Jump to content

Den optimale snekkemotor... Hvilken er det?


Muggebigge

Recommended Posts

Jeg har tresnekke med Marna motor og vidbar propell. Dette gjør at jeg hele tiden har det lave turtallet og den gode dunk-dunk-lyden. Det er bensin. Forbruket er lik null og går i 5 knop. Litt mange spaker og hendler for å øke/redusere fart. Ganske spennende i starten...

 

På Sjømannen har jeg Yanmar YSE12 diesel. Her er det ikke vribar propell, derfor går denne på turtall. Bruker heller ikke noe drivstoff.

 

Men dette visste du kanskje, ser nå at det heller ikke var dette du spurte om.

 

Diesel er ikke fullt så brannfarlig, da det ikke er lett antennelig før den er varm. Besin sier BANG umiddelbart, selv i kuldegrader.

 

Min neste snekke vil jeg definitivt ha diesel, pga prisforskjellen på diesel og bensin.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

hvis du ska ha bensin er Marna/FM/Sleipner med vribar prop de som lager den klart "TØFF"este lyden og går "mye" saktere enn feks Albinen - well ikke så mye men nok til at det gjør hele forskjellen.

 

Marnaene lages jo fortsatt så det får du vel alt du trenger - muligens får man fortsatt deler til FMene og men dette er det sikkert andre som vet bedre enn meg.

 

skulle jeg hatt en "lock stock and barrel" motor er det SABB G10 diesel med vriprop.

mye bedre designet enn noen av de overstående og er så rått/fenomenalt laget at den kan gå på sildeolje i både fór og smøring (nesten) - tåler alt.

går utenpå alt av nyere diesler - på alle måter men krever nøye montasje.

dette er beskrevet i en utgave av praktisk båtliv for noen år siden og i den nedlastbare manualen fra sabb.no

 

motoren ble laget fra 1955 til 2002 og det ble vel produsert noe slikt som 27000+ enheter og de var vel "markedsleder" blant motorer til livbåter.

 

veier ca 200 kg

snurrer på 350 - 1800 o/min dvs halvparten av "maset" til alle andre motsvarende diesler på markedet i dag.

motor for "feinschmekere" med krav til enkelt og minimalt vedlikehold.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Takker for gode og kvalifiserte meninger! Enig i at Albin har et noe mer moderne preg enn andre snekkemotorer, dvs at den ikke "tøffer" like melodisk...! Men den virker enkel og stabil, og relativt driftsikker. Satser nok på å pusse opp den i første omgang, hvis det ikke dukker opp en mulighet til et veldig godt kjøp av en annen motor.

 

Men hva er fordelen med vribart propellanlegg. På min båt er det nå revers. Det er både enkelt og effektivt. Er det ikke mere styr med vribart anlegg?

Link to post

Er det ikke mere styr med vribart anlegg?

Nei.

 

Vribar propell er trinnløs fra forover til revers, som betyr at du kan justere hastigheten med gear. Du kan kjøre fra full forover til full bakk uten å sakke på (men hold deg fast for dette stopper brutalt). Du kan "ligge på været" eller dorge i rett fart. OG du sliper å skifte rotasjonsretning på mye stål (dvs akslig og propell) og er dermed mye snillere med drivverk.

Link to post

Takker for gode og kvalifiserte meninger! Enig i at Albin har et noe mer moderne preg enn andre snekkemotorer, dvs at den ikke "tøffer" like melodisk...! Men den virker enkel og stabil, og relativt driftsikker. Satser nok på å pusse opp den i første omgang, hvis det ikke dukker opp en mulighet til et veldig godt kjøp av en annen motor.

synes og at albinen er bra lagd og går fint men når jeg hører en av de andre snekkene i nærheten med feks fm og vribar prop som tenner helt ute i røret på 100 o/min eller så - blir jeg litt misunnelig...

skal se om jeg kan lage et lydopptak av noen forskjellige motorer.

Link to post

Du kan kjøre fra full forover til full bakk uten å sakke på (men hold deg fast for dette stopper brutalt).

Dette tror jeg ikke du skal prøve på, i hvertfall ikke med SABB diesel og vribar propell. Du skal bare forandre propell-stigningen (vridningen) når du går med redusert kraft. Ellers så er vribar propell kjekt å ha både for dorging og ved "fin-manøvrering", da det er enkelt å variere skyve-kraften forover eller akterover.
Link to post

Altså sabb. Stort mer lettstartet diesel finner du vel ikke? Og så trenger den ikke mange batteri og bep-rele og slike greier, er det tomt for "støt" sveiver du den i gang. Er det kaldt og det burde vore glødet, bruker du en sigarett...

 

OG en sabb dunk-dunk lyd på tomgang er deilig...

 

sabb ruler - bare slutter meg til obelix´sitt statement.

 

da jeg min iditot - solgte baaten med sabben i skulle jeg vise kjøper hvor lett den startet etter vinterdvale og den startet på 1srte med man start.

 

er den noenlunde i orden starter den såååå.... lettt - manuelt.

 

bare vent til jeg finner igjen filmklippene mine.@

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...