW i siden bereginger. I resultatfilen kommer kun SAE oppgitt.... Men i input filen kan legge inn hva man ønsker av de oppgitte alternativene..

 

Så dette er kun en måte som programmet presenterer sine resultaer på...

SAE er jo i beste fall villedende informasjon, hva skal man med den informasjonen? Det er jo DIN som er aktuelt å regne med.

Selv på amerikanske biler er det i dag DIN som brukes.

Link to post
Share on other sites

Det kan så være, men det har ingen betydning i denne beregingen.. Så da spiller det jo egentlig liten rolle.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hallais....

 

En ting er er i hvertfall helt kinkende klart: Jeg kommer aldri mer til å sette mine bein i det forbanna verksted !

 

O.Donald

Spørsmålet er om det er så mye bedre andre steder. Jeg begynner å tro at det er noe båtmekanikere lærer på skolen, at de skal gi f. og ta det som det kommer.

 

Jeg har hatt 3 forskjellige båter hos 3 forskjellige verksteder de siste årene, og det er det samme hver gang. Når du vil hente båten en 2-3 dager etter avtalt tidspunkt for service, viser det seg at de ikke har begynt enda. Så kommer fredagen og utsikter til fin helg, da finner de ut at det er en del de må bestille. Så går det en uke til med banning og truing. Det å prøve å være kompis gir du opp etter første uka.

 

Har konsekvent kjøpt nye båter fordi jeg ikke kan, eller vil lære å skru skjøl. Ønsker derfor at ting skal ha garanti, og koster heller på service hos merkeforhandler. Begynner imidlertid å lure på om strategien er riktig. En taper iallefall mange gode dager på sjøen , mens en venter på de j....

Har heretter iallefall lagt tidspunkt for service til høsten, når sesongen er ferdig.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om det er så mye bedre andre steder. Jeg begynner å tro at det er noe båtmekanikere lærer på skolen, at de skal gi f. og ta det som det kommer.

 

Jeg har hatt 3 forskjellige båter hos 3 forskjellige verksteder de siste årene, og det er det samme hver gang. Når du vil hente båten en 2-3 dager etter avtalt tidspunkt for service, viser det seg at de ikke har begynt enda. Så kommer fredagen og utsikter til fin helg, da finner de ut at det er en del de må bestille. Så går det en uke til med banning og truing. Det å prøve å være kompis gir du opp etter første uka.

 

Har konsekvent kjøpt nye båter fordi jeg ikke kan, eller vil lære å skru skjøl. Ønsker derfor at ting skal ha garanti, og koster heller på service hos merkeforhandler. Begynner imidlertid å lure på om strategien er riktig. En taper iallefall mange gode dager på sjøen , mens en venter på de j....

Har heretter iallefall lagt tidspunkt for service til høsten, når sesongen er ferdig.

Posted Image

 

 

Du har noen poeng her. Jeg tror også at verkstedene har for gode tider nå om dagen. De sier bare ja til nye oppdrag selv om at de veit at de verken har folk eller kapasitet til å utføre arbeidet. Jeg har en 20 år gml motor som de ikke har deler til lokalt. Derfor må de bestille fra hovedlageret i Belgia.

 

Jeg tror det kan være fornuftig av meg å bestille ny motor.. Dyrt, javel , men så må man tenke på den tryggheten en helt ny motor og drev gir. Man kan ta lange turer uten å bekymre seg over motorhavari. Så kommer forbruket, dessuten brannfaren ved en eldre bensinmotor.

 

Hvis jeg hadde kjøpt en tilsvarende ny 23 foter med ny motor så hadde dette lett tippa 5-600 '. Da vil jeg heller beholde den jeg har og heller investere i ny motor.

 

I disse dager venter jeg på tilbud vedr. en Steyr 164HK.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...